کد خبر : 103596 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - 00:15
شهردار تهران هشدار داد وجود ۳۰ هزار پلاک و ۲۴۹ گود خطرساز در پایتخت اشاره: پیروز حناچی، شهردار تهران روز گذشته در نشست خبری خود با رسانه‌ها درباره موضوعات شناسایی ۳۰ هزار پلاک خطرساز در تهران، برخورد با فساد، کاهش میزان زباله‌های انتقال داده‌شده به آرادکوه از 7 هزار تن به ۵۳۰۰ تن در روز، کاهش کودکان زباله گرد، به صفر رسیدن تغییر کاربری تجاری واداری در سال جاری و بهره‌برداری از قطار ملی در اسفندماه خبر داد که گزیده‌ای از سخنان مهم این نشست را در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

پیروز حناچی، در نشست خبری خود گفت: در دوره جدید یعنی از نیمه سال ۹۶ به مردم قول‌هایی داده بودیم برای تحقق این مهم به یک پارادایم نوبت در اداره امور شهر نیاز داریم و این به عنوان مگا پروژه ما محسوب می‌شد.
وی افزود: در این راستا ضوابط باغات را اصلاح کردیم، بازبینی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ انجام شد و از همه مهم‌تر دستگاه صدور پروانه را منطبق بر طرح تفصیلی کردیم. بر اساس این طرح ممکن است تخلفاتی انجام شود ولی قطعاً پروانه دستی صادر نمی‌شود و ملکی بدون پروانه ساخته نمی‌شود. ما اقدامات خود را در قالب کتابی به نام «تهران در مسیر تغییر» منتشر کرده‌ایم.

تغییر کاربری تجاری واداری 
در سال جاری به صفر رسیده
شهردار تهران در تشریح اقدامات انجام‌شده در حوزه شهرسازی گفت: تغییر کاربری تجاری واداری در سال جاری به صفر رسیده، همچنین پرونده‌های کسری پارکینگ و تغییر مشاعات به مسکونی نیز در سال ۹۹ به صفر رسیده است. تغییر مشاعات به تجاری در سال ۹۰ از ۳۹ مورد در سال جاری به سه مورد رسیده است. به این ترتیب ما ادعا می‌کنیم قولی که برای ایجاد انضباط در حوزه شهرسازی داده‌ایم را عملیاتی کرده‌ایم. دو اقدام به موازات این مهم انجام‌شده است که ارسال لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و لایحه مالیات بر ارزش افزوده بوده است که امیدواریم هر چه زودتر این دو لایحه در مجلس به تصویب برسد.

بهره‌برداری از قطار ملی در اسفند
شهردار تهران در خصوص تأخیر در بهره‌برداری از قطار ملی گفت: قطار ملی کارهایش انجام‌شده است. سه واگن نیز آماده بود تا در ۲۲ بهمن به افتتاح برسد اما به دلیل تراکم برنامه‌ها و اینکه می‌خواستیم برای قطار ملی دو افتتاح نداشته باشیم مقرر شد که در اسفندماه این کار را انجام دهیم. قطعاً قطار ملی کار بزرگی است که موارد مختلفی همچون دستگاه ترمز، درب‌ها و... در داخل کشور ساخته‌شده است.

دریافت ۱۰۰۰ میلیارد اوراق مشارکت
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص استفاده از اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ توسط شهرداری تهران گفت: از ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت سال ۹۸ تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد را دریافت کرده‌ایم در حقیقت بخشی که در تعهد دولت بوده پرداخت‌شده و ۵۰۰ میلیارد نیز مربوط به اتوبوس‌رانی بوده که بیشتر مشکل وثیقه داشته و به زودی حل خواهد شد.
پشتیبانی حمل‌ونقل عمومی
وی تأکید کرد: واقعیت این است که ما زورمان نمی‌رسد همانند سابق حمل‌ونقل عمومی را پشتیبانی کنیم. موضوعی که روزانه بیش از ۵ میلیون نفر با آن مواجه هستند حاکمیتی استونمی توان برای حل آن شهرداری را تنها رها کرد. اصلی‌ترین کمک اوراق مشارکت است که با سخت‌گیری‌های بانک مرکزی دریافت آن سخت‌تر شده لذا باید در مقیاس حاکمیتی این کمک‌ها انجام شود.

پرونده عیسی شریفی
حناچی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره بازپس‌گیری املاک و همچنین موضوع رد مال عیسی شریفی یکی مسئولین اسبق شهرداری تهران و شکایت قالیباف از حناچی گفت: ۵۸۵ ملک فاقد شرایط لازم برای واگذاری حق بهره‌برداری بوده که تنها ۲۳۹ ملک بازپس‌گیری‌شان باقی‌مانده که در دست بررسی است و اکثر آن‌ها شرایط لازم برای ادامه حق بهره‌برداری را ندارند. برخی از آن‌ها با تذکر و برخی دیگر با حکم قضایی بازپس‌گیری خواهند شد. تاکنون ۴۴۳ ملک بازپس‌گیری شده که این روند دائماً در حال تغییر است. در خصوص پرونده فرد نام‌برده شده نیز موضوع در دادستانی نیروهای مسلح پیگیری شده که ما نیز شاکی هستیم و منتظریم که حکم صادرشده به ما ابلاغ شود.

