کد خبر : 103515 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - 23:59
زورآزمایی خیابانی مخالفان با پوتین آشوب در 100 شهر روسیه اشاره: آلکسی ناوالنی شناخته‌شده‌ترین منتقد پوتین است که سال‌ها در رابطه با فساد درون حاکمیتی پوتین و نزدیکانش کار کرده و در حال افشاگری است. او که تابستان امسال در یک سفر هوایی با سم مهلک نوویچوک مسموم شده و در آلمان تحت مداوا قرارگرفته بود، دو هفته پیش در پی بازگشت به روسیه دستگیر و زندانی شد. گروه‌هایی مردم روسیه در اعتراض به دستگیری او هفته گذشته به خیابان‌ها آمدند و علیه پوتین شعار دادند و خواستار استعفای وی شدند. روز گذشته نیز طرفداران ناوالنی در اعتراض به بازداشت او در بیش از ۱۰۰ شهر روسیه تظاهرات کردند. مردم در شعارهای خود فریاد می‌زدند «پوتین یک دزد است» و «آزادی برای روسیه». دمای هوا در برخی شهرها به چهل درجه زیر صفر می‌رسید. بنابر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی دست‌کم هزار نفر را در جریان تظاهرات دیروز بازداشت کردند. ایستگاه‌های مترو در مسکو بسته‌شده و رفت‌وآمدهای مردم کنترل می‌شود. از هفته گذشته تاکنون بیش از چهار هزار نفر در ارتباط با این اعتراض‌ها در روسیه بازداشت‌شده‌اند. آلکسی ناوالنی از زندان برای طرفداران خود پیام داده و گفته است: «ما نمی‌خواهیم در کشوری زندگی کنیم که در آن خودسری و فساد حاکم است.»

ستاره صبح-

طرفداران ناوالنی در اعتراض به بازداشت او دست به یک حرکت سراسری در بیش ۱۰۰ شهر روسیه زدند. نیروهای امنیتی روسیه با تمام قوا وارد عمل شده‌ و بسیاری را دستگیر کردند. طرفداران آلکسی ناوالنی، منتقد پوتین و دولت روسیه روز یکشنبه ۱۲ بهمن (۳۱ ژانویه) در بیش از ۱۰۰ شهر این کشور برای اعتراض به بازداشت او به خیابان‌ها آمدند. در برخی شهرها در دیگر کشورهای اروپایی و در آمریکا نیز تظاهراتی برای اعتراض به بازداشت ناوالنی برنامه‌ریزی‌شده است. به گزارش دویچه‌وله، بر اساس تازه‌ترین خبرها اعتراضات جدید در روسیه برای آزادی آلکسی ناوالنی در این روز نیز به بازداشت‌های گسترده منجر شده است. براساس خبری که خبرگزاری اووی‌دی (OVD-Info) منتشر کرده، پلیس صدها نفر را تاکنون دستگیر کرده است. برخی ویدیوها نشان می‌دهند که تظاهرکنندگان در هوای یخ‌زده می‌رقصند و فریاد می‌زدند «پوتین یک دزد است» و «آزادی برای روسیه». در مسکو نیز صدها نفر بازداشت‌شده‌اند.

تمهیدات امنیتی وسیع
پلیس خیابان‌های اطراف کاخ کرملین و هفت ایستگاه مترو منتهی به آنجا را بست. کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌های آنجا نیز تا قبل از ظهر بسته شدند. درهای موزه‌ تاریخی در میدان سرخ نیز بسته ماند. در دیگر شهرها ازجمله در سنت پترزبورگ بسیاری مسیرها بسته‌شده‌اند. در مسکو نیروهای امنیتی با تجهیزات سنگین از رسیدن تظاهرکنندگان و رهگذران به محل تجمع برنامه‌ریزی‌شده در نزدیکی مقر سرویس مخفی داخلی (اف‌اس‌بی) جلوگیری کردند. تیم ناوالنی در یک اطلاعیه کوتاه فراخوان تجمع در مکان‌های جدید داد. پلیس هشدار داد که مردم در تظاهرات بدون مجوز شرکت نکنند و گفت که در صورت سرپیچی از این دستور دست به بازداشت آن‌ها می‌زند. تظاهرات در روسیه به دلیل پاندمی کرونا ماه‌هاست که مجوز نمی‌گیرد. طرفداران حقوق بشر در روسیه این محدودیت‌ها را بهانه‌ای برای سرکوب اعتراضات می‌دانند. هفته گذشته شمار زیادی در شهرهای مختلف روسیه در اعتراض به دستگیری آلکسی ناوالنی و با شعارهایی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور به خیابان‌ها آمدند. دولت روسیه برای جلوگیری از تکرار این اعتراضات به طرفداران ناوالنی هشدار جدی داده بود که از تکرار این اعتراضات خودداری کنند. 

