کد خبر : 103737 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - 00:13
هشدار ویروس جهش‌یافته در ۴۸ ساعت ریه‌های بیمار را پُر می‌کند اشاره: 81 فوتی و ۸ هزار و ۳۶۷ بیمار جدید در طول 24 ساعت منتهی به‌روز جمعه به لیست سیاه کرونا افزوده شدند. این در حالی است که 11 شهر و استان خوزستان در وضعیت قرمز به سر می‌برد. با نزدیک شدن به ایام نوروز و شلوغ شدن بازارها و احتمال افزایش سفر و دید و بازدیدها وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد که موافق هیچ‌گونه سفر در ایام نوروز نیست. به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکنون ۵۷۰ هزار دوز واکسن کرونا از دو کشور وارد ایران شده است. کیانوش جهان پور، بابیان اینکه محموله سوم واکسن «اسپوتنیک وی» شامل ۲۰۰ هزار دوز واکسن است، با احتساب این محموله تاکنون ۳۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسیه و ۲۵۰ هزار دز واکسن سینوفارم چین به کشور واردشده است. از سوی دیگر دکتر رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که یک‌میلیون دوز واکسن کو واکس از 28 اسفند تا 8 فروردین وارد کشور می‌شود و واکسیناسیون گروه دوم اولویت‌های تزریق واکسن در فرودین آغاز می‌شود.

ستاره صبح-

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت مطلقاً موافق هیچ مسافرتی در عید نوروز نیست و مانند سال گذشته که گفتیم از ۲۵ اسفند تا بعد از تعطیلات، فرصتی برای احیای کادر بهداشت و درمان داشته باشیم، باید از رفت‌وآمدها جلوگیری کنیم.
به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز جمعه در بیستمین «پویش ره سلامت» که در مرکز قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، افزود: صحنه‌های دردناکی در خوزستان می‌بینیم و در عرض ۴۸ ساعت ریه‌های یک فرد پر از ویروس است. در چنین شرایطی می‌خواهیم کوپن مسافرت بدهیم. می‌دانیم مردم خسته هستند. ولی ناچار هستیم برای حفظ سلامت مردم روی برخی از این پروتکل‌های بهداشتی بایستیم. یکی از دغدغه‌های همکاران ما همین تعطیلات نوروزی است و پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت انجام نشود. این جاده‌های پرازدحام و ترددهای بی‌رویه و در هم آمیختگی جمعیت و انتقال ویروس جهش‌یافته سرکش به‌شدت نگران‌کننده است.

کادر بهداشت و درمان هرروز 
نحیف‌تر می‌شود
وزیر بهداشت بیان کرد: کادر بهداشت و درمان در بی‌توجهی‌ها هرروز نحیف‌تر می‌شود. عده‌ای اندک به مسائل و مشکلات ما بی‌توجهی می‌کنند. عید نوروز را در پیش داریم. امیدواریم عید خوبی برگزار شود، اما همه نگرانیم و می‌دانیم با گردش ویروس جهش‌یافته انگلیسی در همه کشور، مسافرت به عنوان اصلی‌ترین عامل بسیار مؤثر است.نمکی افزود: در کمتر از یک ماه و نیم، ۲ هزار و ۵۰۰ تخت آی سی یو در همین دوران کووید ۱۹ اضافه‌شده است. در همین اتفاق ناگوار در خوزستان، در طول یک هفته، ۷۰ تخت جدید برای بیماران تنفسی در حال ایجاد است. اکسیژن برای بیمار مبتلا به کووید ۱۹ اصلی‌ترین رکن حیاتی است. به همین دلیل رساندن اکسیژن ساز بسیار اهمیت دارد.

