کد خبر : 103778 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - 23:59
گزارش واکسیناسیون سراسری کرونا در ایران کی آغاز می‌شود؟ اشاره: گزارش‌های خبری حاکی از آن است که واردات و واکسیناسیون سراسری کرونا در افغانستان، پاکستان، هند و چند کشور همسایه با سرعت زیاد و دوز بالا در حال انجام است. واکسن‌ها با تعداد زیاد از سازمان جهانی بهداشت با نام کو واکس به این کشورها ارسال‌شده است. هرچند مسئولین اعلام کرده‌اند که ایران جزو اولین کشورهایی است که پول واکسن را واریز کرده اما معلوم نیست چرا علیرغم اخبار مثبتی که درباره انتقال پول داده‌شده هنوز واکسن کو واکس وارد ایران نشده است و تاکنون کمتر از یک‌میلیون دوز واکسن چینی و روسی وارد ایران شده است، اما در کشورهای همسایه واکسن به تعداد 20 میلیون و بیشتر واردشده است؟ گزارش پیشرو به مقایسه روند واکسیناسیون سراسری در ایران با کشورهای همسایه می‌پردازد.

ستاره صبح-

تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: موضوع مهم در بحث واکسن برکت امکانات تولید انبوه این واکسن است که تمام این امکانات را فراهم کرده‌ایم و ظرف دو ماه و نیم آینده دغدغه‌ای تحت عنوان واکسن کرونا نداریم.به گزارش ایلنا، محمد مخبر در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین بیمارستان سیار در جمع خبرنگاران با اشاره به ویژگی‌های این بیمارستان سیار اظهار داشت: این مجموعه بزرگ‌ترین بیمارستان سیار کشور محسوب می‌شود و نهایتاً در کمتر از سه روز این بیمارستان سیار می‌تواند به نقاط موردنیاز و حادثه‌دیده منتقل شود. ریس ستاد اجرایی فرمان امام درباره ساخت واکسن ایرانی کرونا که توسط یکی از زیرمجموعه‌های دارویی این ستاد در حال ساخت است اظهار داشت: فاز یک واکسن کرونا به اتمام رسید. اثر این واکسن فراتر از انتظار ما بود و این واکسن ایمن‌ترین واکسن و کم‌عارضه‌ترین واکسن کرونا است. مخبر بابیان اینکه وزارت بهداشت و درمان با بررسی تمام نتایج آزمایش‌ها و مدارک و مستندات فاز یک را تأیید کرد گفت: با تأیید وزارت بهداشت فاز یک آزمودن انسانی واکسن ایرانی کرونا به پایان رسید و فاز دو و سوم در این هفته به صورت هم‌زمان انجام می‌شود. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: موضوع مهم در بحث واکسن برکت امکانات تولید انبوه این واکسن است که تمام این امکانات را فراهم کرده‌ایم و ظرف دو ماه و نیم آینده دغدغه‌ای تحت عنوان واکسن کرونا نداریم.وی گفت: از اواسط اردیبهشت یا هفته اول خرداد واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی انجام می‌شود.مخبر در پاسخ به ایلنا در مورد اینکه آیا شرکت‌های زیرمجموعه ستاد مجوز واردات واکسن کرونا را اخذ کرده است؟ گفت: حتی یک دوز واکسن هم وارد نکردیم و هیچ‌یک از شرکت‌های ستاد فرمان اجرایی امام قصد واردات واکسن کرونا را ندارد.وی افزود: در حال حاضر 10 هزار دوز واکسن کرونا را تولید و دپو کردیم.

روند توزیع واکسن کرونا 
در کشورهای همسایه ایران
به دنبال افزایش توزیع واکسن کرونا در جهان، واکسیناسیون بیماری کووید-۱۹ در تعداد زیادی از کشورها ازجمله کشورهای آسیایی و در برخی از کشورهای همسایه نیز آغازشده است. این دوز واکسن‌ها از طریق برنامه کو واکس سازمان جهانی بهداشت در اختیار این کشورها گذاشته‌شده‌اند.

