کد خبر : 103498 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - 00:06
تفسیر روز راه دشوار و طولانی احیای برجام

ستاره صبح-

هیئت تحریریه- ایران درخواست آمریكا مبنی بر بازگشت به توافق هسته‌ای قبل از بازگشت واشنگتن به توافق را رد می‌کند. بلینکن در اولین روز کاری خود به‌عنوان وزیر امور خارجه، تمایل رئیس‌جمهور «جو بایدن» را برای بازگشت به قرارداد 2015 که ترامپ از آن خارج شد اعلام کرد، در همین حال فشار ایران برای برگشت نخست ایالات‌متحده را رد کرد. وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود گفت: ایران از برجام پیروی نمی‌کند و از زمانی که تصمیم به پیروی بگیرد، مدتی طول می‌کشد و آنگاه ما ارزیابی خواهیم کرد که آیا این کشور به تعهدات خود عمل می‌کند یا خیر.
فاصله برگشت به برجام
... اگر ایران به توافق برگردد، واشنگتن به دنبال «توافق طولانی‌تر و محکم‌تر» خواهد بود که می‌تواند با سایر موضوعات «مشکل‌ساز» سروکار داشته باشد البته بایدن قبلاً گفته بود، این موارد شامل توسعه موشک‌های بالستیک و پشتیبانی ایران از نیروهای نیابتی در کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان و یمن است. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه خواسته بلینکن را رد کرد. وی چند ساعت بعد با انتشار پیامی در توییتر خود نوشت: «بررسی واقعیت برای آنتونی بلینکن: ایالات‌متحده برجام را نقض کرد، از ورود دارو و غذا برای ایرانی‌ها ممانعت کرد و ایران را به خاطر پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در تمام آن دوره نابسامان (دوره دولت ترامپ) تنبیه کرد.» ظریف افزود: «ایران به برجام پایبند ماند و تنها اقدامات اصلاحی پیش‌بینی‌شده (دربند ۳۶ برجام) را اتخاذ کرد. حالا چه کسی باید اولین گام را بردارد؟ هرگز شکست حداکثری ترامپ را فراموش نکنید.» وی گفت: «دولت ایالات‌متحده به تحریم‌ها اعتیاد دارد ... و این به دنیا و خود ایالات‌متحده آسیب می‌رساند.» در همین حال پارلمان تحت سلطه تندروها در ایران ماه گذشته قانونی را تصویب کرد که در صورت عدم لغو تحریم‌های ایالات‌متحده در طی دو ماه، دولت را مجبور به سختگیری موضع هسته‌ای خود می‌کند.

فشار حداکثری
آمریکا در سال 2018 تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال نمود. ایران یک سال بعد با تعلیق پیروی از تعهدات اصلی در این توافق‌نامه به اقدام ترامپ پاسخ داد. در تاریخ 4 ژانویه، ایران اعلام کرد روند غنی‌سازی اورانیوم خود را به خلوص 20 درصد افزایش داده است یعنی بسیار بالاتر از سطح 3.67 درصدی مجاز در برجام و بسیار کمتر از مقدار موردنیاز برای تولید بمب اتمی. تهران از واشنگتن خواسته است «بدون قید و شرط» تحریم‌های اعمال‌شده توسط ترامپ برای نجات توافق هسته‌ای را لغو کند. تهران همچنین گفته است كه هرگاه تمام طرف‌ها به تعهدات خود در توافق‌نامه عمل كنند، به توافق كامل برجام بر خواهد گشت.

28 ژانویه 2021
تارنمای الجزیره
برگردان شهدی
Asghar.shahdi@gmail,com