کد خبر : 103580 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - 00:06
اعلام نامزدها جشنواره فیلم فجر نادیده گرفتن هدیه تهرانی، شوک به مخاطبان جشنواره امسال اشاره: یکشنبه‌شب (19 بهمن) اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. دراین‌ارتباط دو فیلم «یدو» و «بی‌همه‌چیز» با نامزد شدن در ۱۳ بخش به‌عنوان رکوردداران این دوره از جشنواره شناخته شدند. بلافاصله بعد از اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر، اعتراض‌های زیادی نسبت به نادیده گرفته شدن بسیاری از هنرمندان ازجمله بازیگران برخی آثار از سوی سینماگران مطرح شد. بزرگ‌ترین غافلگیری اعلام اسامی نامزدها غیبت نام هدیه تهران با بازی در فیلم «بی‌همه‌چیز» بود که از سوی رسانه‌ها و سینماگران مطرح شد. بسیاری نبودن نام هدیه تهرانی را کج‌سلیقگی هیئت‌داوران دانستند که فراتر از سلیقه بیشتر به نبود دانش بازیگری بازمی‌گردد. بهرام رادان برای بازی در «ابلق»، هوتن شکیبا برای بازی در «تی تی» و «ابلق»، فاطمه معتمدآریا برای «روزی روزگاری آبادان»، سحر دولتشاهی برای «خط فرضی»، پارسا پیروزفر برای «تی تی» و هادی حجازی‌فر برای «بی‌همه‌چیز» از غایبان نامزدی جشنواره امسال بودند.

ستاره صبح-

رکوردداران بیشترین نامزدی جشنواره فیلم فجر
فیلم‌های «بی‌همه‌چیز» و «یدو» در سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر، هر یک در 13 بخش نامزد دریافت جایزه شدند و در مرحله بعد فیلم «زالاوا» با نامزدی در 10 شاخه و «ابلق» با نامزد شدن در 9 بخش در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین فیلم‌های «مصلحت» و «روزی روزگاری آبادان» نیز هر یک در 7 شاخه نامزد دریافت جایزه هستند و به‌عنوان دیگر رکوردداران این دوره از جشنواره معرفی شدند. فیلم «مامان» با نامزدی در 5 بخش دیگر فیلمی است که موردتوجه داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر قرارگرفته است. رتبه‌های بعدی به فیلم‌های‌ «شیشلیک» و «روشن» اختصاص دارد که هر یک در 4 بخش نامزد شده‌اند. فیلم‌های «تی تی»، «روشن»، «تک‌تیرانداز» هر یک در سه بخش نامزد دریافت جایزه هستند. همچنان که فیلم‌های «ستاره بازی»، «خط فرضی»، «گیجگاه»، «رمانتسیم عماد و طوبی» و «منصور» نیز در دو بخش نامزد دریافت جایزه شده‌اند.

جای خالی 6 بازیگر در میان نامزدها
یکشنبه‌شب بلافاصله بعد از اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر، اعتراض‌های زیادی نسبت به نادیده گرفته شدن بسیاری از هنرمندان ازجمله بازیگران برخی آثار از سوی سینماگران مطرح شد. به گزارش فیلم نیوز، جای 6 بازیگر مهم در میان نامزدهای جشنواره امسال به چشم می‌خورد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

هدیه تهرانی برای بازی در «بی‌همه‌چیز»
یکی از پرقدرت‌ترین اجراهای هدیه تهرانی در کارنامه‌اش که بر پایه‌ یک بازی اصولی و زیرپوستی شکل می‌گیرد و احساسات سرکوب‌شده‌ بانو «لی‌لی» را به کابوسی وحشتناک برای شخصیت‌های فیلم تبدیل می‌کند. به‌جرئت می‌توان بازی تهرانی در این فیلم را از ماندگارترین بازی‌های زنان سینمای ایران در دهه اخیر دانست. نادیده گرفتن بازی او در «بی‌همه‌چیز» از اتفاق‌های باورنکردنی جشنواره امسال است!

