کد خبر : 103555 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - 00:00
گزارش حاشیه‌های کرونایی آخرین جشنواره فیلم فجر قرن اشاره: جشنواره فیلم فجر، مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون، در میانه بهمن‌ماه هرسال در تهران و برخی مراکز استان‌ها برگزار می‌شود؛ اما بهمن‌ماه امسال خیلی چیزها تغییر کرده است. از ۳۰ بهمن‌ماه سال گذشته، ویروس منحوس کرونا بر سر کشورمان سایه انداخته‌ و بسیاری از روندهای عادی زندگی را مختل کرده است. در این شرایط سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، از یکشنبه (۱۲ بهمن) آغاز شد. برگزاری این جشنواره تاکنون با حاشیه‌های کرونایی زیادی همراه بوده است؛ از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم فرش قرمز روز نخست تا درگذشت علی انصاریان بازیگر فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» براثر کرونا و همچنین حضور بدون ماسک و اظهارات عجیب بهروز افخمی درباره محدودیت‌های کرونایی! گزارش پیش رو حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر در شرایط کرونایی را بررسی می‌کند که در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

حسین انتظامی: تجربه زیست کرونایی 
با برگزاری جشنواره‌ها
حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، جمعه‌شب با حضور در ویژه‌برنامه «نقد سینما» درباره برگزاری جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر در سایه تهدید ویروس کرونا گفت: در هر فعالیتی برای مواجهه با پدیده عالم‌گیر کرونا، دو واکنش می‌توان داشت؛ یکی موضع منفعلانه در پوشش ترس از بیماری است که منجر به تعطیلی همه فعالیت‌ها می‌شود و دیگر اینکه زیست کرونایی را تجربه کنیم و بر اساس شرایط موجود، طراحی جدیدی داشته باشیم با حفظ همه دستورالعمل‌ها. اتفاقات ماه‌های اخیر، فضای مجازی را هم با سرعت و گستردگی بیشتری وارد زندگی ما کرده است. همکاران ما در سازمان سینمایی، با مشاوره و مشارکت صنوف، به این جمع‌بندی رسیدند که ما نباید جشنواره‌ها را تعطیل کنیم و ترکیبی از برگزاری فیزیکی و مجازی را در دستور کار قراردادند. جشنواره‌ها کار ویژه‌ای دارند که یکی از آن‌ها استعدادیابی است و طبیعتاً تعطیل کردنشان تصمیم درستی نبود. وی تأکید کرد: سینما به‌واسطه خاستگاه فرهنگی‌اش جلودار تحولات است و بیش از هر چیزی باید مسئولانه عمل کند. انتظامی در واکنش به برخی حواشی مطرح‌شده درباره عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرآیند برگزاری جشنواره سی‌ونهم گفت: ارتباط همکاران وزارت ارشاد چه در سینما و چه در بخش‌های دیگر مانند تئاتر و موسیقی با ستاد ملی کرونا و به‌تبع آن وزارت بهداشت و وزارت کشور، تعاملی دیرپا است. در طول سال هم ما همواره تابع تصمیمات ستاد ملی و ستاد استانی کرونا بوده‌ایم. نسبت به رنگ‌بندی‌های اعلامی و به‌تبع آن تعطیلی یا باز بودن سینماها هم در طول سال، این اطاعت و همراهی وجود داشته است. صادقانه می‌گویم که در این امر همه ما باید تابع ستاد ملی کرونا باشیم.

پوران درخشنده: برگزاری جشنواره بهتر 
از برگزار نشدن آن است
پوران درخشنده، کارگردان و دارنده سیمرغ بلورین دوره‌های پیشین جشنواره، در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین برگزاری این رویداد سینمایی را در روزهای کرونایی که سینماها تعطیل بودند، بهتر از برپا نشدن آن ارزیابی می‌کند، اما بر این نکته هم تأکید دارد که اگر برگزاری حضوری جشنواره باعث شود این ویروس شیوع بیشتری پیدا کند، درست نیست به هر قیمتی آن را برگزار کرد. وی افزود: مردم با بلیت‌هایی که خریدند به‌نوعی از جشنواره فیلم فجر استقبال کردند. سینماها به‌هرحال بازشده است و همین‌که آیین برگزاری جشنواره و نشست‌های تخصصی برقرار است، نشان می‌دهد اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. او درباره وضعیت فیلم‌های امسال جشنواره نیز توضیح داد: تا وقتی تمامی فیلم‌ها اکران نشوند، نمی‌توان نظری داد. در حال حاضر جشنواره در حال برگزاری است و هنوز فیلم‌هایی برای دیدن باقی‌مانده است، به همین دلیل نمی‌توان فعلاً نظر قطعی داد، اما باید دید درمجموع کارنامه امسال سینمای ایران چه بوده است.

