کد خبر : 103626 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - 00:24
معاون گردشگری تشریح کرد جزئیات سفر در نوروز ۱۴۰۰ اشاره: بیش از یک سال از شیوع ویروس منحوس کرونا در ایران و جهان می‌گذرد. صنعت گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که در این مدت خسارات زیادی را متحمل شده است. فعالان گردشگری نوروز سال ۹۹ را به خاطر کرونا و نوروز سال ۹۸ را به خاطر سیل ازدست‌داده‌اند. در این شرایط اگر فرصت عید 1400 هم از دست برود خسارت حوزه گردشگری جبران‌ناپذیر می‌شود. با توجه به تداوم شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور، وضعیت سفر در نوروز ۱۴۰۰ تبدیل به یک پرسش در بین مردم شده است. دراین‌ارتباط معاون گردشگری وزارت میراث، گردشگری و صنایع‌دستی روز گذشته در وبینار با ۳۱ استان کشور که باهدف تبیین وضعیت سفرهای نوروزی برگزار شد، گفت: اگرچه ستاد کرونا محدودیت‌هایی را برای تردد بین شهرها در تعطیلات نوروزی تصویب کرده است، اما درهرصورت مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری دارای مجوز کشور بازخواهند بود و مجاز به ارائه خدمات در ایام نوروز هستند. گزارش پیش رو به تشریح شرایط سفر در نوروز 1400 می‌پردازد.

ستاره صبح-

ولی تیموری معاون گردشگری روز گذشته در وبینار با ۳۱ استان کشور که باهدف تبیین وضعیت سفرهای نوروزی و نیز حضور در نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران برگزار شد، بابیان این‌که طبق آخرین مصوبات و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در کمیته‌های مختلف ستاد ملی کرونا محدودیت‌هایی برای تردد بین شهرها در ایام تعطیلات نوروزی تصویب‌شده است، گفت: به دلیل ناپایدار بودن شرایط کشور به‌واسطه شیوع کرونا، سفرهای نوروزی همچون سال گذشته با محدودیت‌هایی مواجه است، اما در این میان وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات به‌عمل‌آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفرهای ایمن، اعضای ستاد را برای انجام سفرها در قالب تورهای مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و بوم‌گردی‌های دارای مجوز از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متقاعد کرد. ایجاد امکان سفر هم‌وطنان در قالب تورهای مسافرتی کنترل‌شده و نیز بهره‌مندی از تأسیسات گردشگری دارای مجوز رسمی از وزارت گردشگری در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، بسته حمایتی دیگری برای فعالین گردشگری کشور محسوب می‌شود. وی با اشاره به این‌که بر اساس تلاش‌های به‌عمل‌آمده، ستاد ملی کرونا مراکز گردشگری را در میان گروه اول مشاغل طبقه‌بندی کرده است، اظهار کرد: پیش‌ازاین، بخش گردشگری در گروه دوم و سوم قرار داشت، اما اکنون به‌واسطه پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در راستای حمایت از فعالان گردشگری، این حوزه در گروه اول یعنی در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرارگرفته است؛ بنابراین درهرصورت مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری دارای مجوز کشور در نوروز 1400 بازخواهند بود و مجاز به ارائه خدمات هستند. ضمن تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها نیاز است از فعالیت مراکز اقامتی و به‌طور کل تأسیسات گردشگری بدون مجوز جلوگیری شود و اجازه ندهند خطای یک مرکز سبب تخریب فرصت پیش‌آمده برای تمام فعالان این حوزه شود.

ممنوعیت اسکان در سالن ورزشی، 
مدرسه و چادر مسافرتی
معاون گردشگری همچنین خطاب به مدیران ادارات کل استانی تأکید کرد: فرصت فراهم‌شده مبنی بر ممنوعیت نصب چادر در پارک‌ها و نیز اسکان در مراکز متفرقه ازجمله سالن‌های ورزشی، کمپ‌ها، مدارس و غیره بهترین فرصت برای افزایش ضریب اشغال مراکز اقامتی سراسر کشور به شمار می‌آید و نقش ادارات کل استان در ایجاد زمینه بهره‌مندی بخش خصوصی از این امکان با اطلاع‌رسانی و حمایت همه‌جانبه بسیار پررنگ است.

جلوگیری از سفر انبوه
 در نوروز ۱۴۰۰
تیموری بابیان این‌که یکی از اهداف مدیریت سفر در نوروز ۱۴۰۰ ممانعت از شکل‌گیری سفرهای انبوه و بی‌برنامه است، گفت: سفر مطمئن و ایمن در ایام نوروز پیش رو در انتظار هم‌وطنان است. ما در وزارت گردشگری برای این‌که امکان سفر با تور و بهره‌مندی از مراکز اقامتی مجاز را فراهم آوریم بسیار تلاش کرده‌ایم؛ بنابراین انتظار داریم بخش خصوصی حوزه گردشگری با رعایت کامل پروتکل‌ها دغدغه‌های موجود را برطرف کند. به گزارش ایسنا، وی بابیان این‌که باوجود ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی به مراکز گردشگری سراسر کشور، دوباره آموزش فعالان این حوزه در دستور کار قرارگرفته است، گفت: در برنامه‌ریزی و تدوین سرفصل‌های آموزشی جدید توسط دفتر آموزش و مطالعات گردشگری، دوره آموزشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کلیه تأسیسات گردشگری کشور اعم از دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، مهمان‌پذیر، بوم‌گردی و نیز راهنمایان در نظر گرفته‌شده است.

اعتبار چندماهه قرارداد تورهای مسافرتی
تیموری در گفت‌وگوی مجازی با مدیران‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور تأکید کرد: نیاز است در قرارداد گشت تورهای مسافرتی بین مسافر و تأسیسات گردشگری یا مراکز مرتبط باهم، بخشی پیش‌بینی شود که با توجه به ناپایداری احتمالی سفر، در صورت لغو سفر در شرایط خاص، امکان ارائه خدمات موردنظر تا پایان زمانی مشخص به‌عنوان‌مثال تا اواخر شهریورماه سال جاری مهیا شود.