کد خبر : 103523 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۳ - 23:59
در جشنواره فیلم فجر صورت گرفت زیر پا گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی! اشاره: جشنواره فیلم فجر، مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون، در میانه بهمن‌ماه هرسال در تهران و برخی مراکز استان‌ها برگزار می‌شود؛ اما بهمن‌ماه امسال خیلی چیزها تغییر کرده است. از ۳۰ بهمن‌ماه سال گذشته، ویروس منحوس کرونا بر سر کشورمان سایه انداخته‌ و بسیاری از روندهای عادی زندگی را مختل کرده است. در این شرایط سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، از یکشنبه (۱۲ بهمن) آغاز شد. برگزاری جشنواره در روز نخست با حاشیه‌هایی همراه بود. ازجمله تصاویری که در رسانه‌ها منتشر شد و از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری لازم برای پیشگیری از کرونا در مراسم فرش قرمز و فتوکال (عکس‌برداری از عوامل فیلم قبل از اکران) حکایت داشت. متأسفانه این موضوع نگرانی‌ها از خطر شعله‌ور شدن دوباره بیماری را دوچندان کرده و باعث شده که تمرکز رسانه‌ها بیشتر بر حواشی کرونایی جشنواره باشد تا متن فیلم‌های اکران‌شده. دراین‌ارتباط استاندار تهران روز گذشته نسبت به عدم رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی در جشنواره فجر هشدار داد.

ستاره صبح-

هشدار استاندار تهران
استاندار تهران در خصوص برگزاری جشنواره فجر گفت: مقرر بود این جشنواره با یک‌سوم ظرفیت برگزار شود، اما متأسفانه روز یکشنبه (12 بهمن) شاهد عدم رعایت پروتکل‌ها در حواشی این جشنواره بودیم. سازمان تبلیغات اسلامی نیز باید مراسم دهه فجر را با حداقل نفرات انجام می‌داد، اما شاهد بودیم که ۴۵۰ نفر نیرو به مرقد امام راحل رفته بودند. به گفته انوشیروان محسنی‌بندپی، مقرر است مراسم ۲۲ بهمن فقط به‌صورت نقلیه موتوری انجام شود. به‌این‌ترتیب هیچ تجمعی در استان تهران قابل‌قبول نیست. وی ادامه داد: در هفته جاری آمار ۳۹ درصدی برای رعایت فاصله‌گذاری در تهران منتشر شد که این ظلم به نیروها و کادر درمان است که نباید زحمات آن‌ها نادیده گرفته شود.

زالی: برگزاری جشنواره فجر در تهران 
نگران‌کننده است
علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران روز گذشته گفت: ‌قرار بود در برگزاری برنامه‌های آئینی و جشنواره‌ها با توجه به تعهدات داده‌شده، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از تجمعات انجام شود؛ اما متأسفانه گزارش‌ها حاکی از عدم رعایت پروتکل‌ها است و قطعاً اگر این مسیر ادامه پیدا کند با توجه به عدم اجرای تعهدات مجبور به بازنگری در این مجموعه‌ها هستیم و اگر رنگ شهرها تغییر کند باید محدودیت‌های جدید را اعمال کنیم. امیدواریم شهروندان با رعایت پروتکل‌ها به‌گونه‌ای عمل کنند که شاهد روزهای تلخ پایانی سال نباشیم.