بهرام رادان برای بازی در «ابلق»
بسیاری از منتقدان بعد از تماشای بازی رادان در این فیلم، به‌کرات ازجمله «غافلگیر شدیم!» استفاده کردند. آنچه نقش جلال را متفاوت کرده، شناخت درست بازیگر از چالش‌های اخلاقی شخصیت و اکت‌ها و نگاه‌های پنهانی او در بزنگاه‌های فیلم است. حتی اگر داوران نسبت به تمام سکانس‌های او در این فیلم بی‌اعتنا بوده باشند، اما سکانس تنهایی جلال با راحله، از لحظات ماندگار بازیگری بهرام رادان در کارنامه‌اش است.

هوتن شکیبا برای بازی 
در «ابلق» و «تی تی»
مخاطب پس از تماشای دو نقش بسیار سخت و پیچیده شکیبا در «ابلق» و «تی تی» به‌راحتی او را مستحق نامزد شدن در بخش مکمل مرد می‌دانست، اما جالب اینجاست که داوران به هیچ‌کدام از این نقش‌ها حتی توجه هم نکردند و به‌سادگی از کنار این بازیگر گذشتند.

سحر دولتشاهی برای بازی 
در «خط فرضی»
یک نقش کاملاً چالش‌برانگیز با بازی بسیار روان و تأثیرگذار سحر دولتشاهی که دچار موقعیت‌های احساسی متفاوتی می‌شود. عبور از بازی‌های دولتشاهی در فیلم‌هایش کار ساده‌ای نیست. او ازجمله بازیگران زنی است که توانایی بازی در نقش‌های پرفرازونشیب و سخت را دارد و خلاقیت بالایی برای جذاب کردن نقش به خرج می‌دهد.

هادی حجازی فر برای بازی 
در «بی‌همه‌چیز»
همان‌قدر که نادیده گرفتن بازی هادی حجازی فر در جشنواره سال گذشته برای فیلم «آتابای» باورنکردنی بود، بی‌توجهی داوران به بازی او در «بی‌همه‌چیز» هم با تعجب بسیاری از منتقدان همراه شده است. حجازی فر تقریباً در اغلب سکانس‌های دشوار «بی‌همه‌چیز» حضور دارد. سکانس‌های مواجه با پرستویی اوج بازی او در این فیلم است.

پارسا پیروزفر برای بازی در «تی تی»
کمتر کسی می‌تواند از بازی‌های پیروزفر ایراد بگیرد و متوجه میزان قدرت و هنرش در بازیگری نشود. درواقع بخش مهمی از وزن و اعتبار بازیگری یک کار، متعلق به اوست. حتی اگر شما از فیلم خوشتان نیاید، بازی پیروزفر را نمی‌توانید نادیده بگیرید. او در «تی تی» نقش یک استاد دانشگاه و فیزیک‌دان را بازی کرده که با حضور یک زن، زندگی‌اش دستخوش تغییر بزرگی می‌شود.

چطور هدیه تهرانی را نادیده گرفتید؟
پویا نبی، کارگردان و منتقد پس از اعلام نامزدهای سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر در یادداشتی درباره نادیده گرفته شدن هدیه تهرانی در فیلم «بی‌همه‌چیز» متن کوتاهی نوشت. به گزارش خبرگزاری صبا، متن وی بدین شرح است: «لیست نامزدها سی و نهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر سرانجام و پس از کش‌وقوس‌های فراوان منتشر شد؛ فهرستی که تا حد زیادی قابل حدس بود و با توجه به سطح کیفی فیلم‌های امسال رکوردداری سه فیلم مهم «بی‌همه‌چیز» (محسن قرایی)، «ابلق» (نرگس آبیار) و «یدو» (مهدی جعفری) از همان روزهای نخست جشنواره قابل‌پذیرش بود، اما شگفتی بزرگ این فهرست اعلامی، نبود نام هدیه تهرانی در میان اسامی بهترین بازیگر نقش اول زن بود؛ اتفاقی که سیر بدشانسی‌های تهرانی را در دهه نود کامل کرد. حذف هدیه تهرانی بزرگ‌ترین شوک نامزدهای فجر امسال است. بازیگری که با یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های کارنامه سینمایی خود پا به این رویداد هنری گذاشته بود، بازیگری که از بخت‌های مسلم سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن به شمار می‌آمد و این بی‌توجهی مطلق و سؤال‌برانگیز به این بازی درونی، درست و حساب‌شده جای بسی سؤال دارد که امروز با چه متر و معیاری نام هدیه تهرانی در میان نامزدهای سیمرغ بازیگری نیست؟ بازی تهرانی در نقش لیلی یا لیلا و بازآفرینی درست شخصیت (کلر زاخاناسیان) فردریش دورمانت به‌قدری درست بود که نمی‌توان لحظه‌ای شخص دیگری را جای آن نقش تصور کرد. حذف نام هدیه تهرانی بازیگر بی حاشیه و گزیده کار سینمای ایران را باید بی‌تردید بزرگ‌ترین سؤال نامزدهای جشنواره امسال تلقی کرد؛ بازیگری که اگر در روزگاری دیگر به‌مرور کارنامه سینمایی‌اش بنشینیم، لیلی فیلم «بی‌همه‌چیز» قطعاً در کنار کاراکتر سیما ریاحی فیلم «شوکران»، هستی مشرقی فیلم «قرمز»، رؤیا رؤیایی فیلم «کاغذ بی‌خط» و مژده سمیعی فیلم «چهارشنبه‌سوری» از فرازهای کارنامه‌اش یاد خواهیم کرد.»