۹۰ درصد کودکان زباله گرد و متکدی 
غیر ایرانی هستند
شهردار تهران در خصوص کودکان زباله گرد و متکدی در شهر تهران گفت: سازمان‌دهی متکدیان بیشتر جزو اقدامات سازمان بهزیستی است که بر اساس آمار منتشرشده ۹۰ درصد از این کودکان از اتباع غیر ایرانی هستند اما در مورد کودکان زباله گرد اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم و با تغییر قرارداد پیمانکاران به شکلی پیش رفتیم که مسئولیت بر عهده آن‌ها باشد. همچنین طرح جامع پسماند برای اولین بار در تهران به تصویب رسیده و یکی از آیتم‌های ارزیابی شهرداران مناطق نیز همین موضوع کودکان زباله گرد قرار داده‌شده است. وی ادامه داد: بیشتر خدمات خود را امروز بر روی سامانه تهران من قراردادیم و در همین راستا شهروندان می‌توانند گزارش‌ها خود را همراه با عکس از طریق این سامانه ارسال کنند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد حدود ۳۰۰ کودک زباله گرد با انجام این اقدامات کاهش پیداکرده و امیدواریم روزی دیگر شاهد حضور این کودکان در شهر نباشیم.

 شناسایی ۳۰ هزار پلاک خطرساز در تهران
حناچی در خصوص امکانات ایمنی اطفای حریق در تهران نیز گفت: در حال حاضر اتفاقات خوبی پیرو اخطارهای آتش‌نشانی انجام می‌شود اما در مورد فضاهای شخصی شناسایی ساختمان‌های ناایمن انجام‌شده و حدود ۳۰ هزار پلاک نیز که می‌توانند خطرساز باشند شناسایی‌شده‌اند اما در مورد انتشار اطلاعات این ساختم آن‌ها روی پرتال ممکن است بازار املاک را برای برخی سودجویان فراهم کند. هدف ما تحقق ایمنی است و به بازار اقتصادی نیز کاری نداریم.

رابطه شهرداری با دولت بد نیست
وی در خصوص ارتباط میان شهرداری و دولت گفت: رابطه با دولت بد نیست و بعد از قضیه جماران نیز افتتاح پروژه‌های بسیاری با حضور اعضای دولت داشته‌ایم و این روند ادامه خواهد داشت. حضور پیدا نکردن شهردار در هیئت دولت بسیاری کارها را سخت می‌کند و در شرایطی که می‌توانست حضور شهردار کارها را به صورت محاوره‌ای به پیش ببرد اکنون با مکاتبه حل‌وفصل می‌شود.

پر شدن ۱۰ گود رهاشده توسط شهرداری
شهردار تهران در خصوص گودهای رهاشده در شهر تهران گفت: ۲۴۹ گود شناسایی‌شده که یکی از آن‌ها همین موضوع محله جماران بوده که به همین علت اجازه ساخت آن داده شد. پس از اخطارها ۱۰ گود برای ایمن‌سازی اقدام نکردند که توسط شهرداری پر شدند و ۱۲ گود دیگر نیز اگر نسبت به ایمنی اقدام نکنند برخورد لازم انجام خواهد شد.

کاهش میزان زباله‌های انتقال داده‌شده 
به آرادکوه
پیروز حناچی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) اظهار کرد: این طرح در راستای طرح جامع پسماند شهر تهران است و هدف از این دو طرح تولید کمتر زباله و حمل آن است. وی بابیان اینکه پیش از این روزانه هفت هزار تن زباله در سطح شهر تهران و به محل آرادکوه انتقال پیدا می‌کرد گفت: خوشبختانه با راه‌اندازی ایستگاه‌های میانی و بازیافت زباله میزان زباله‌های انتقال داده‌شده به آرادکوه به ۵ هزار و ۳۰۰ تن کاهش پیداکرده است و این نشان می‌دهد که جهت‌گیری عمومی در حوزه مدیریت شهری برای این مسئله درست است.

برخورد با فساد نخستین اولویت 
و خواسته شهروندان
حناچی با تأکید بر اینکه در شهریورماه ۹۶ و ۹۷ آلودگی هوا اصلی‌ترین خواسته مردم در شهر تهران بوده است گفت: بر اساس آخرین نظرسنجی که انجام‌شده برخورد با فساد نخستین اولویت و خواسته شهروندان است و در ادامه آلودگی هوا و ترافیک درخواست شهروندان است.

ضرورت حمایت دولت از توسعه 
حمل‌ونقل عمومی
وی در ادامه با تأکید بر اینکه در سال ۹۰ احداث هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیارد تومان هزینه در برداشت گفت: این رقم در حال حاضر به هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته است و براین اساس در انجام حمل‌ونقل ریلی شهرداری نیاز به حمایت دولت دارد. شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰۰۰ اتوبوس برای شهر تهران نیاز است گفت: اوره‌ات واگن‌های مترو یکی دیگر از خواست‌های شهرداری تهران است که این موارد بدون همکاری شهرداری قابل انجام نیست. حناچی با اشاره به الزامی شدن کد ملی برای استفاده شهروندان از مترو و اتوبوس گفت: بنابر گزارشی که از سوی آقای رئیسی و نمکی در ستاد ملی کرونا ارائه شد ۸۰ درصد از کسانی که کووید ۱۹ دارند در سطح شهر تردد دارند و همین باعث انتشار بیماری می‌شود، یکی از راه‌هایی که می‌توان این افراد را شناسایی و کنترل کرد احراز هویت آن‌هاست که این موضوع از طریق کد ملی انجام می‌شود.