کد خبر : 103696 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - 00:00
ستاره صبح بررسی می‌کند عبـور چیـنی‌ها از فقـر اشاره: (مصطفا صباغ، روزنامه‌نگار) -- کشور چین که از سال 1978 (یک سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران) و در دوران رهبری دنگ ژیائوپینگ، برنامه اصلاحات اقتصادی سوسیالیستی را آغاز کرده است، در طول دهه‌های سال گذشته به‌طور میانگین سالانه ۱۰ درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده است؛ به‌گونه‌ای که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۹ معادل 14.3 تریلیون دلار بود که آن را بعد از آمریکا در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان قرارداده است. گراهام آلیسون، یکی از دانشمندان علوم سیاسی دانشگاه هاروارد پژوهشی انجام داده و نتیجه‌گیری کرده که در سال 1978 در چین، از هر 100 نفر چینی، 99 نفر زیر خط فقر بوده‌اند. اما در سال 2018 از هر 100 نفر، یک نفر زیر خط فقر بوده است. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور جمهوری خلق چین و دبیرکل حزب کمونیست این کشور، برای اولین بار در سال 2013 اصطلاح «رؤیای چینی» (Chinese Dream) را به کاربرد و اعلام کرد که هدف کلان این پروژه، تبدیل‌شدن چین به «جامعه‌ای نسبتاً ثروتمند و بدون فقر در سال ۲۰۲۱» و مدرنیزه کردن آن برای تبدیل‌شدن به کشوری کاملاً توسعه‌یافته در سال ۲۰۴۹ (هم‌زمان با صدمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین) است. بر همین اساس، کاهش فقر بخش مهمی از برنامه‌های شی‌ جین‌پینگ در سال‌های گذشته بوده است. رئیس‌جمهور چین که چند ماه پیش گفته بود کشورش درگیر جدی‌ترین نبرد علیه فقر در تاریخ بشر است، در مراسم تقدیر از چهره‌های شاخص برنامه فقرزدایی اعلام کرده که نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور در طول 8 سال گذشته بر فقر فائق آمده‌اند. همچنین بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره تخمین رشد اقتصادی کشورها در سال ۲۰۲۰ میلادی (که در ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد)، رشد اقتصادی جهان ۳/۵- درصد، اتحادیه اروپا ۷/۲- درصد و آمریکا ۴/۹- درصد بوده است، اما چین تنها اقتصاد بزرگ جهان بود که مثبت ۲/۳ درصد رشد داشته است. همچنین اندیشکده مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت بریتانیا پیش‌بینی کرده که کشور چین تا سال 2028 به قدرت اول اقتصادی دنیا تبدیل خواهد شد.

ستاره صبح-

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، می‌گوید کشورش با ریشه‌کنی فقر مطلق «معجزه» کرده است. دولت چین گفته است در یک دوره ۸ ساله توانسته است جمعیت فقیر روستایی را از تنگدستی نجات داده و نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر بر فقر فائق آمده‌اند. البته هنوز نابرابری‌های گسترده‌ای ازنظر سطح درآمد در چین وجود دارد. شی روز ۲۵ فوریه در مراسمی در پکن گفت این‌یک «پیروزی کامل» است که در «تاریخ ثبت خواهد شد.» اما شماری از کارشناسان راه و روش مورداستفاده برای طرح این ادعا را زیر سؤال برده‌اند. خط فقر مطلق چین بر اساس درآمد سرانه ۴ هزار یوآن (نزدیک به ۶۰۰ دلار) است. شی در سخنرانی خود گفت «وظیفه سنگین ریشه‌کن کردن فقر مطلق انجام‌شده است». او گفت: «بر اساس معیارهای موجود، همه ۹۸.۹۹ میلیون جمعیت فقیر روستایی از فقر خارج‌شده‌اند و ۸۳۲ شهرستان فقیر و همچنین ۱۲۸۰۰۰ روستا از فهرست مناطق فقیر خارج‌شده‌اند.» کاهش فقر از اولویت‌های مهم شی‌ جین‌پینگ در دوران رهبری او بوده است. به‌رغم رشد اقتصادی سریع چین طی دو دهه اخیر، فقر معضل مهمی برای دولتمردان چین بوده است. در مراسم اخیر که در پکن صورت گرفت، شی به اشخاص کلیدی در برنامه فقرزدایی مدال اهدا کرد. شماری از متخصصان مسائل چین می‌گویند دولت چین مقیاس پایینی برای تعریف فقر در نظر گرفته و سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق فقیر چین باید همچنان ادامه داشته باشند.