مخالفان زیر فشار
سایت‌های اینترنتی نیز که در رابطه با سازمان‌دهی اعتراض‌ها و فراخوان معترضین فعال‌اند، هدف نیروهای امنیتی روسیه قرارگرفته‌اند. دو روز پیش سرگئی اسمیرنوق، مدیر وب‌سایت انتقادی مدیا زونا بازداشت شد. این اقدام با اعتراض اهالی رسانه در روسیه روبرو شد. آن‌ها نسبت به موج جدیدی از سرکوب مطبوعات و «فشار مجدد بر روزنامه‌نگاران در روسیه» انتقاد کردند. روز جمعه ۲۹ فوریه نیز بردار، یکی از همکاران و پزشک ناوالنی نیز به مدت دو ماه در حصر خانگی قرار گرفتند. آن‌ها اجازه ندارند در این مدت در اینترنت فعالیتی داشته باشند و مردم را به اعتراض فرابخوانند. نیروهای امنیتی در مسکو با خشونت علیه تظاهرکنندگان وارد عمل شده‌اند. تاکنون بیش از ۴۰۰۰ نفر در ارتباط با این اعتراض‌ها در روسیه بازداشت‌شده‌اند. به گزارش رسانه‌های مختلف رفتار پلیس با تظاهرکنندگان «وحشیانه» بوده است. قرار است روز سه‌شنبه (دوم فوریه) دادگاهی به‌حکم قبلی برای ناوالنی رسیدگی و احتمالاً حکم تعلیقی را به‌حکم زندان تبدیل کند. گفته می‌شود که سال‌ها زندان در انتظار ناوالنی است. پیشاپیش گروه کثیری از طرفداران ناوالنی در مقابل این دادگاه تجمع کرده‌اند.

کاخ و ثروت مافیایی
آنچه این روزها بیش‌ازپیش باعث خشم شدید ناراضیان در روسیه شده، انتشار ویدیویی است که در آن کاخ مجللی نشان داده و گفته می‌شود به پوتین تعلق دارد. این ویدیو تاکنون بیش از ۱۰۳ میلیون بار در یوتیوب دیده‌شده است. ابتدا رسانه‌های وابسته به دولت روسیه اعلام کردند که اظهارات ناوالنی بی‌اساس است. سپس پوتین این خبر را تکذیب کرد و سخنگوی کرملین هم با قاطعیت گفت، این بنا نه به رئیس‌جمهور تعلق دارد و نه به نزدیکان او. سرانجام رکادی روتنبرگ، اولیگارش و میلیاردر روس که یکی از معتمدان و از دوستان دوران نوجوانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به شمار می‌رود، اعلام کرد که کاخ حاشیه دریای سیاه متعلق به اوست. او در یک مصاحبه ویدئویی با کانال تلگرامی «مش» وابسته به کرملین گفت: «اکنون دیگر این‌یک راز نخواهد بود؛ من صاحب کاخ هستم». روتنبرگ گفته است که قصد دارد از این بنا یک هتل‌آپارتمان بسازد تا گردشگران را جذب کند. او دارای چندین ملک در شبه‌جزیره کریمه، در خاوردور و آلتای است. او دوست صمیمی پوتین است و این بنای مجلل را «یک هدیه الهی» خوانده است. این در حالی است که در ویدیوی منتشرشده گفته‌شده است که هزینه این «ثروت تزاری» پوتین از محل «رشوه‌هایی تأمین‌شده‌اند که رئیس‌جمهور و دوستانش از کنسرن‌های دولتی و اولیگارش‌های مافیایی دریافت کرده‌اند».