کد خبر : 103733 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - 00:00
گزارش خبری - تحلیلی اعتراض گزارشگر سازمان ملل به برخورد نرم آمریکا با بن‌سلمان اشاره: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برخلاف دونالد ترامپ که از انتشار گزارش سیا درباره قتل جمال خاشقچی خودداری کرد، گزارش قتل این روزنامه‌نگار سعودی را منتشر کرد. در این گزارش، محمد بن‌سلمان، ولیعهد جوان عربستان، آمر قتل خاشقچی معرفی‌شده است. همین موضوع باعث شد تا دولت آمریکا به‌جز محمد بن‌سلمان، سایر افراد کلیدی در حلقه اطراف او را تحریم کند. همچنین دولت آمریکا که زیر فشار انتقاد شدید حامیان حقوق بشر است در پاسخ به انتقادها از عربستان خواسته گروه واکنش سریع خود را که در ارتباط با قتل آقای خاشقچی تشکیل‌شده بود منحل کند و با اصلاحات ساختاری، از تکرار عملیات این‌چنینی علیه مخالفان جلوگیری کند؛ اما اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درزمینه اعدام‌های خودسرانه، از برخورد نرم و انفعالی دولت جو بایدن در قبال ولیعهد عربستان ابراز نگرانی کرده و از رئیس‌جمهوری جدید آمریکا خواسته محمد بن‌سلمان را به دلیل صدور دستور قتل جمال خاشقچی تحریم کند.

ستاره صبح-

باوجود انتشار گزارش قتل خاشقچی از سوی کاخ‌سفید، اگنس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۱۸ عربستان را به اعدام خودسرانه جمال خاشقچی متهم کرده بود حالا می‌گوید از عملکرد دولت جو بایدن سرخورده شده است. خانم کالامار می‌گوید آنچه جو بایدن در کارزار انتخاباتی‌اش درباره حمایت از رسانه‌ها و آغاز دوره‌ای تازه در سیاست‌هایی بر پایه حقوق بشر گفت با خودداری اکنون او از تحریم مردی که مسئول قتل جمال خاشقچی است، بسیار نگران‌کننده است. کالامار گفت اینکه فردی را مسئول معرفی کنی و بعد بگویی اقدامی نمی‌کنی رفتار خطرناکی از سوی دولت امریکا محسوب می‌شود. گفتنی است جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی مقیم آمریکا و یادداشت‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست بود که سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در ترکیه به طرز فجیعی به قتل رسید.

آمر قتل، قسر دررفت؟
خدیجه چنگیز نامزد خاشقچی که از زمان قتل او به دنبال پرونده این روزنامه‌نگار بوده نیز گفته است اگر محمد بن‌سلمان مجازات نشود پیام ابدی عدم مجازات محمد بن‌سلمان این خواهد بود که عامل اصلی قتل همیشه قسر در می‌رود. خانم چنگیز گفته اجرا نشدن عدالت دراین پرونده بزرگ‌ترین شرم انسانیت خواهد بود و از دولت آمریکا خواستار مجازات فوری ولیعهد عربستان شده است؛ اما دولت امریکا از عملکرد خود دفاع می‌کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه، اول مارس، در برابر خبرنگاران گفت: «ما از عربستان‌سعودی خواستیم که گروه واکنش سریع را منحل کند و با اصلاحات سازمانی و ساختاری از توقف کامل عملیات ضد منتقدان اطمینان حاصل کند.» پرایس می‌گوید امریکا به عربستان صریحاً گفته و خواهد گفت که قتل جمال خاشقچی غیرقابل‌قبول است ولی معتقد است که با ادامه رابطه و شراکت با عربستان قدرت نفوذ بیشتری بر این کشور خواهد داشت. پرایس افزود هر اقدامی بیش ازآنچه تاکنون صورت گرفته نفوذ آمریکا را بر محمد بن‌سلمان کاهش خواهد داد. سازمان ملل متحد می‌گوید تنها ۱۲ درصد از موارد قتل روزنامه‌نگاران در جهان به محاکمه و مجازات منجر می‌شود.

نزدیکی دیدگاه 
آمریکا به اروپا
وزارت خارجه آلمان از موضع تازه آمریکا در قبال قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان‌سعودی، استقبال کرد. یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان در برلین گفت: «جای خرسندی است که دیدگاه آمریکا به موضع اتحادیه اروپا نزدیک شده است». دستگاه اطلاعاتی ایالات‌متحده پس از تحقیقات کافی به این نتیجه رسیده است که محمد بن‌سلمان، ولیعهد بانفوذ عربستان، ذر صدور فرمان قتل جمال خاشقچی  در سال ۲۰۱۸ در استانبول نقش محوری داشته است. به‌محض انتشار گزارش دستگاه‌های امنیتی، ایالات‌متحده روز جمعه (۲۶ فوریه) علیه شماری از مقام‌های عربستان‌سعودی تحریم‌هایی از قبیل محدودیت مسافرت وضع کرد. شخص بن‌سلمان مشمول تحریم قرار نگرفته است. تصمیم آمریکا با واکنش تند عربستان روبرو شد، اما با استقبال بسیاری از کشورهای جهان روبرو گشت. به گزارش دویچه وله، سخنگوی وزارت خارجه آلمان یادآوری نمود که به ابتکار آلمان و فرانسه از سال ۲۰۱۸ تحریم‌هایی علیه مقام‌های عربستان اعلام‌شده است. افزون بر این آلمان فروش و ارسال جنگ‌افزار را به عربستان متوقف کرده است. عربستان از مهم‌ترین متحدان ایالات‌متحده در خاورمیانه شناخته می‌شود؛ اما اکنون چندی است که به خاطر نقض حقوق بشر و دخالت قهرآمیزش در یمن مورد انتقادهای شدید است.

ضرورت اقدام عملی آمریکا
اگنیس کالامار، کارشناس ویژه اتحادیه سازمان ملل در امور حقوق بشر، از «بی‌تفاوتی آمریکا» در قبال دخالت ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقچی ابراز شگفتی کرده است. خانم کالامار در نشستی خبری در ژنو گفت: «به نظر من بسیار مسئله‌ساز و حتی خطرناک است که کسی را تبهکار بشناسیم و بعد بگوییم که کاری به کار او نداریم و حرف ما را نشنیده بگیرید». انیس کالامار پیش‌ازاین نیز تأکید کرده است که باید علیه شخص محمد بن‌سلمان اقدامی صورت گیرد.