کد خبر : 103545 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۷ - 23:59
گزارش حواشی حضور فیلم‌ساز بدون ماسک در جشنواره فجر! اشاره: بهروز افخمی، کارگردان به نام سینمای ایران نزدیک به دو ماه پیش، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به مسئولان وزارت بهداشت، ایده خود درباره «سیاسی بودن کرونا» را تشریح و به تلویح، پایبندی به محدودیت‌های بهداشتی را بازی در زمین طراحان این پروژه سیاسی توصیف کرده بود. نامه جنجالی افخمی که در بخشی از آن تلویحاً آمار روزانه کشته‌شدگان کرونا در ایران را نیز آماری غیر قابل‌توجه توصیف کرده بود، بازتاب رسانه‌ای بسیاری پیدا کرد و با واکنش‌های تندوتیزی هم مواجه شد. همچنین این فیلم‌ساز روز پنجشنبه بدون ماسک در فضای جشنواره فجر حاضر و در مقابل دوربین یک رسانه به طرح دیدگاه‌های خود علیه لزوم استفاده از ماسک پرداخت. او گفت: «تعطیل کردن سینماها، مدارس و تحمیل کردن ماسک به مردم کار غلطی بوده است.» افخمی با اشاره به اینکه این سیاست‌ها در آمریکا تعیین‌شده و ایران «کاسه داغ‌تر از آش» شده است، گفت: «برنامه ایجاد وحشت در جهان که احتمالاً با اهداف سیاسی در آمریکا و انگلیس طراحی‌شده در ایران طوری اجرا شد که به‌اصطلاح ما کاسه داغ‌تر از آش شدیم.» گزارش پیش رو درباره پیامدهای این اتفاق غیرفرهنگی در بستر فرهنگی جشنواره فیلم فجر است.

ستاره صبح-یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر از نخستین روز برگزاری تا امروز، کیفیت اجرای پروتکل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت بوده و آنچه واضح است، الزام پایبندی کلیه مدعوین و مهمانان این رویداد به قوانین برگزاری و احترام به برگزارکنندگان و البته سایر مهمانان است. اظهارات عجیب بهروز افخمی در حاشیه حضور در جشنواره فیلم فجر، چالش‌های کرونایی این رویداد سینمایی را وارد فاز تازه‌ای کرد. اینکه بهروز افخمی روز پنجشنبه بدون ماسک در فضای جشنواره حاضر و در مقابل دوربین یک رسانه به طرح دیدگاه‌های خود علیه لزوم استفاده از ماسک می‌پردازد، فی‌نفسه رفتاری غلط و غیرقابل‌دفاع است. او در این رویداد فرهنگی گفت: «نه‌تنها نفس برگزاری جشنواره بد نبوده، بلکه اساساً تعطیل کردن سینمای ایران کار بسیار غلطی بوده است. همچنین تحمیل ماسک به مردم، تعطیلی مدارس و تبدیل کردن بچه‌ها به زندانی در خانه‌ها کار غلطی است. این برنامه ایجاد وحشت در جهان که احتمالاً با اهداف سیاسی در آمریکا و انگلیس طراحی‌شده، در ایران به‌گونه‌ای اجراشده است که گویی کاسه داغ‌تر از آش شده‌ایم.» این اظهارات عجیب بهروز افخمی، هرچند تازگی نداشت، اما طرح صریح و مجدد آن، آن‌هم در حاشیه حضور در کاخ جشنواره فیلم فجر، بازتاب بسیاری در رسانه‌ها پیدا کرد. به گزارش عصر ایران، به نظر می‌رسد برای این کارگردان فرقی نمی‌کند بیش از ۵۰ هزار نفر طی یک سال در ایران جانشان را به دلیل کرونا ازدست‌داده‌اند و آمار جهانی مرگ‌ومیر از مرزهای میلیونی هم فراتر رفته است. آنچه اهمیت دارد زدن مهر تأیید بر افکار بدون سند مدرک خودش است. بهروز افخمی آن‌قدر در سینما غرق‌شده که تفکیک واقعیت و فیلم را ازدست‌داده است. تصور او از بحران کرونا شبیه یک فیلم هالیوودی است که در آن عده‌ای آدم خبیث با سیاست‌های «ددمنشانه»، تلاش می‌کنند چوب لای چرخ انسان‌های جهان بگذارند.
شاید افخمی نمی‌داند که قرنطینه و سیاست‌های سخت‌گیرانه کرونا اتفاقاً نه از آمریکا انگلیس که از چین و استان ووهان آغاز شد و هنوز هم طبق آنچه می‌دانیم هیچ کشوری موفقیت چینی‌ها را در انجام قرنطینه سخت‌گیرانه نداشته‌ است. غلط دانستن سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت در مبارزه با کرونا، پشت پا زدن به کادر درمانی است که طی یک سال گذشته سختی‌های بسیاری کشیده‌اند و اتفاقاً خیلی از آن‌ها را به دلیل همین کرونا از دست دادیم. غلط دانستن پروتکل‌ها، آن‌هم از سوی کسی که قرار است نقش روشنفکر جامعه را ایفا کند، زدن داغ تازه بر دل عزاداران ویروس منحوس کرونا است.
آسیب‌شناسی، نقد و حتی رد اظهارات بهروز افخمی درباره کرونا را طبیعتاً باید به کارشناسان این حوزه واگذاشت، اما نمی‌توان بر رفتار غیراصولی این فیلم‌ساز در حین حضور در مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور، چشم‌پوشی کرد. هر فردی فارغ از دیدگاه شخصی، زمان حضور در یک رویداد عمومی، باید پایبند کلیه قوانین و قواعد وضع‌شده از سوی برگزارکنندگان باشد. حضور افخمی بدون ماسک و رعایت ملاحظات بهداشتی در محل برگزاری جشنواره فیلم فجر، علاوه بر به خطر انداختن سلامت اطرافیان، کلیت برگزاری این رویداد را هم به‌واسطه حساس شدن مسئولان و دلسوزان حوزه بهداشت با تهدید جدی مواجه خواهد کرد و بعید است به‌راحتی بتوان این تهدید را هم به طراحی آمریکا و انگلیس نسبت داد!