کد خبر : 103496 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - 00:06
هشدار خطر وقوع موج چهارم کرونا اشاره: مرگ مهرداد میناوند بازیکن محبوب فوتبال و دست و پنجه نرم کردن علی انصاریان با ویروس کشنده کرونا باعث شد تا زنگ خطر ابتلا به کرونا دوباره در اذهان عمومی به صدا درآید. به گفته متخصصان همچنان حرف اول مبارزه با کرونا را رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل زدن ماسک در همه اماکن عمومی، شستن مداوم دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی بین افراد به میزان بیش از ۱.۵ متر می‌زند. اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار می‌دهند که ویروس جهش‌یافته کرونا که قابلیت انتقال زیادی دارد وارد کشور شده است و افراد باید بیش از گذشته پروتکل‌ها را رعایت کنند. در این شرایط مردم در ‌انتظار واردات واکسن تأییدشده سازمان بهداشت جهانی برای در امان ماندن از خطر ویروس کووید 19 هستند.

ستاره صبح-

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: شاهد افزایش دوباره بیماران در بیمارستان‌ها هستیم، علت اصلی این افزایش بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اگر با همین روند جلو برویم احتمالاً در اسفندماه شاهد خیز جدید و موج چهارم انتشار کرونا در ایران خواهیم بود.
مینو محرز روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: روند افزایش بیماری کووید ۱۹ و انتشار ویروس کرونا در ایران نگران‌کننده است و تعداد بیماران بستری که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و نیز بیماران سرپایی رو به افزایش است، علت اصلی آن هم افزایش دورهمی ها، تجمعات و مسافرت‌هاست و اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم کاهش‌یافته و رفت‌وآمدها در اماکن عمومی بیشتر شده است.
وی گفت: ویروس جهش‌یافته انگلیسی هم در کشور وجود دارد اما علت اصلی افزایش دوباره موارد ابتلا به کرونا مستقیماً ربطی به ویروس جدید ندارد و به علت رعایت نشدن اصول بهداشتی در سطح جامعه و در بین مردم است.
وی توضیح داد: ویروس جهش‌یافته انگلیسی در ایران هم دیده‌شده و حتماً وجود دارد، مگر می‌شود نباشد، شاید از مدت‌ها قبل هم بوده است. به هر حال انگلیس تنها کشوری که به‌طور مرتب و مداوم ویروس را ژنو تایپ می کند و تغییرات جهش ویروس را رصد می کند و در این مورد سیستم قوی برای آزمایش مداوم نوع ویروس دارد، هیچ جای دنیا به‌اندازه انگلیس ژنو تایپ ویروس کرونا را انجام نمی‌دهد به همین علت هم توانستند جهش ویروس را شناسایی کنند.
محرز گفت: ویروس جهش‌یافته کرونا اکنون به آمریکا، ایران و همه جای دنیا رفته است چون به هر حال مسافرت‌ها وجود دارد. در ایران هم رفت‌وآمد و پروازها به انگلیس و از انگلیس به ایران همیشه بوده است. البته امیدواریم این ویروس در ایران خیلی پخش نشود اما اگر گسترش پیدا کند، نگرانی‌ها بیشتر می‌شود.
وی اظهار داشت: در هر صورت افزایش موارد ابتلا به کرونا هنوز ربطی به جهش ویروس و انتشار ویروس جهش‌یافته انگلیسی در ایران ندارد و چه این ویروس در ایران پخش‌شده باشد یا نه، برای مقابله با این اپیدمی هنوز حرف اول را رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل زدن ماسک در همه اماکن عمومی، شستن مداوم دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مردم به میزان بیش از ۱.۵ متر دارد و تا زمانی که واکسیناسیون گسترده مردم انجام نشود باید این اصول بهداشتی ضروری در بین مردم رعایت شود.

افزایش تعداد ابتلا به کرونا در کودکان
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بابیان اینکه اخیراً تعداد بیشتری از کودکان به کرونا مبتلا شده‌اند که می‌تواند ناشی از وجود ویروس جهش‌یافته باشد اما میزان مرگ‌ومیر کودکان مبتلا به کرونا نسبت به قبل بیشتر نشده است اظهار داشت: تنها راه این است که افراد ماسک بزنند و به‌هیچ‌عنوان عادی انگاری صورت نگیرد. فکر نکنند چون آمار ابتلا به کرونا پایین آمده پس کرونایی وجود ندارد.
دکتر حمید عمادی کوچک، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی درباره ویژگی‌ها و خطرات ویروس جدید جهش‌یافته کرونا در گفت‌وگو با شفقنا اظهار داشت: این ویروس هیچ تفاوتی به لحاظ ساختاری با کرونا ندارد و فقط قدرت سرایت آن بیشتر است لذا توصیه‌هایی که به خانواده‌ها و افراد می‌توان داشت این است که همان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
وی گفت: ممکن است آمار زیادی از ابتلا به کرونا در این ماه هم گزارش‌شده متأثر از این ویروس جهش‌یافته بوده است. در هر صورت تنها راه این است که افراد ماسک بزنند و به‌هیچ‌عنوان عادی انگاری صورت نگیرد. فکر نکنند چون آمار ابتلا به کرونا پایین آمده پس کرونایی وجود ندارد.

شناخت ویروس جهش‌یافته کرونا سخت، زمان‌بر و هزینه‌بر
دکتر عمادی در مورد اینکه گفته می‌شود دو بازیکن مطرح فوتبال کشورمان نیز مبتلا به ویروس جهش‌یافته بوده‌اند گفت: اطلاعی ندارم. راه‌های شناخت ویروس جهش‌یافته کرونا بسیار سخت، زمان‌بر و هزینه‌بر است. به راحتی تشخیص آن به وسیله امکانات موجود مثل پی سی آر یا سی‌تی‌اسکن مشخص نمی‌شود و باید تمامی ژن‌های ویروس موردبررسی قرار گیرد لذا کاری سخت و پیچیده است. به همین خاطر توصیه اکید ما این است که افراد حتماً مراعات کنند.

ابتلا بیشتر کودکان
وی در مورد اینکه گفته می‌شود تعداد آمار مبتلایان به کرونا در میان کودکان بالای ۷ سال بیشتر شده است آیا نشان از ابتلای آنها به ویروس جهش‌یافته است؟ گفت: بله اخیراً تعداد بیشتری از کودکان به کرونا مبتلا شده‌اند که می‌تواند ناشی از وجود ویروس جهش‌یافته باشد اما میزان مرگ‌ومیر کودکان مبتلا به کرونا نسبت به قبل بیشتر نشده است.
این متخصص عفونی در مورد اینکه بهترین راه تشخیص کرونا تست پی سی آر است یا سی‌تی‌اسکن گفت: مطمئن‌ترین راه سی‌تی‌اسکن است اما تست‌های پی سی آر نیز در صورتی که مثبت شوند در فهرست تعداد مبتلایان به کرونا اعلام می‌شود در غیر این صورت جزو آمارها محسوب نمی‌شوند.

کرونا جان ۷۱ نفر را گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک‌میلیون و ۴۰۵ هزار و ۴۱۴ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۸۰۷ نفر رسیده است.
به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور افزود: تا روز ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۵۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۴۰۵ هزار و ۴۱۴ نفر رسید.
لاری گفت: خوشبختانه تاکنون یک‌میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۷۴ نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳ هزار و ۹۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.