کد خبر : 103603 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - 00:14
هشدار وزیر بهداشت انتشار ویروس جهش‌یافته در کشور اشاره: اعمال محدودیت‌های سخت که از اول آذر شروع شد به تدریج آثارش نمایان شد به‌گونه‌ای که تعداد مبتلایان که در آبان ماه بیش از 14 هزار نفر و تعداد فوتی‌ها در 24 ساعت نزدیک به 500 نفر بود سیر نزولی به خود گرفت و تعداد مبتلایان به 5 هزار نفر و تعداد فوتی‌ها دورقمی شد. ویروس جهش‌یافته کرونا که در 50 کشور ازجمله ایران چرخیده است زنگ خطر کرونا را به صدا درآورده است. به گفته وزیر بهداشت این ویروس خطرناک در کشور منتشرشده است و لازم است برای مقابله با این ویروس خطرناک شستن دست‌ها، زدن دو ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را بیشتر از قبل جدی بگیریم.

ستاره صبح-

ورود به یک خیز سهمگین و سنگین
به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: شاید یکی از سخت‌ترین ایام مدیریتی ما در زمینه کووید-۱۹ شروع‌شده باشد. پیش‌بینی من ورود به یک خیز سهمگین و سنگینی است که اگر رعایت برخی اصول را نداشته باشند و اگر ما را در رعایت پروتکل‌ها تنها بگذارند، ممکن است همه ما را گرفتار کند. پیش‌بینی کرده بودم از ورود ویروس موتاسیون یافته که علی‌رغم اینکه انگلیس‌ها به دروغ در روزهای اول گفتند که فقط ۳۰ تا ۷۰ درصد ممکن است قدرت سرایتش بالا رفته باشد، بنده به صراحت اعلام کردم که قطعاً هم قدرت سرایت چند برابر است و هم قدرت بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر این ویروس به مراتب بیش از چیزی است که انگلیس‌ها اعلام می‌کنند. متأسفانه تازه به این موضوع اقرار کرده‌اند.

چرخش ویروس موتاسیون 
یافته در کشور
نمکی ادامه داد: مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در همه استان‌ها دقت داشته باشید و حتی اعلام کردم که موارد غیرقانونی که جنس برای محل‌های فروش می‌آورند، حتماً آزمودن کنید. هفته قبل هم خبری مبنی بر مرگ یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی را دریافت کردم که هیچ مسافرتی به هیچ جا نداشت و اتفاقی که در آبیک و بیمارستان هشتگرد افتاد، اثبات کرد که ویروس موتاسیون یافته تقریباً در کشور چرخیده است. ما باید همه‌جا فکر کنیم که زیر پوست هر شهری هر روستایی و هر خانواده‌ای ممکن است این ویروس پیدا شود و این یکی از زنگ خطرهای جدی در مدیریت کرونا است که آغازشده است.

روزهای سختی دارد آغاز می‌شود
وزیر بهداشت گفت: این ویروس یکی از بااقتدارترین نظام‌های بهداشتی و درمانی دنیا را در اروپا به زانو درآورد. روزهای سختی دارد برایمان آغاز می‌شود و باید خودتان را برای مبارزه با چموش‌ترین ویروس موتاسیون یافته‌ای که متأسفانه دارد مملکت را گرفتار می‌کند، آماده کنید. وی ادامه داد: روش مبارزه با ویروس جدید، فرقی با ویروس قدیم ندارد و روشش تشدید فاصله‌گذاری‌ها و مراقبت‌هاست و رعایت بیشتر پروتکل‌هاست. متأسفانه در خوزستان که شادگان اولین کانون آلودگی ماست، رعایت پروتکل‌ها به زیر ۱۰ درصد و حتی صفر رسیده بود و ما به همین میزان آسیب دیدیم. نمکی توصیه‌هایی اضطراری را خطاب به روسای دانشگاه‌ها مطرح کرد و گفت: به هر حال این ویروس جدید، ویروسی مهاجم، سرکش و با قابلیت سرایت و بیماری‌زایی بالا و همچنین مرگ‌ومیر به مراتب بالاتر از ویروس‌های قبلی است و باید فکر کنید که این ویروس همه‌جا چرخیده است.

