کد خبر : 103539 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - 00:03
بودجه 1400 رد شد اشاره: مجلس انقلابی در حالی کلیات بودجه ۱۴۰۰ را روز گذشته رد کرد که در دو ماه گذشته شاکله آن را در کمیسیون تلفیق تغییر داده بود که دولت و سازمان برنامه و بودجه با این تغییرات مخالف بودند. پس از اتمام رسیدگی بودجه در کمیسیون تلفیق و ارائه آن به صحن علنی مجلس کلیات آن رد شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۹۹ رأی موافق، ۱۴۸ مخالف و ۱۲ ممتنع از ۲۶۱ نماینده حاضر در جلسه بودجه سال ۱۴۰۰ را رد کردند. طبق آیین‌نامه داخلی، دولت دو هفته وقت دارد لایحه بودجه را اصلاح و به مجلس ارسال کند. در جریان بررسی بودجه طعنه، کنایه‌، ناسزا و اتهام و تهدید رئیس‌جمهور به استیضاح از زبان نمایندگان شنیده شد. تا آنجا که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به صحبت برخی از نمایندگان که دولت را متهم به رانت‌خواری کردند، خطاب به قالیباف رئیس مجلس گفت: این سخنان پیگرد قانونی دارد. گفتنی است که پیش از این نیز برخی نمایندگان به وزیر خارجه توهین کردند و خواستار اعدام رئیس‌جمهور شدند. روز گذشته الیاس نادران که از حامیان محمود احمدی‌نژاد بود گفت اگر دولت بودجه را اصلاح نکند او اولین کسی است که رئیس‌جمهور را استیضاح می‌کند. البته نادران آیین‌نامه را فراموش کرده که او به‌تنهایی نمی‌تواند رئیس‌جمهور را استیضاح کند.

ستاره صبح-

پیام‌ها دریافت شد
علی ربیعی درباره واکنش دولت به رد کلیات بودجه گفت: بعد از مدت‌ها بحث و حرف و حدیث آنچه مطلع شدیم کلیات بودجه رد شد. فکر می‌کنم پیام نگرانی دولت و اقتصاددانان از تغییرات اساسی و غیر کارشناسی در بودجه دریافت شد و اینکه به این نکات توجه و پیام‌ها دریافت شد از کلیت مجلس تشکر می‌کنیم.
به گزارش ایرنا، دولت از زمان ارائه لایحه به مجلس همه تلاش خود را به کاربست تا کمیسیون تلفیق بدون تغییر شاکله بودجه کلیات آن را تصویب کند. درنهایت کمیسیون مربوطه کلیات را تأیید کرد، اما بعداً در جریان بررسی دوماهه خود شاکله بودجه را به هم زد. در آن زمان استدلال نمایندگان مخالف بودجه برای تأیید کلیات این بود که دولت تغییرات موردنظر آنها را اعمال نمی‌کند، لذا پس از تصویب کلیات خود برای تغییر جزئیات به نفع اقتصاد کشور وارد عمل می‌شوند. حال سؤال این است که مگر شاکله بودجه را به هم نزده بودند تا به نفع معیشت و اقتصاد کشور آن را از نو بنویسند پس چرا آن را در صحن علنی رد کردند.

افزایش منابع 
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز در مجلس از نمایندگان پرسید: منابع پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود و عنوان شد که این منابع ۴۷ درصد رشد داشت، پس از واگذاری این رقم پیشنهادی به کمیسیون‌ها به ۱۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته است. سؤال مردم این است که اگر انتقاد بر این بود که این رقم رشد زیادی داشته، نمایندگان چرا بر اساس آنچه انتقاد به دولت بود و دو ماه فضای سیاسی تحت تأثیر آن بود، آن را اصلاح نکردند؟ 
 
انتقاد به درآمدهای نفتی
یکی دیگر از انتقادات مجلسیان از بودجه وابستگی شدید آن به درآمدهای نفتی بود. در این مورد کمیسیون تلفیق در اقدامی عجیب میزان صادرات نفت را کاهش اما درآمدهای پیش‌بینی‌شده حاصل از آن را افزایش داده بود. دراین‌باره «حسن روحانی» در جلسه هیئت دولت گفت: آقایان آمدند دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت پیش‌بینی‌شده در بودجه را به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دادند. بعد به جای ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی‌شده ۲۳۰ هزار میلیارد تومان برای درآمدهای نفتی در نظر گرفته‌اند. چشم‌بندی عجیبی شد. نفت کم شد پول آن بالا رفت. این چطور چشم‌بندی بود که انجام گرفت. ما ۱۹۹ هزار میلیارد تومان گذاشتیم این‌ها در کمیسیون تلفیق ۲۳۰ هزار میلیارد تومان کردند و میزان وابستگی بودجه به نفت را  ۳۱ هزار میلیارد تومان اضافه کردند.

