کد خبر : 103617 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - 00:07
گزارش خبری - تحلیلی سرکوب شدید معترضان به کودتای میانمار اشاره: ارتش میانمار دو هفته پیش علیه دولت مستقر و دموکراتیک دست به کودتا زد. اعتراضات مردمی به کودتای نظامی در این کشور باوجود سرکوب شدید همچنان ادامه دارد. ارتش اقدام به قطع کامل اینترنت کرده است. زره‌پوش‌ها در خیابان‌های پایتخت مستقرشده‌اند و نگرانی‌های جهانی همچنان ادامه دارد. ده‌ها هزار نفر طی روزهای گذشته در اعتراض به دخالت ارتش در سیاست و کودتا علیه آنگ سان سوچی در فضای سنگین امنیتی به کف خیابان‌ها آمده‌اند. پس از انتشار اخبار اعتراضات مردمی در شبکه‌های اجتماعی، ارتش اقدام به قطع کامل اینترنت کرده است. سفیران برخی از کشورهای خارجی ازجمله آلمان، فرانسه، هلند، بریتانیا و آمریکا روز یکشنبه ۱۴ فوریه (۲۶ بهمن) ارتش میانمار را فراخواندند تا از سرکوب خشن اعتراضات مردمی خودداری کند. آنان ضمن محکوم کردن قطعی اینترنت و دستگیری شماری از سیاستمداران و کنشگران مدنی، در بیانیه خود نوشته‌اند: «ما از تلاش مردم میانمار برای استقرار دموکراسی، آزادی، صلح و رفاه دفاع می‌کنیم». گفتنی است حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری خانم سوچی در انتخابات پارلمانی آبان ماه توانسته بود با کسب ۸۳ درصد از آرا به پیروزی برسد، اما ارتش با دستگیری و زندانی کردن آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر رهبران این حزب در اول فوریه، دست به کودتا زد.

ستاره صبح-

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر قطعی سراسری اینترنت و اعزام نیروهای ارتش به شهرهای مختلف میانمار، نگرانی‌ها از سرکوب شدید معترضان به کودتای اخیر در این کشور بالاگرفته است. بنا بر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی برای مقابله با معترضان در شهر میتکیانا، واقع در شمال میانمار، به پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله مبادرت کرده‌اند. روشن نیست که گلوله لاستیکی یا جنگی بوده باشد. گفته می‌شود که مردم معترض در پی مطلع شدن از احتمال قطع برق شهر توسط نیروهای دولتی، به خیابان آمده بودند.

قطعی اینترنت
گروه نت بلاکس که ترافیک اینترنت را زیر نظر دارد روز یکشنبه (۱۴ فوریه/۲۶ بهمن) گفت که «خاموشی اطلاعاتی به دستور دولت میانمار» تقریباً این کشور را به‌طور کامل از مدار اینترنت خارج كرده است. قطعی اینترنت پس‌ازآن اجرا شد که کاربران در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از نقل‌وانتقال گسترده واحدهای نظامی را منتشر کردند. رسانه‌های میانمار از بازداشت حداقل پنج روزنامه‌نگار خبر داده و تصاویر شماری از زخمی‌ها را منتشر کرده‌اند.

اعتراض سفرای خارجی
هم‌زمان سفرای آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا در میانمار در یک بیانه مشترک از نیروهای امنیتی خواستند که از آسیب زدن به مردم غیرنظامی اجتناب کنند. آن‌ها گفتند: «ما از نیروهای امنیتی می‌خواهیم که از خشونت علیه تظاهرکنندگان، که معترض به سرنگونی دولت قانونی خود هستند، خودداری کنند.» از طرف دیگر، تام اندروز،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، گفت كه تلاش‌های حکومت‌نظامی برای مهار مجدد جنبش اعتراضی رو به رشد، «مایه تأسف» و به معنای اعلام جنگ علیه مردم است. وی در شبکه توییتر خطاب به رهبران نظامی میانمار نوشت:‌ «شما پاسخگو خواهید بود.» باوجود یک قطعی اينترنت در آخر هفته گذشته و دستگیری صدها نفر از مخالفان کودتا، اعتراضات سراسری در میانمار ادامه یافته و روز یکشنبه نیز معترضان برای نهمین روز متوالی به خیابان‌ها آمدند. در شهر داویی، واقع در جنوب میانمار، گزارش‌ها حکایت از آن داد که هفت افسر پلیس به‌صف مخالفان پیوستند.

هشدار و تحریم آمریکا
دولت آمریکا هفته گذشته رهبران کودتای میانمار را تحریم کرد. سفارت آمریکا در میانمار نیز روز یکشنبه از شهروندان خود در میانمار خواسته است که از محل سکونت خود خارج نشوند. این سفارتخانه همچنین به شهروندان آمریکایی توصیه کرده بین ساعت‌های ۸ شب تا ۴ صبح که قانون منع تردد در جریان است هر جا هستند بمانند. روز یکشنبه خودروهای نظامی برای اولین بار بعد از کودتای روز یکم فوریه در خیابان‌های یانگون، بزرگ‌ترین شهر این کشور، دیده‌شده‌اند. هم‌زمان ده‌ها هزار نفر با تجمع در شهرهای بزرگ میانمار برای نهمین روز متوالی به کودتا در این کشور اعتراض کردند. بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده مردم با کوبیدن ظروف فلزی و به راه انداختن سروصدا نزدیک شدن نیروهای امنیتی را به یکدیگر اطلاع می‌دادند.

دستگیری فعالان سیاسی
اعتراضات گسترده در میانمار از زمانی شروع شد که ارتش در کودتایی کنترل این کشور را در اول ماه فوریه در اختیار گرفت. ارتش این کشور چند روز پیش اعلام کرد که حکم جلب برای هفت فعال مخالف صادرشده است؛ اتهام آن‌ها «برهم زدن آرامش» بوده؛ اتهامی که کمتر در میانمار مورداستفاده قرارگرفته است. یکی از دستگیرشدگان مین کو ناینگ از رهبران جنبش دانشجویی در قیام ناموفق ۱۹۸۸ علیه رهبر نظامی وقت است. او با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی حمله شبانه به تظاهرکنندگان و دستگیری‌ها را محکوم کرده بود . دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه اعلام کرده بود که بیش از ۳۵۰ نفر از زمان کودتا در این کشور دستگیرشده‌اند.

احساس ناامنی مردم
خبرنگاران می‌گویند مردم میانمار نمی‌دانند در آینده چه اتفاقی خواه افتاد و احساس «ناامنی زیادی» دارند. در برخی گزارش‌های رسانه‌ها آمده است: «اینجا در میانمار شب بی‌خوابی بسیار متداول شده؛ نیروهای امنیتی در بسیاری از مناطق این کشور به خانه‌های حمله می‌کنند و سعی می‌کنند مخالفان را دستگیر کنند. مردم از همدیگر محافظت می‌کنند و تا پاسی از نیمه‌شب بیدار می‌مانند.» تصاویری که از یانگون، بزرگ‌ترین شهر این کشور منتشرشده مردم را نشان می‌دهد که شعار سر می‌دهند و همسایه‌های خود را از ورود نیروهای امنیتی مطلع می‌کنند. مردم با نزدیک شدن نیروهای امنیتی ظروف فلزی را به هم می‌کوبند تا با ایجاد سروصدا همسایه‌های خود را از حمله احتمالی پلیس آگاه کنند.