آسیب‌پذیرترین افراد بیماران 
مبتلا به بیماری زمینه‌ای
وزیر بهداشت گفت: در بحران کووید ۱۹ ثابت شد که آسیب‌پذیرترین افراد، کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای یا بیماری‌های قلبی و عروقی داشتند و ۸۲ درصد مرگ‌های کرونا مربوط به کسانی بود که بیماری زمینه‌ای داشته یا سن آنها بالای ۶۵ سال بود.وی ادامه داد: در سه دهه پیش برای من مسلم بود که بعد از این‌که توانستیم از مرگ‌ومیر به علت بیماری‌های واگیر جلوگیری کنیم، به سیاهچاله بیماری‌های غیر واگیر می‌افتیم و سرلوحه آن، بیماران قلبی و عروقی خواهند بود. امروز حدود ۱۰۰ هزار مرگ در سال از بین ۳۸۰ هزار مرگ، فقط به دلیل پرفشاری خون و عوارض آن است. حدود ۳۱۳ هزار مرگ به جز مرگ‌های مربوط به کووید ۱۹ به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است که سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی در سرلوحه است. این موضوع حتی در کووید ۱۹ نیز اثبات شد.

کرونا جان ۸۱ نفر دیگر را گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک‌میلیون و ۶۷۳ هزار و ۴۷۰ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۶۰ هزار و ۵۱۲ نفر رسیده است.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: تا هرروز ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۰۲ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۶۷۳ هزار و ۴۷۰ نفر رسید. لاری گفت: خوشبختانه تاکنون یک‌میلیون و ۴۲۸ هزار و ۸ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سه هزار و ۷۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. معاون وزیر بهداشت افزود: تاکنون ۱۱ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۵۰۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است. وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

اینترنتی خرید کنید
لاری گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش تردد و حضور مردم در مراکز خرید، توصیه ما به شما عزیزان این است که سعی کنید تا حد امکان به شکل اینترنتی نسبت به تأمین کالا و خدمات مدنظر اقدام کنید. در صورت نیاز به خرید حضوری سعی کنید در ساعت‌های خلوت و کم تردد اقدام به خرید کنید. سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: به هیچ‌وجه به مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که فاقد تهویه مناسب هوا هستند مراجعه نکنید و در هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها و اماکن تجاری نسبت به حفظ اصول فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک به‌طور جدی اقدام کنید.

واکسیناسیون گروه دوم از فروردین و با واکسن‌های کووکس
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن توضیح وضعیت بیماری کرونا در استان خوزستان، از ورود حدود یک‌میلیون دوز واکسن کرونا از سبد کووکس مابین روزهای ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۸ فروردین ۱۴۰۰ و آغاز واکسیناسیون گروه دوم اولویت‌های تزریق واکسن خبر داد. دکتر علیرضا رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تأمین واکسن آسترازنیکا از سبد کووکس، گفت: تاریخ حدودی که برای ارسال واکسن به ما اعلام‌شده است به ترجمه فارسی و تقویم ایران مابین ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۸ فروردین ۱۴۰۰ است. میزان واکسنی که در این موعد قرار است به دستمان برسد حدوداً یک‌میلیون دوز است که برای گروه دوم اولویت تزریق می‌شود. در فاز دوم به ترتیب افراد بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال، بالای ۷۰ و بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای ۱۶ تا ۶۴ سال واکسن دریافت می‌کنند.

واکسیناسیون در تیرماه
وی ادامه داد: با احتساب تولید واکسن ایرانی کرونا از تیرماه به بعد، حجم بسیار زیادی واکسن به دستمان می‌رسد. هدف اول ما در واکسیناسیون کاهش میزان مرگ‌ومیر است که با واکسیناسیون گروه آسیب‌پذیر محقق می‌شود، هدف دوم نیز قطع زنجیره ویروس است.