چند توصیه جشنواره‌ای
دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران بابیان اینکه کلیه تصمیمات کشوری عمدتاً به ستاد ملی کرونا واگذارشده و در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: اعلام‌شده که سینماها در جشنواره فیلم فجر با یک‌سوم ظرفیت فعال شوند و تمام بلیت‌ها به‌صورت اینترنتی فروخته‌شده و تا حد امکان تمام پروتکل‌ها رعایت می‌شود. توصیه مشخص ما این است که اولاً مردم اصلاً مراجعه حضوری برای تهیه بلیت جشنواره نداشته باشند. دوما در شرایط فعلی به‌صورت حضوری هم به سینماها مراجعه نکنند، زیرا اخبار جشنواره منتشر می‌شود و فیلم‌های آن را هم می‌توانند بعداً مشاهده کنند. همچنین در زمان نمایش فیلم، ازآنجایی‌که محیط سربسته است، چیزی خورده نشود و به حداقل برسد. درمجموع در شرایطی که بعد از گذر از مرگ‌های ۴۰۰ تایی و ۵۰۰ تایی، کنترل نسبی بیماری حاصل‌شده و وضعیت زرد و آبی در اغلب شهرها حاکم است و درعین‌حال مسئولان بهداشت و درمان کشور مکرراً نسبت به شرایط شکننده بیماری و خطر خیز چهارم آن هشدار می‌دهند، بی‌شک برگزاری جشنواره‌ای با این گستره وسیع می‌تواند خطرناک باشد؛ چراکه کوچک‌ترین اشتباه، بی‌دقتی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند جمعیت وسیعی از مردم را درگیر و وضعیت را به شرایط سنگین پاییز بازگرداند؛ بنابراین با توجه به شرایط ناپایدار کرونا در کشور و درزمانی که بسیاری از رویدادهای کشوری، مراسم‌ها و... به دلیل این بیماری لغو یا محدودشده و به شکل مجازی برگزار می‌شوند، شاید شایسته آن بود که جشنواره فجر هم به سیاق سایر مراسم‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌های برگزارشده در چند ماه گذشته، محدود و حتی به‌صورت مجازی برگزار می‌شد تا به‌این‌ترتیب دستاوردهای ایجادشده در کاهش موارد بروز و فوتی‌های ناشی از این بیماری که چند روزی است دورقمی شده، در معرض خطر قرار نگیرد و خدشه‌ای به زحمات کادر درمان نیز وارد نشود. درهرحال باید گفت که هرگونه غفلت یا ساده‌انگاری در برگزاری این جشنواره با گستره‌ای زیاد از علاقه‌مندان در سراسر کشور، بی‌تردید خطر خیز دوباره بیماری در روزهای آینده را به دنبال خواهد داشت و لازم است پروتکل‌های اعلام‌شده، در تمام استان‌های محل برگزاری، ازجمله نحوه بلیت‌فروشی، چگونگی ورود و خروج افراد، وضعیت تهویه سالن‌ها، شرایط ضدعفونی صندلی‌ها، رعایت فاصله‌گذاری‌ها، نشست‌های خبری و ...بدون هیچ‌گونه کم‌وکاست اجرا شود.

رکوردشکنی محمدحسین مهدویان
محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم «شیشلیک» یکی از جالب‌ترین رکوردهای تاریخ جشنواره فیلم فجر را به نام خود ثبت کرده است؛ او تنها فیلم‌سازی است که با احتساب دوره سی‌ونهم، در شش دوره پیاپی جشنواره فجر حضور مستمر داشته و مهم‌تر از آن اینکه هر بار فیلمی خبرساز و پر واکنش را در ویترین این رویداد رونمایی کرده است. مهدویان که با فیلم «ایستاده در غبار» در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر تبدیل به یکی از پدیده‌های فیلم اولی شد، در ادامه مسیر فیلم‌سازی خود ابتدا «ماجرای نیمروز» را ساخت تا علاقه خود به تاریخ معاصر را ثابت کند و بعد سراغ «لاتاری» رفت تا ثابت کند قرار نیست کارگردانی تک‌وجهی باشد. «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون» و بعدازآن «درخت گردو» بازگشت مهدویان به همان حال و هوای موردعلاقه‌اش یعنی تحولات تاریخ معاصر ایران محسوب شد. حالا و در ششمین حضور پیاپی در جشنواره فجر، مهدویان دست به یک ریسک زده است. «شیشلیک» اولین تجربه کمدی‌سازی در کارنامه این فیلم‌ساز است که حضور بازیگرانی چون رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی و جمشید هاشم‌پور کنجکاوی‌ها نسبت به آن را ضریبی دوچندان هم داده است. «شیشلیک» روز گذشته در سانس دوم در سینمای اصحاب رسانه روی پرده رفت.

جای خالی فیلم «قاتل وحشی» در جشنواره
همچنین فیلم «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی روز گذشته در سینمای رسانه‌ها در برج میلاد نمایش داده شد. در این فیلم فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی و ملیسا ذاکری بازی کرده بودند و مایکل مدسن، بازیگر آمریکایی هم در آن حضور داشت. این فیلم قرار بود در جشنواره سال قبل شرکت کند ولی گروه مجبور به فیلم‌برداری دوباره چندبخشی شد که به دلیل سرعت در تمام کردن برای جشنواره قبل نیاز به کار مجدد داشت و بعد هم‌زمانی با شیوع کرونا سازندگان را ناچار به دکور زدن در ایران کرد. کارگردان «ستاره بازی» که سال ۹۶ دلخوری‌هایی را از جشنواره فجر برای دیده نشدن فیلم «آباجان» با بازی معتمدآریا مطرح کرده بود، گفت: همیشه هرکسی فکر می‌کند بهترین فیلم را ساخته و به‌هرحال جشنواره فجر دارای سلایقی است، اما فارغ از همه دل‌زدگی‌ها این جشنواره تنها چراغی است که داریم و باید آن را حفظ کنیم. گرچه از نبود آقای نعمت‌الله غمگینم و فکر می‌کنم فیلم‌های دیگری هم می‌توانستند در جشنواره باشند.