افغانستان
گزارش‌های خبری به نقل از وزارت بهداشت افغانستان حاکی است که تاکنون ۱۶ هزار و ۶۵۹ نفر در این کشور واکسن بیماری کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند. به گزارش ایرنا، دومین محموله اهدایی واکسن از طرف نهاد جهانی توزیع واکسن کرونا (کواکس) دیروز (دوشنبه) ۴۶۸ هزار دوز واکسن، از طرف صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، اتحادیه اروپا و بانک جهانی به افغانستان به وزارت بهداشت این کشور تحویل داده شد. افغانستان نخستین کشور در آسیای میانه است که اولین محموله واکسن کرونا را از طریق نهاد کواکس دریافت می‌کند. مجروح گفت که نهاد کواکس ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا را به دولت افغانستان وعده داده است که باقی‌مانده آن‌ها به‌طور مرتب وارد کشور می‌شود و ما در تلاش هستیم تا ۳۲ میلیون دوز واکسن کرونا را از طریق همکاران بهداشتی برای ۱۶ درصد نفوس کشور فراهم کنیم. سرپرست وزارت بهداشت افغانستان اضافه کرد که قرار است در مرحله دوم تطبیق واکسن کرونا آموزگاران مدارس و استادان دانشگاه‌ها واکسینه شوند تا روند دستگاه آموزشی در کشور در سال پیشرو به گونه عادی ادامه یابد. پیش از این، هند حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را به دولت افغانستان اهداء کرده بود که با استفاده از آن حدود ۴۰ هزار تن تاکنون واکسن شده‌اند. چین نیز تعهد کرده است که بیش از ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را به زودی به وزارت بهداشت افغانستان در کابل تحویل دهد. بر اساس برنامه دولت افغانستان، نیروهای امنیتی، کارمندان بهداشتی و خبرنگاران برای دریافت واکسن در اولویت قرار دارند. بر اساس گزارش‌های خبری، دولت افغانستان تصمیم گرفته است با دریافت واکسن‌های اهدایی هند، چین، بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی حدود ۴۰ درصد جمعیت خود را در مرحله نخست واکسینه کند و با فراهم کردن هزینه موردنیاز حدود ۲۰ درصد دیگر واکسن موردنیاز را خریداری کند. جدیدترین آمارهای مربوط به سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد تا زمان انتشار این خبر، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۵۵ هزار و ۹۳۳ تن رسیده که بیش از ۴۹ هزار تن بهبودیافته و دو هزار و ۴۴۹ تن دیگر درنتیجۀ ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست داده‌اند.

هند
بر اساس آمارهای جهانی هند پس از آمریکا، بیش‌ترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا را در جهان به خود اختصاص می‌دهد. هند ازجمله کشورهایی بود که طرح واکسیناسیون کرونای خود را از اواسط ماه ژانویه آغاز کرد و سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای پرخطر را در اولویت واکسیناسیون قرارداد. گزاش های خبری نشان می‌دهد، تاکنون بیش از ۱۲ میلیون نفر از کادر درمان و پرستاران و نیروی پلیس در هند واکسینه شده‌اند. دولت هند همچنین اعلام کرده است که متقاضیان واکسن می‌توانند از واکسن کواکسین ساخت داخل و همچنین استرازنکا یکی را انتخاب کنند. واکسن استرازنکا نیز توسط موسسه سروم در هند تولید می‌شود و کواکسین ساخت شرکت باهارات بیوتک است. هند تصمیم دارد تا پایان ماه اوت بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را در این کشور واکسینه کند. جدیدترین آمارهای مربوط به سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد هند تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۱۹۱ مورد ابتلا به کرونا و ۱۵۷ هزار و ۹۶۳ فوتی ناشی از این بیماری را گزارش کرده است.