خوزستان در وضعیت قرمز
وی در ادامه با اشاره به اینکه استان خوزستان در وضعیت قرمز است، تصریح کرد: بر همین اساس رفت‌وآمدها کاملاً محدود است و خودروهای غیربومی یا نمی‌توانند وارد استان شوند و یا با جرائم سنگینی مواجه خواهند شد. عزیزان ساکن در خوزستان هم نمی‌توانند از استان خارج‌شده و به استان دیگری وارد شوند. در مورد پروازها هم محدودیت ایجادشده است و افرادی که بخواهند از خوزستان با هواپیما یا قطار تردد کنند باید آزمودن منفی کرونا در دست داشته باشند. وی افزود: در ارتباط با رعایت پروتکل‌ها شرایط خوزستان نسبت به دو هفته قبل خیلی بهتر شده است اما هنوز هم به حد مطلوبمان نرسیده‌ایم‌. رعایت پروتکل‌ها در برخی شهرهای خوزستان به زیر ۲۰ درصد رسیده بود؛ اکنون رعایت پروتکل‌ها در برخی شهرهای استان به حدود ۵۰ درصد و در برخی دیگر به ۸۰ درصد رسیده است‌.

کاهش رعایت پروتکل‌ها 
در سطح کشور
رئیسی درباره رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور، بیان کرد: متأسفانه در سطح کشور هم شاهد افت در رعایت پروتکل‌ها بودیم و میزان آن به ۷۰ درصد رسیده بود. در حال حاضر نیز شرایط چندان مطلوب ما نیست؛ ولی در کل کشور رعایت پروتکل‌ها حدود ۷۶ درصد برآورد می‌شود. فراموش نکنیم که رعایت پروتکل کمتر از ۸۵ درصد چندان خیال ما را مطمئن نمی‌کند، البته این سخن به معنای بی‌اثری درصد فعلی رعایت‌ها نیست، اما تأثیر رعایت بیش از ۸۵ درصد کاملاً متفاوت و مشهود است.

فاجعه در خوزستان
رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان بابیان اینکه مگر با تعطیلی خوزستان چه اتفاقی می‌افتد؟ دو هفته خوزستان را تعطیل کنیم و در عوض جان مردم را نجات دهیم، گفت: متأسفانه رفتار ما متناسب با این ویروس جهش‌یافته نیست و اگر به‌موقع اقدام نشود و محدودیت‌های بیشتری اعمال نشود و مردم بیشتر مراقبت نکنند، در روزهای آینده در خوزستان با یک فاجعه روبه‌رو می‌شویم. دکتر شکرالله سلمان زاده با اشاره به وضعیت قرمز جنوب غرب خوزستان اظهار کرد: این مسئله نشان می‌دهد که موارد ابتلای سرپایی، بستری و به‌تبع آن موارد مرگ در شرایط خوبی نیست و باید شرایط قرمز در هر سه شهرستان حوزه این دانشکده شامل آبادان، خرمشهر و شادگان حاکم شود. وی افزود: محدودیت‌ها تنها بستن راه‌ها نیست بلکه شامل تغییر رفتار مردم، اصناف و مسئولان است اما این اتفاق نی افتاده است. طبق گفته دکتر علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان، زمانی که ویروس جهش پیدا می‌کند ما نیز باید رفتارمان تغییر کند.سلمان زاده بیان کرد: هنوز در وضعیت قرمز مراسم برگزار می‌شود و به زور از برگزاری مراسم عزاداری جلوگیری می‌شود. وی تصریح کرد: مرگ بیماران مبتلا به کرونا زجرآور و در پی زجر تنفسی شدید رخ می‌دهد؛ مرگ بر اثر کووید - ۱۹ بسیار ناگوار است اما با این وجود شاهد عادی در مردم، مسئولان، اصناف و سایر نهادهایی هستیم که باید پای کار باشند. رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: طبق پروتکل کشوری در شهرهای قرمز تنها مشاغل گروه ۱ اجازه فعالیت دارند اما مشاهده می‌شود همه مشاغل در حال فعالیت هستند و تردد و تجمع وجود دارد؛ قرار بود از ساعت ۲۱ به بعد تردد نباشد اما همچنان خیابان‌ها شلوغ است و مثل اینکه جریمه کردن نیز دیگر کفاف نمی‌کند. وی افزود: عادی در تمام سطوح وجود دارد؛ شرایط قرمز اعمال نشده و تنها در کلمه، قرمز است. شرایط قرمز در رفتار مردم، اصناف و برخی مسئولان دیده نمی‌شود.