بزرگ‌ترین شریک تجاری هند
باوجود تنش میان دو کشور، چین در سال ۲۰۲۰ میلادی به بزرگ‌ترین شریک تجاری هند تبدیل‌شده است. تابستان سال گذشته میلادی این دو کشور درگیری‌های خون‌باری در مناطق مرزی داشتند و دولت هند هم در پی این درگیری‌ها بیش از ۲۰۰ اپلیکیشن چینی نظیر «تیک‌تاک» و «وی‌چت» را برای این کشور «خطرناک» خواند و آن‌ها را ممنوع اعلام کرد؛ اما هیچ‌کدام از این‌ها باعث نشد که باوجود آمریکا، چین خود را به بزرگ‌ترین شریک تجاری هند تبدیل نکند. بر اساس آمارهای رسمی حجم مبادلات تجاری این دو کشور در سال گذشته میلادی به نزدیک ۷۸ میلیارد دلار رسید. هرچند این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی (۸۵/۵ میلیارد دلار) کمتر است اما بنابر اعلام وزارت بازرگانی هند، همین رقم کافی بوده تا چین را در رتبه اول فهرست شرکای تجاری هند قرار دهد. در سال گذشته میلادی که جهان شاهد آغاز همه‌گیری ویروس کرونا بود، تجارت جهانی به‌شدت افت کرد؛ هرچند تقاضای بسیار بالایی برای تجهیزات پزشکی و اقلام مرتبط برای حفاظت شخصی در برابر ابتلا به کرونا وجود داشت. هند البته در تلاش بود با تکیه‌بر توان خود حجم تجارت با چین را کاهش دهد؛ اما این کشور در زمینه‌هایی نظیر ماشین‌‌آلات سنگین، تجهیزات مخابراتی و لوازم‌خانگی تا حد بسیار زیادی به واردات از چین وابسته است. در سال گذشته میلادی ارزش کلی واردات هند از چین ۵۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود؛ که این رقم از مجموع واردات این کشور از آمریکا و امارات متحده عربی بیشتر بود. ایالات‌متحده آمریکا و امارات بعد از چین بزرگ‌ترین شرکای تجاری هند محسوب می‌شوند. یکی از دلایل اصلی بالا ماندن حجم واردات هند از چین ارزانی قیمت تمام‌شده کالاهاست که با حجم کافی و در زمان کوتاهی می‌تواند به این کشور برسد؛ درصورتی‌که واردات هند از کشورهای دیگر ممکن است مقرون‌به‌صرفه نباشد و درعین‌حال همه اقلام به‌سادگی در دسترس یا در حجم مطلوب نباشند.

تنها اقتصاد بزرگی که رشد کرد
چین البته فقط بزرگ‌ترین شریک تجاری هند نیست؛ در سال گذشته میلادی این کشور با کنار زدن آمریکا به بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا هم تبدیل شد. حجم تجاری میان چین و اتحادیه اروپا پارسال به ۷۰۹ میلیارد دلار رسید؛ حجم کلی مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۷۱ میلیارد دلار بود. چین تنها اقتصاد بزرگ دنیا بود که در سال گذشته میلادی رشد اقتصادی را در دوران رکود تجربه کرد؛ بیشتر صادرات چین به اتحادیه اروپا شامل اقلام پزشکی و تجهیزات الکترونیکی بود. صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی چین در سال گذشته را (بر اساس آخرین به‌روزرسانی خود که در ماه ژانویه منتشر کرد) ۲/۳ درصد تخمین زده است. در سه‌ماهه اول سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) اقتصاد چین به دلیل تعطیلی کسب‌وکارها با سرعتی کم‌سابقه و معادل ۶/۸ درصد کوچک‌تر شد ولی به‌تدریج این روند بهبود یافت. در دو دهه اخیر، چین شاهد رشد میانگین سالانه ۹ درصد بوده است.