کد خبر : 103662 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۴ - 00:01
گزارش روایت سه عضو شورای شهرتهران از عملکرد شورای پنجم

ستاره صبح-

درآمد مترو کم شده است
محسن هاشمی درباره وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهر تهران گفت: تعداد مسافران حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران به دلیل شرایط کرونایی یک‌سوم شده و لذا خودبه‌خود  درآمد مترو و اتوبوس‌رانی به‌ویژه در بخش خصوصی کاهش پیداکرده ولی برای جبران این کمبود هیچ حرکتی انجام‌نشده است.
وی ادامه داد: در دولت هم بااینکه موضوع حمل‌ونقل عمومی مورد اهمیت لفظی قرار می‌گیرد و مصوبات زیادی هم در این زمینه وجود دارد اما هیچ اقدام عملیاتی در جهت تزریق منابع مالی برای تجهیز و نوسازی حمل‌ونقل عمومی تهران نمی‌شود که البته امیدواریم در مدت باقی‌مانده تا پایان سال و یا اوایل سال آینده این مشکل حل شود. 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به وضعیت امروز حمل‌ونقل عمومی شهر تهران گفت: ببیند چون درآمد در بخش حمل‌ونقل عمومی به دلیل شرایط کرونایی کم شده و از طرفی بیشتر اتوبوس‌های شهر تهران نیز در اختیار بخش خصوصی هستند لذا بخش خصوصی بیشتر اتوبوس‌های خود را فعال نمی‌کند و بااینکه بیان می‌شود تعداد اتوبوس‌های تهران 5 هزار عدد است اما شاید 2 هزار اتوبوس فعال باشد لذا این امر سبب افزایش تراکم مسافران نیز می‌شود. در این راستا برای جلوگیری از صدمه وارد شدن به مردم باید جبران کمبودهای حمل‌ونقل عمومی شود.

بودجه و اصلاح ساختاری
محسن هاشمی در ادامه افزود: بعد از جلسه هم‌اندیشی جلسه صحن شورا با موضوع بررسی بودجه سال 1400 در بخش درآمدی آغاز شد که با تصمیم اعضای شورا درآمدهای بودجه به عدد 48هزار و 883 میلیارد تومان رسید.
هاشمی افزود: در بحث درآمدی کمیسیون برنامه‌وبودجه کاهش هزار و 800 میلیارد تومانی را پیشنهاد داده بود اما با بررسی اعضای شورا 530 میلیارد تومان ترمیم شد و درنهایت  1300 میلیارد تومان از بودجه پیشنهادی شهرداری کاهش پیدا کرد.  هاشمی در ادامه و در خصوص بررسی بحث اصلاح ساختار در شهرداری تهران گفت: بحث ساختار از ابتدا شورای پنجم مطرح بوده ولی بدنه شهرداری  و برخی از اعضای شورا در این خصوص حساسیت دارند ازاین‌رو لایحه اصلاح ساختاری تصویب نشد و حال لایحه جدید  مطرح‌شده که این موضوع در هیئت‌رئیسه بررسی خواهد شد.

تراکم فروشی نداریم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود و در خصوص بحث شهر فروشی که از سوی چند تن از اعضای شورا مطرح‌شده بود  اظهار داشت: برخی اعضا تراکم پایه و مازاد تراکم را با شهر فروشی  اشتباه گرفتند و فکر می‌کردند فروش تراکم است درصورتی‌که ما خارج از طرح تفصیلی که قانون فعلی مورد تصویب  شورای عالی شهرسازی است هیچ تراکم فروشی نداریم و به ضرس قاطع می‌گویم این اتفاق در شهرداری تهران نمی‌افتد. 
هاشمی افزود:هر افزایش تراکم و تغییر کاربری به‌طور حتم در کمیسیون ماده 5 تصویب شود و وقتی کمیسیون ماده 5 تصویب کرد وزارت مسکن شهرسازی نیز باید تائید کند و درنتیجه یک تصمیم ملی است. بنابراین  شهر نفروشی در شورای پنجم جاافتاده است.  وی ادامه داد: اما موضوعی کمتر به آن پرداخته‌شده کم کردن هزینه‌های شهر علی‌رغم تورم 300 درصدی در طول 4 سال گذشته بوده که بااین‌وجود بودجه شهرداری تهران در 4 سال تنها 90 درصد افزایش پیداکرده است.