آزمودن گیری را افزایش دهید
وی افزود: اولین گامی که باید برداریم، آزمودن‌های بیشتر است. باید مرتب مقدار آزمودن‌ها را افزایش دهیم و در کنار آزمودن‌های رپید، حتماً PCR را به صحنه آوریم. حتماً اگر بیمار علامت‌داری دیدید و هر دو آزمودن رپید و PCR برایش منفی بود، باز هم او را رها نکنید و حتماً مجدداً بیمار را آزمودن کنید و حتماً نمونه‌هایی را برای NGS برای سه مرکزی که قبلاً اعلام کرده بودیم، یعنی دانشکده بهداشت، انستیتو پاستور و معاونت تحقیقات و فناوری بفرستید و ارائه کنید تا بتوانیم اولین اثرات موتاسیون را بررسی کنیم. وی تأکید کرد: موتاسیون و جهش هم مختص ویروس آفریقایی و انگلیسی نیست و ممکن است درون مرزهای خودمان هم با گستره جغرافیایی و ژنتیکی که داریم، به موتاسیون مای جدیدی برسیم و یا از کشورهای دیگر موتاسیون مای دیگری پا به مملکتمان بگذارند.

از کوچک‌ترین قصور نگذرید
وزیر بهداشت گفت: محدودیت مسافرت‌ها را ادامه دهیم. از کوچک‌ترین قصوری نگذرید و اگر هم در استان حریف نیستید، به من اعلام کنید. حتماً روی بستن جاهایی که باید ببندید، بایستید و حتماً بر روی مرزهای استان خود و استان هم‌جوارتان دقت کنید.

قرنطینه‌ها را جدی بگیرید
نمکی خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: قرنطینه‌ها را جدی گرفته و اگر یک مورد مثبت موتاسیون یافته پیدا کردید، حتماً در قرنطینه‌هایی که دکتر کولیوند آماده کرده، ببرید. با کمیته مای ما در ارتباط بوده و مراتب را مستمر گزارش کنید. کمربندها را سفت‌تر ببندید، چشم‌ها را بیش از قبل باز کنید و قدم‌ها را تندتر بردارید. متأسفانه آهنگ گرفتاری این ویروس ممکن است تندتر از گام‌هایی باشد که ما برمی‌داریم. امیدوارم با دیده بانی بیشتر و رصد مستمر بر این مشکل جدید هم فائق آییم.

۷۴ فوتی و 7120 مبتلا جدید به کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک‌میلیون و ۵۱۰ هزار و ۸۷۳ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۸۸۳ نفر رسیده است. به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: تا ظهر روز ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۱۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۸ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۵۱۰ هزار و ۸۷۳ نفر رسید. لاری گفت: خوشبختانه تاکنون یک‌میلیون و ۲۹۱ هزار و ۷۲۶ نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۲۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش مای مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. معاون وزیر بهداشت افزود: تاکنون ۹ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۲۲۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است. وی بیان کرد: بر اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

روند صعودی موارد بستری
معاون وزیر بهداشت گفت: نمودار موارد بستری روزانه در برخی استان‌های کشور روند صعودی به خود گرفته و متأسفانه در هفته جاری شاهد ایجاد وضعیت قرمز در ۹ شهرستان استان خوزستان شامل شهرستان‌های اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر، کارون، دشت آزادگان و هویزه هستیم. وی ادامه داد: همچنین تعداد شهرستان‌های با وضعیت نارنجی کرونا در کشور از ۳۶ شهرستان در هفته گذشته به ۳۹ شهرستان در هفته جاری و شهرستان‌های دارای وضعیت زرد از ۱۷۸ شهرستان در هفته گذشته به ۲۲۸ شهرستان در هفته جاری افزایش‌یافته است. همچنین در حال حاضر ۱۷۲ شهرستان با وضعیت آبی در کشور داریم.