زیر پا گذاشتن محدودیت‌های کرونایی 
توسط بهروز افخمی 
کرونا تا روز گذشته در کشورمان ۵۸ هزار و 412 انسان را طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت به کام مرگ کشانده است. امروز خیلی از خانواده‌های ایرانی داغ دیده‌اند از کرونا. نمونه آخرش هم مهرداد میناوند و علی انصاریان بود که داغی بر دل یک ملت نهاد و به قول عادل فردوسی‌پور همه با مرگ میناوند غمگین شدند و با مرگ انصاریان ناامید. حالا اما وقت جا زدن نیست و باید برای حفظ جان‌عزیزانمان همه باهم بازهم به جنگیدن ادامه دهیم؛ جنگیدن با سلاح رعایت پروتکل‌های بهداشتی. این در حالی است که برخی هنوز هم در شیپور عدم رعایت پروتکل‌ها می‌دمند؛ این موضوع وقتی دردناک‌تر می‌شود که این پروتکل شکنی از طرف کسی باشد که عنوان فرهنگ‌ساز را در جامعه یدک می‌کشد. همچون آقای فیلم‌سازی که راحت و بدون هیچ مسئولیت اجتماعی مقابل دوربین می‌نشیند و باافتخار از ماسک نزدنش و درآوردن ماسک بعد از رد شدن از مأمور در ورودی جشنواره می‌گوید؛ آن‌هم با چهره‌ای بی‌خیال و انگارنه‌انگار که کسانی 11 ماه است دل به آتش زده و تن‌به‌تن با دشمنی نامرئی جانانه جنگیده‌اند و جان داده‌اند. به گزارش ایسنا، این روزها مصاحبه بهروز افخمی- کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس در شبکه‌های اجتماعی جنجال‌برانگیز شده است. حرف‌هایی که همه را مات و مبهوت می‌کند؛ انتقادش از چرایی تحمیل ماسک به مردم و بستن مدارس و تعطیلی سینماها و ...! بدتر آنکه در مصاحبه‌ای دیگر هم از اظهاراتش دفاع می‌کند. گویی افخمی فیلم‌ساز، تلویزیون هم نمی‌بیند که بداند در هر ۲۴ ساعت انسان‌هایی که عزیز کسانی هستند، دارند با کرونا آن‌هم به‌واسطه همین عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی جان می‌دهند. گویا افخمی، میناوندها و انصاریان‌ها را هم نمی‌شناخته که متوجه باشد کرونا نفس‌های آن‌ها را تنها در عرض چند روز بند آورد. در این وضعیت خطرناک شیوع ویروس منحوس کرونا، هرگونه اظهارنظر ناصواب آن‌هم از سوی افراد سرشناس، آبی است در آسیاب کرونا. قطعاً مطالبه اجتماعی ورود وزارت بهداشت به‌عنوان مدعی‌العموم برای حمایت و صیانت از سلامت مردم است. چنین اظهاراتی که می‌تواند در سطح گسترده و آن‌هم در شرایط ناپایدار و شکننده کرونا، جان مردم را به خطر اندازد، قطعاً باید به‌صورت حقوقی پیگیری شود.

کیانوش جهانپور: برخی مردم 
را به قتلگاه دعوت می‌کنند
دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت بابیان اینکه تاکنون ده‌ها پزشک و پرستار درراه کرونا جان خود را ازدست‌داده‌اند، تأکید کرد: فرازوفرودهای رعایت دستورالعمل‌ها و مراعات نکات بهداشتی و پیامدهای آن را دیده‌ایم، اما هنوز هم برخی مردم را به قتلگاه دعوت می‌کنند، هرروز یک نفر یا یک جمع کوچکی قصه‌ای می‌گوید و سنگی در چاه می‌افکند که هزار عاقل در بیرون آوردن آن گرفتار می‌شوند. انتظار زیادی نیست اینکه امیدوار بود آدمی به خیر کسان/مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان.

واکنش وزیر ارشاد به سخنان بهروز افخمی
همچنین روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به سخنان افخمی، در توییتی نوشت: «جامعه هنری کشور از روزهای نخست کرونا، همراه مدافعان سلامت بود و هست. سخنان و رفتار تعداد انگشت‌شمار را به همگان تعمیم ندهیم.» اگرچه تعداد زیادی از هنرمندان، مدیران و اهالی رسانه، به‌نقد نظرات و سخنان بهروز افخمی نشسته و آن‌ها را رد کرده‌اند، ولی به نظر می‌رسد او با استفاده از فضای جشنواره فیلم فجر، به هدف خود که ایجاد جنجال و حاشیه است، رسیده و از این امر خشنود هم هست.