بودجه نیاز به تعامل دارد نه تقابل
سخنگوی دولت در این راستا از آمادگی قوه مجریه برای همکاری خبر داده است. وی بابیان اینکه تغییرات زیاد در لایحه بودجه، شاکله بودجه را به‌هم‌ریخته بود و غنائی هم به بودجه نبخشیده بود، گفت: دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس قرار گیرد تا اصلاحات موردنظر که می‌تواند به نفع اقتصاد مردم باشد بدون به هم خوردن شاکله بودجه و پیش‌بینی درآمدهای واهی تحقق یابد.
ربیعی ادامه داد: آمادگی داریم گفت و گوی زیادی در این زمینه به صورت فشرده و در زمان مشخص انجام دهیم تا بتوانیم با همفکری هم، بودجه مطلوب و بدون اشکال به تصویب مجلس برسد. سخنگوی دولت با برشماری محورهای اصلی لایحه که دولت بر آن اصرار و اعتقاد داشت، اظهار کرد: تقویت ارزش پول ملی، کاهش تورم و تورم‌زا نبودن بودجه، مدیریت منطقه‌ای مالیات، حمایت از معیشت مردم و تأمین کالاهای اساسی و عدم ایجاد رانت، اصول اساسی دولت در لایحه بودجه بود.

دست شعبده‌بازان رو شده
الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق که همکارانش بودجه اصلاح‌شده زیردست او را رد کردند و او در توجیه عملکرد خود تا توانست به دولت تاخت در بخشی از سخنانش گفت: «اگر دولت این مصوبه را اجرا نکند من اولین فردی خواهم بود که رئیس‌جمهور را استیضاح می‌کند.»
 نادران بابیان اینکه مجلس باید نشان دهد که تصمیم گیر اصلی مجلس است نه دولت، خطاب به نمایندگان افزود: «بازی نخورید، دست شعبده‌بازان رو شده است، جای متهم و قاضی را تغییر ندهیم، منافع ملی و مصالح ملی باید موردتوجه ما باشد، اجازه نخواهیم داد دولت با پول پاشی و با قصد بردن انتخابات وارد صحنه بشود، دولت امسال در پول پاشی و در حوزه‌های مختلف این بلا را بر سر کشور آورد و برای سال آینده همین را می‌خواهد، رد مصوبه تلفیق عروسی دولت است.»

این گرگ مهر و موم‌هاست 
که با گله آشناست
 شمس‌الدین حسینی از دیگر اعضای کمیسیون تلفیق هم در سخنانی بیان کرد: «مردم بدانید کالاهایی که می‌خرید با نرخ ETS است نه ارز ۴۲۰۰ تومانی بنابراین ما به دنبال کدام دزد بدویم، این گرگ مهر و موم‌هاست که با گله آشناست. درست نیست که ما رانت و فساد را ترویج کنیم و بعد بگوییم به دنبال دزد بدویم.»

رانت 
 احمد امیرآبادی فراهانی هم تلویحاً دولت را رانت‌خوار خواند و گفت: «رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی صرفاً در جیب عده‌ای از افراد خاص به ویژه وابستگان و هم حزبی‌های آقایان و سلبریتی‌ها رفته و به دست مردم نرسیده است.»در میان سخنان نمایندگان از واژگان دیگری هم خطاب به دولت استفاده شد؛ از «عرضه ندارید» و «جای شهید و جلاد عوض شده» تا «پا روی خرخره دولت گذاشتیم»، «دولت افتضاح» و «دولت ناکارآمد». درواقع، موافقت‌ها و مخالفت‌ها در جلسه دیروز مجلس بین موافقان و مخالفان کلیات بودجه‌ای بود که در کمیسیون تلفیق تغییر کرده بود. کشمکش نمایندگان بین خودشان بود و خودشان. عده‌ای موافق تغییرات انجام‌شده در کمیسیون تلفیق وعده‌ای نیز مخالف آن تغییرات بودند. در این میان و بین صحبت‌ها در موافقت و مخالفت، دست نوازشی هم بر سر دولت می‌کشیدند تا از گردونه سخن به دور نباشند.