شهرهای نارنجی
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس آخرین نقش مای تحلیل وضعیت کرونا در ایران، اکنون شهرستان‌های اهواز (به همراه هویزه و دشت آزادگان)، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر و کارون از استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند و ۴۰ شهرستان ازجمله سراب، آذرشهر، جلفا، خوی، سلماس، نقده، عجب‌شیر، بوکان، میاندوآب، بندرگز، علی‌آباد، آستارا، رشت، بندرانزلی، رودبار، رودسر، صومعه‌سرا، لاهیجان، ماسال، آمل، بابل، بابلسر، تنکابن، جویبار، چالوس، گرگان، نطنز، قائن، سیرجان، یاسوج، گچساران، بهبهان، مسجدسلیمان، رامهرمز، امیدیه، شوش، خرمشهر در وضعیت نارنجی هستند.
لاری از کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در کشور به ۷۴.۹۳ درصد خبر داد.

بیش‌ترین موارد بستری و مرگ
لاری اظهار کرد: در هفته گذشته بیش‌ترین میزان بروز موارد مثبت بستری به ترتیب در استان‌های مازندران، سمنان و گیلان و بیش‌ترین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹ به ترتیب در استان‌های مازندران، گیلان و اردبیل گزارش‌شده است.

کاهش استفاده از ماسک در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: متأسفانه به دنبال عادی انگاری شرایط بیماری، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و میزان استفاده از ماسک در کشور طی روزهای اخیر با کاهش مواجه شده است.

خطر خیز جدید کرونا
وی اظهار کرد: میان کاهش عمل به توصیه‌های بهداشتی و افزایش موارد بستری و به دنبال آن افزایش موارد مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹ رابطه مستقیم و معنی‌دار وجود دارد. بنابراین با توجه به وضعیت حساس، ناپایدار و شکننده حال حاضر بیماری در کشور، در صورت تداوم روند کاهشی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وضعیت بیماری در کشور دوباره با خیز جدید و سخت مواجه خواهد شد.

ویروس جهش‌یافته کرونا در جهان
دکتر رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: با توجه به ویروس جهش‌یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی و حتی ژاپن، موارد ابتلا و مرگ‌ومیر و تغییر الگوی رفتاری ویروس و میزان سرایت ویروس کرونا بالاتر رفته است. بیش از چهار میلیون نفر در انگلستان درگیر این ویروس شده‌اند و بیش از ۱۳۵ هزار نفر فوتی داشته است. مرگ‌ومیر در آمریکا از مرز پنج هزار نفر عبور کرده است. وضعیت شیوع بیماری در سایر کشورها نیز خوب نیست.

وضعیت استان مای پرخطر
رئیسی گفت: در آذربایجان غربی نیز روند ابتلا رو به افزایش است و پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت‌ها باید جدی گرفته شود. در حال حاضر هرمزگان نیز خیز بیماری را تا حدود زیادی کنترل کرده است. روند استان مازندران که صعودی بود، کنترل شده است. از ۱۵ شهر نارنجی در مازندران، هشت شهر به وضعیت زرد کرونا تغییر کرده و هنوز هفت شهر با وضعیت نارنجی دارد. رئیسی افزود: استان گلستان و گیلان نیز همچنان نیازمند مراقبت شدید هستند. استان بوشهر نیز شیب ملایم رو به بالا دارد که به دقت بیشتری نیازمند است. وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی چهار شهر نارنجی، آذربایجان غربی پنج شهر، اصفهان دو شهر، خوزستان پنج شهر، خراسان جنوبی یک شهر، کرمان یک شهر، کهکیلویه و بویراحمد و گلستان هر کدام سه شهر، گیلان هفت شهر، مازندران هشت شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

فوت یک بیمار مبتلا به کرونی جهش‌یافته در قزوین
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در مورد استان قزوین نیز که روند رو به بالا دارد، یک فرد مبتلا به ویروس جهش‌یافته فوت‌شده است. اطرافیان بیمار همگی آزمودن شده و نتایج آزمایش آماده خواهد شد. وی ادامه داد: به هر حال باید از مرزها مراقبت کرده و اگر مسافری از خارج از کشور وارد می‌شود، همه باید مراقبت کرده و قرنطینه رعایت شود. اگر فردی وارد کشور می‌شود و حتی علائم ندارد، حداقل باید ۱۴ روز قرنطینه شده و علائم او به‌شدت رصد شود.