کد خبر : 103671 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۵ - 00:08
تفسیرروز امکان توافق بین ایران و آمریکا از بین نرفته است

ستاره صبح-به گفته ریچارد گلدبرگ مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی ها ، واشنگتن و تهران در نهایت قادر به توافق هسته ای خواهند بود . دولت بایدن هفته گذشته پیشنهاد آغاز مذاکرات با تهران را داد ، اما ایران موافقت نکرده و تأکید کرده است که ایالات متحده ابتدا باید تحریم ها را لغو کند.به نظر می‌رسد ایالات متحده و ایران هر دو علاقه‌مند هستند که به میز مذاکره برگردند ، اما هنوز نتوانسته‌اند توافق کنند که چه کسی باید حرکت اول را انجام دهد. گلدبرگ گفت ، علاوه بر این ، توافق جدید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) “نمیتواند رهگشا باشد” زیر این کشور از آنچه  قبلاً مجاز به انجام آن بوده فراتر رفته و گروسی در برابر آن کوتاه آمده است .
پارلمان ایران قانونی را تصویب کرد که بازرسی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای را مسدود می‌کند، اما هر دو طرف روز یکشنبه توافق کردند “فعالیت های لازم برای بررسی و نظارت” می‌تواند تا سه ماه ادامه داشته باشد. تان فنگ شین از انستیتوی خاورمیانه دانشگاه ملی سنگاپور گفت ایران آگاه است که جلوگیری از بازرسی می تواند عواقب جدی در بر داشته باشد.
وی به  سی ان بی سی گفت:  تعویق سه ماهه به امریکا و ایران فرصت می‌دهد تا راه حل مشکل تعیین توالی را جستجو کنند.  وزارت خارجه ایران به درخواست شبکه خبری سی ان بی سی برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداد. تحریم های علیه ایران - که توسط دولت ترامپ  پس از خروج از توافق سال 2015 اعمال شد - برای اقتصاد تهران ضرر داشته است. طبق گزارش صندوق بین المللی پول ، سال 2017 سالی بود که ایران رشد تولید ناخالص داخلی خود را تجربه کرد. جمهوری اسلامی در سال گذشته تنها به 8.8 میلیارد دلار ذخیره ارزی دسترسی داشته است. این میزان در مقایسه با 12.7 میلیارد دلار در سال 2019 و با  12.6 میلیارد دلار در سال 2018، کاهش داشته است. با این حال ، سوالاتی درباره معامله وجود دارد که باید روشن شود. گلدبرگ با این گفته ایران که نقض برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) قابل برگشت است موافق نیست و معتقد است پیشرفت کنونی ایران در دانش و داشته های جدید چیزی نیست که بتوان آن را به عقب برگرداند. 
وی گفت: “مراحل زیادی وجود دارد که قابل برگشت نیستند.” “دانش فنی آنها با استفاده از آزمایش سانتریفیوژهای پیشرفته ، چیزی است که ما نمی‌توانیم آن را دوباره به بطری بازگردانیم.
وی همچنین اشاره کرد که برجام از طریق محدود کردن برنامه هسته ای ایران به دست آمد.
این تحلیلگر که نقش مهمی را در اتاق‌های فکر آمریکا و تعیین سیاست‌های این کشور ایفا می کند به شبکه خبری سی بی ان سی گفت: “ از آنجا که برجام پنج‌ساله شده است , ما وارد چرخه‌ای نخواهیم شد که قرارداد به نفع ایران تمام شود. بنابراین این یک علامت سوال است که آیا دولت بایدن و متحدان اروپایی و آسیایی آنها مایل هستند به برجام برگردند یا به سادگی وارد مذاکره برای یک معامله جدید خواهند شد. “
تارنمای سی ان بی سی 
برگردان و اقتباس علی اصغر شهدی
[email protected]