هیئت‌داوران باید دلایل حذف هدیه تهرانی را توضیح دهند
همچنین دراین‌ارتباط وحید سعیدی منتقد و روزنامه‌نگار در سینما دیلی نوشت: این جمله کلیشه‌ای را حتماً زیاد شنیده‌اید که می‌گوید: «داوری سلیقه‌ای است»، عبارتی که دستاویز مسئولین جشنواره در ادوار مختلف شده و هر بار اعتراضی به ترکیب نامزدها می‌شود یا خودشان یا اعضای هیئت داوری این جمله را خرج می‌کنند و می‌گویند: «این سلیقه و انتخاب ما بوده و قطعاً اگر افراد دیگری بودند، انتخاب‌های متفاوتی نسبت به ما داشتند.» اما در پاسخ به این مدعا باید بگوییم نادیده گرفتن بازی «هدیه تهرانی» در فیلم «بی‌همه‌چیز» نهایت بی‌سلیقگی و حتی کج‌سلیقگی است. پرسش این است که هیئت داوری بر مبنی چه فاکتوری‌هایی به این جمع‌بندی رسید که از کنار یکی از بهترین و تکنیکی‌ترین بازی‌های سال‌های اخیر سینمای ایران به‌راحتی عبور کنند. هیئت‌داوران باید دلایلشان برای اینکه بازی هدیه تهرانی برای نقش «لی‌لی» حتی شایسته نامزدی هم تشخیص داده نشده را ذکر کنند. مگر می‌شود بازی یک بازیگر به چشم مخاطب عام و خاصی که به تماشای «بی‌همه‌چیز» نشسته، بیاید، منتقدان متفق‌القول بازی او را تحسین کنند، اما از داوران محترم رأی کافی برای ورد به جمع نامزدها به دست نیاورد. پرسش این است که هیئت‌داوران از یک بازی خوب و استاندارد که شایسته نامزدی باشد، چه توقعی داشته که بازی کامل هدیه تهرانی آن را برآورده نکرده است؟ امیدوارم پاسخ آن‌ها این نباشد که بازی هدیه تهرانی سلیقه این هیئت‌داوران نبوده است.
 
بازی ماندگار هدیه تهرانی 
فرنوش ارس‌ خانی هم در فیلم نیوز نوشت: «یکی از پرقدرت‌ترین اجراهای هدیه تهرانی در کارنامه‌اش که بر پایه‌ یک بازی اصولی و زیرپوستی شکل می‌گیرد و احساسات سرکوب‌شده‌ بانو «لی‌لی» را به کابوسی وحشتناک برای شخصیت‌های فیلم تبدیل می‌کند. به‌جرئت می‌توان بازی تهرانی در این فیلم را از ماندگارترین بازی‌های زنان سینمای ایران در دهه اخیر دانست. نادیده گرفتن بازی او در «بی‌همه‌چیز» از اتفاق‌های باورنکردنی جشنواره امسال است!» مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر ۲۲ بهمن ماه برگزار می شود.