پاکستان
بر اساس جدیدترین گزارش‌های خبری برنامه کواکس متعهد شده تا برای ۲۰ درصد از جمعیت حدود ۲۲۰ میلیون نفر پاکستانی، واکسن کرونا تامین کند. همچنین حدود ۱۷.۵ میلیون دوز واکسن «آسترازنکا» نیز قرار است تا ماه ژوئن وارد پاکستان شود. از دیگر سو، دولت پاکستان با کمک صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادهای بین‌المللی می‌کوشد میلیون‌ها دوز واکسن کرونا را در اختیار شهروندان خود قرار دهد و افراد مسن در اولویت استفاده از واکسن کووید-۱۹ قرار دارند. مقامات بهداشت پاکستان تصمیم دارند از این هفته، افراد بالای ۶۵ سال را واکسینه کنند که بر اساس منابع رسمی ۸ میلیون نفر تخمین زده‌شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد اکنون که حدود یک سال از شیوع ویروس کرونا در پاکستان می‎گذرد تاکنون بیش از ۵۸۷ هزار تن به این ویروس مبتلا شده و ۱۳ هزار و ۱۲۸ نفر از بیماران کرونایی نیز جان‌باخته‌اند.

قرقیزستان
واکسن روسی «اسپوتنیک وی» یکی از واکسن‌هایی است از سوی مقامات بهداشت قرقزیستان برای مقابله با ویروس کرونا مورد ثبت قرارگرفته است. آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد، تاکنون شمار موارد مبتلا به‌به این ویروس کرونا در قرقیزستان به ۸۶ هزار و ۴۵۱ مورد رسیده است که از این میزان یک هزار و ۴۷۰ تن جان‌باخته‌اند.

ترکمنستان
جمهوری ترکمنستان در آسیای مرکزی شمال شرق ایران تاکنون دو نوع واکسن "اسپوتنیک-وی و سینوفرم چین را در برنامه واکسیناسیون خود علیه بیماری کوید -۱۹ قرارداد است. رادیوی بین‌المللی چین روز یکشنبه اعلام کرد که نخستین محموله واکسن ضد کرونا اهدایی چین به ترکمنستان طی مراسمی که در آن «جیان نایی چنگ» سفیر چین در ترکمنستان و نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و استانداری رباپ در مراسم تحویل این واکسن شرکت داشتند، وارد این کشور شده است. «جیان نایی چنگ» سفر چین در ترکمنستان در این آیین گفت: پکن با اهدای ۱۰ میلیون دوز واکسن به برنامه جهانی واکسن (کواکس)، برای تحقق دسترسی و امکان دریافت واکسن میان مردم کشورهای در حال رشد سهم مهمی ادا کرده است.

ایران
به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو: بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا در عرض یک سال در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: تا این لحظه ۲۱ میلیون دز واکسن کرونا از مسیر خرید مستقیم و سبد کو واکس خریداری‌شده که به تدریج طبق برنامه زمان‌بندی شده و توان تولید تولیدکنندگان وارد کشور خواهد شد، همچنین تولید مشترک ۴۰ میلیون دز واکسن طبق برنامه و امکانات موجود، تامین بخشی از واکسن موردنیاز کشور را بر عهده خواهد داشت و البته حداقل ۱۲۰ میلیون دز واکسن در سال ۱۴۰۰ در داخل کشور در مؤسسات و شرکت‌های مختلف، در قالب انتقال دانش فنی یا تولید کاملاً داخلی خواهد شد و جمعاً بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین خواهد شد که فراتر از نیاز کشور در این برهه خواهد بود.

کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک‌میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۵۹ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱ نفر از مبتلایان تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران به ۶۰ هزار و ۸۶۷ نفر رسیده است. به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز سه‌شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: تا ظهر روز ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۵۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۹۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۵۹ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک‌میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۵۹ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۱۶۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.