استقراض کمتر
سید حسن رسولی، نائب رئیس شورای شهر، بابیان اینکه طی سه سال گذشته شورای پنجم فقط اجازه 2 هزار و 117 میلیارد تومان استقراض از طریق سیستم بانکی را به شهرداری تهران داده است گفت: دلیل آن‌هم بدهی انباشته بیش از 70 هزار میلیارد تومانی دوره قبل بود که عملاً استقراض بیشتر را غیرممکن می‌کرد.این در حالی است که در مدت مشابه دوره قبلی شهرداری تهران 10 هزار و 776 میلیارد تومان از سیستم بانکی استقراض داشته است. استقراض این دوره 5.1 برابر کمتر از بدهکارسازی دوره قبل بوده است.
شهر سید حسن رسولی نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه در جریان بررسی بودجه 1400 شهرداری تهران گفت: طی سه سال گذشته شورای پنجم فقط اجازه 2 هزار و 117 میلیارد تومان استقراض از طریق سیستم بانکی  را به شهرداری تهران داد. دلیل آن‌هم بدهی انباشته  بیش از 70 هزار میلیارد تومانی دوره قبل بود که عملاً استقراض بیشتر را غیرممکن می‌کرد.این در حالی است که در مدت مشابه دوره قبلی شهرداری تهران 10 هزار و 776 میلیارد تومان از سیستم بانکی استقراض داشته است. این عدد در دوره جدید به 2 هزار 117 میلیارد تومان کاهش‌یافته که  5.1 برابر کمتر از بدهکارسازی دوره قبل بوده است.

درباره تحقق بودجه
رسولی درباره تحقق بودجه سال 99 شهرداری تهران نیز گفت: سال 99 سال خاصی است که ما با بحران کرونا مواجه بودیم. یکی از مبانی پیش‌بینی درآمدها میزان تحقق است، امیدواریم با مجوز‌های داده‌شده به شهردار امسال بین 80 تا 85 درصد عملکرد داشته باشیم. تحقق درآمد 80 تا 85 درصدی در 12 ماه سال کرونا که همه درآمدهای شهرداری با کاهش و هزینه‌ها با افزایش روبه‌رو بوده است جزو افتخارات این دوره مدیریت شهری است. 
رسولی افزود:علاوه بر شاخص‌های تحقق عملکردی بودجه، تغییراتی که در دفترچه املاک، قانون ارزش‌افزوده و افزایش آن از 4 درصد به 5 درصد و همچنین تصویب دو بسته محرک اقتصادی همه پیشتبانی‌هایی بود که شورا از شهرداری انجام داد تا بتواند عملکردی در حد 80 تا 85 درصد باشد. 
خزانه‌دار شورا اظهار داشت: تأسف می‌خورم که بعضی از همکاران این دوره را متهم به شهر فروشی می‌کنند، درحالی‌که جزو افتخارات این دوره پایان دادن به غارت منابع متعلق به نسل‌های آینده و روال گذشته مدیریت شهری است. در سال 93 فقط از طریق آیین‌نامه مالی غیرقانونی سازمان املاک به قیمت سال 93، 20 هزار میلیارد تومان شهر فروشی صورت گرفته است. رسولی ادامه داد: بپذیریم بودجه سند پیش‌بینی است و اگر ایرادی به منابع داریم باید در هزینه‌ها هم  این کاهش را داشته باشم.ما به‌عنوان کمیسیون برنامه و بودجه کاملاً ازآنچه شهرداری و شورای شهر در این حوزه انجام داده و به‌عنوان یکی از اسناد افتخارات این دوره است، دفاع می‌کنیم.

منظره شهری
نطق خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در جلسه امروز درباره منظره شهر و مجوزهای بی‌سروسامان بود. او بر تصویب مبلغ پیشنهادی و افزایش بودجه در ساخت‌وسازهای جدید به‌منظور حفظ خط آسمان و همسان‌سازی ساخت موافقت و بر رعایت این حق برای سایران تأکید کرد‌. خلیل‌آبادی هم‌ترازی بناها را مبتنی بر نیاز عمومی خواند و گفت: این ناهمسانی و نابرابری در مناطق جنوبی تهران بسیار مشهود است و در این زمینه پذیرای مراجعه‌کنندگان بسیاری هستم. وی افزود: در یک محله یا گذر ۵۰ تا ۶۰ پلاک با طبقات مشخصی شکل‌گرفته‌اند و فقط به چند پلاک پروانه نمی‌دهند تا ملک خود را هم‌تراز با دیگر ساختمان‌ها بسازند و به‌ناچار مجبور می‌شوند با کاهش طبقه به ساخت بنا اقدام کنند. خلیل‌آبادی با تأکید بر اینکه مالکان با عدم صرفه برای ساخت مواجه هستند، عنوان کرد: این ریزدانه‌ها بین کوچه‌ها به‌صورت دندانه‌ای باقی‌مانده و مراجعه‌کنندگان نارضایتی خود را از وضع پیش‌آمده اعلام می‌کنند.
عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش خواستار شد: ازآنجایی‌که هم‌ترازی بناها درخواست بسیاری از شهروندان است، باید به آن احترام بگذاریم و به این امر توجه کنیم که تبعیض در ساخت‌وساز ظلم فاحشی در حق مالکان مجاور در معابر شکل‌گرفته است.
پیش‌ازاین در ماده شش لایحه ۱۴ ماده‌ای بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا مصوب شده بود "شهرداری تهران موظف است به‌منظور سامان بخشی سیمای شهر و رعایت خط آسمان، کاهش تخلفات حین اجرا، متناسب‌سازی ضوابط با شرایط هر منطقه و ساماندهی به سطح اشغال در پهنه‌های طرح تفصیلی ظرف مدت یک ماه بازبینی ضوابط طرح تفصیلی را به اتمام رسانده و برای تصویب به کمیسیون ماده پنج ارائه کند."

