کد خبر : 103753 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - 00:01
گزارش تخریب‌کنندگان محیط‌زیست زیر تیغ دستگاه قضایی اشاره: متأسفانه در دهه‌های گذشته محیط‌زیست سخت مورد تعرض افراد حقیقی، حقوقی، سود جویان، دلالان، زمین‌خواران، کوه خواران و ... قرارگرفته است. اگر موضوع رسیدگی شود معلوم می‌شود که افراد ذی‌نفوذ بازد و بند با دستگاه‌های دولتی قضایی و شهرداری‌ها توانسته‌اند مزارع را تغییر کاربری داده و در این فرایند سود نجومی به جیب زده و می‌زنند. این موضوع در شهرها، جنگل‌ها، مزارع و ... دیده‌شده است. حال قوه قضاییه کمر همت بسته تا به جنگ زمین‌خواران و متجاوزان به محیط‌زیست برود. روز گذشته رئیس قوه قضاییه اعلام کرد تعرض و تخریب محیط‌زیست توسط افراد حقیقی و حقوقی ممنوع است و باکسانی که مرتکب چنین اعمالی شوند برخورد خواهد شد. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه تعرض به جنگل‌ها، محیط‌زیست و منابع طبیعی از ناحیه هیچ‌کس با هیچ توجیهی پذیرفتنی نخواهد بود، گفت: تغییر کاربری اراضی خلاف قانون چه از ناحیه افراد حقیقی و چه از ناحیه افراد حقوقی مجاز نیست و لازم است با آن برخورد شود.
بنا به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به مناسبت روز درخت‌کاری و هفته منابع طبیعی، پیش از ظهر روز شنبه یک اصله نهال میوه غرص کرد. رئیس قوه قضاییه پس از کاشت نهال در سخنانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون موضوع گسترش فرهنگ درخت‌کاری گفت: به تاسی از رهبر معظم انقلاب اسلامی که همواره مردم، مسئولان و دستگاه‌های کشور را به درخت‌کاری، توسعه فضای سبز و حفظ زیست توصیه کرده‎اند، به عنوان دستگاه قضائیه کشور وظایف مهمی بر عهده‌داریم. رئیسی با اشاره به مسئولیت همه دستگاه‌های کشور در خصوص حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور گفت: دستگاه قضایی در حوزه نظارت و قضاوت پیرامون حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی مسئولیت مهمی بر عهده دارد. رئیس دستگاه قضا در ادامه از محیط‌زیست، جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور به عنوان ذخایر و گنجینه‌های ملت یادکرد و گفت: امروز حفظ این ذخایر و گنجینه‌ها وظیفه همگان است. رئیسی سپس با تأکید بر اینکه تعرض به جنگل‌ها، محیط‌زیست و منابع طبیعی از ناحیه هیچ‌کس با هیچ توجیهی پذیرفتنی نخواهد بود، افزود: تغییر کاربری اراضی خلاف قانون چه از ناحیه افراد حقیقی و چه از ناحیه افراد حقوقی مجاز نیست. رئیس دستگاه قضا ضمن تأکید بر لزوم رعایت دقیق انضباط در تغییر کاربری اراضی گفت: گروه‌های مسئول در این زمینه باید کار را به نحو قانونی انجام دهند تا از این طریق افراد و دستگاه‌هایی که خلاف قانون و بانفوذ و قدرت سازمانی، قصد تغییر کاربری اراضی رادارند شناسایی شوند؛ تغییر کاربری از سوی یک سازمان اداری در یک شهرستان بدون اخذ مجوزهای قانونی پذیرفتنی نیست. رئیس دستگاه قضا در ادامه همگان را نسبت به اجرای قانون در حوزه حفظ محیط‌زیست، منابع طبیعی، جنگل‌ها و تالاب‌ها موظف دانست و با اشاره به پیگیری قانونی متخلفان در این عرصه عنوان کرد: امروز گزارش‌ها نشان‌دهنده آن است که مجموعه این پیگیری‌ها به کاهش تعرض به منابع طبیعی منجر شده لکن این روند کاهشی کافی نیست چراکه هنوز هم در جریان سفرهای استانی گزارش‌هایی در خصوص ترک فعل و حساسیت نداشتن برخی مسئولان درزمینه تعرض به منابع طبیعی به دست ما می‌رسد.
تخریب ۶ پلاک ثبتی متهم فراری پرونده طبری
حوزه قضایی لواسانات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ۶ پلاک که متعلق به حسن نجفی متهم فراری در پرونده طبری در حال تخریب است. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، تخریب ساخت‌وسازهای غیرقانونی در اراضی معروف به کلاک آغاز شد. بر اساس این اطلاعیه، اراضی مذکور کاربری کشاورزی و باغی دارد و در مکانی خارج از محدوده قانونی شهر و در حوزه آبریز سد لتیان و مشرف به این سد که هرگونه ساخت‌وساز برابر ضوابط و مقررات ممنوع است، واقع‌شده است. بنابراین گزارش، متأسفانه عده‌ای در این اراضی با سوءاستفاده و برقراری روابط ناسالم به ساخت‌وساز اقدام کرده و با توجه به آرای قطعی دیوان عدالت اداری مبنی بر اعاده اراضی به وضع سابق، تخریب و قلع‌وقمع ساخت‌وسازها از دیروز آغازشده و تا تخریب همه پلاک که ۶۲ مورد است، ادامه دارد. وی اعلام کرد: در منطقه کلاک ۶۲ پروانه ساخت‌وساز صادرشده که با توجه به رأی دیوان عالی کشور، شهرداری ملزم به ابطال پروانه‌ها گردید و آرای گروه ماده صد مبنی بر تخریب صادرشده و جلسات گروه ماده ۱۰۰ در خصوص تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز ادامه دارد. او خاطرنشان کرد: افراد با سوءاستفاده از قدرت و ثروت ساخت‌وسازهایی مازاد بر صدور پروانه داشته‌اند که گروه ماده ۱۰۰ رأی بر تخریب این ساخت‌وسازها صادر کرده و دیوان عدالت اداری نیز این رأی را تأیید کرده و در مرحله اول ساخت‌وسازهای مازاد تخریب می‌شود و قطعاً این اقدام تا مرحله‌ای که اراضی به کاربری کشاورزی برگردد، ادامه دارد.