انحراف جدی بودجه
محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در مخالفت با پیش‌بینی‌های بودجه‌ای شهرداری از سال 1400 نطق کرد و گفت: روالی که در تدوین بودجه در پیش‌گرفته شده متأسفانه برخلاف انتظار آن نگاهی  است که باید بر اساس مصوبات و ضوابطی که در برنامه تکلیف کرده بودیم، متأسفانه این بودجه  با انحرافات جدی از برنامه سوم توسعه شهر تهران تنظیم‌شده است درحالی‌که می‌بایست برش یک‌پنجم سالانه‌ای از برنامه سوم می‌داشته، اما به این مهم توجه نشده است.
من مخالفت اعضای کمیسیون فرهنگی را برای  تمام اعضای شورای شهر و معاونان شهرداری فرستادم اما خیلی گوشی برای شنیدن نیست و تلاش بر این است که بودجه با همین شکل و شمایل به‌پیش برود. اما به‌هرحال از باب این‌که این اظهارات ثبت شود ما این را به استحضار جمع می‌رسانیم که افزایش بی‌قاعده سقف بودجه بدون توجه به واقعیت درآمدی قابل‌قبول نیست.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر افزود: ما در وضعیت موجود در ماه اسفند هستیم درحالی‌که طبق گفته رئیس کمیته بودجه آقای فراهانی تا اول اسفند تنها 65 درصد درآمدهای بودجه سال 99 محقق شده و تا پایان اسفند این میزان به 70 درصد شاید برسد. حال چطور می‌خواهیم چنین افزایشی را پیش‌بینی کنیم؟

 نباید به شهر فروشی برگردیم
حق‌شناس ادامه داد: از سوی دیگر به جذب منابع درآمدی جدید بی‌توجهی شده است؛ درحالی‌که ما مدام فریاد می‌زنیم که به سمت منابع درآمدی  پایدار باید برویم، و حرکتی را که در مسیر خارج شدن از شهر فروشی به‌کندی شروع کردیم، متأسفانه  می‌بینیم که امسال مجدداً بازگشت پیداکرده‌ایم به همان رویکرد شهر فروشی یعنی بازگشت به عقب کرده‌ایم. این  در حالی است که شورای پنجم مفتخر به این بوده که از این پدیده شوم فاصله گرفته است. او در ادامه سخنانش اظهار داشت: پدیده شومی که بیست سال بر شهرداری و مقدرات آن سایه افکنده و امروز این فجایع زیست‌محیطی و ترافیک و آلودگی نتیجه همین شهر فروشی‌ها بوده و ما نباید دوباره به شهر فروشی‌ها برگردیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا بابیان اینکه عدم توازن تملک و واگذاری‌های دارایی مالی یکی دیگر از مشکلات است به کاهش بودجه حوزه فرهنگی در بودجه سال 1400 نیز گلایه کرد و گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی کمترین سهم و بیشترین کاهش را داشته و این با شعارهای شورای پنجم نمی‌خواند. زهرا صدراعظم نوری ، رئیس كميسيون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری تهران، پیشنهادی مبنی برافزایش ۳۰ میلیارد تومانی بهای خدمات مدیریت پسماند ساختمانی مطرح کرد.
وی در توضیح این پیشنهاد گفت: پیشنهاد شهرداری افزایش ۳۰ میلیاردی بهای خدمات مدیریت پسماند ساختمانی است اما بر اساس بررسی‌ها فرایندی که برای جمع‌آوری طی می‌شود خیلی بیش از این هزینه‌بر است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: برای هر تن پسماند در حدود ۱۶۰۰ تومان مبلغ در نظر گرفتند درحالی‌که هزینه‌ی آن خیلی بیشتر از این است. با بررسی با شهرداری به این جمع‌بندی رسیدیم که این رقم افزایش یابد و به ۳ هزار و ۲۰۰ تومان در هر تن برسد.
نوری گفت: پیشنهاد می‌کنم با این افزایش موافقت شود و اگرچه سرجمع درآمد را بالا می‌برد اما درجاهای دیگر آن را تعدیل می‌کنیم.
اعضای شورای شهر تهران با ۱۶ رأی موافق با پیشنهاد افزایش ۳۰ میلیارد تومانی بهای خدمات مدیریت پسماند ساختمانی موافقت کردند وب‌های خدمات پسماند ساختمانی در بودجه سال آینده از ۳۰ میلیارد تومان به ۶۰ میلیارد تومان ارتقا یافت.