کد خبر : 103465 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۶ - 00:07
گزارش خبری - تحلیلی آغاز رونق اقتصادی اشاره: تغییر قدرت در آمریکا، ساخت واکسن کرونا و کاهش تنش در منطقه و دور شدن سایه جنگ، فضایی را ایجاد کرده که به تدریج رونق به بازار سرمایه و کسب‌وکار باز‌گردد. شواهد و قراین نشان می‌دهد که از یک‌سو تولید و صادرات نفت افزایش پیداکرده و از سوی دیگر بخشی از پول حاصل از صادرات غیرنفتی نیز به کشور بازگشته است. این دلایل و همچنین پایان گرفتن شوک انتظار تورم در بازارها بستر را برای کاهش قیمت دلار فراهم کرده به‌گونه‌ای که انتظار می‌رود در روزهای آینده قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان برسد. در ادامه نظر رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی و سه کارشناس را می‌خوانید.

ستاره صبح-

رئیس‌جمهوری هدف کارگردانان شکست‌خورده جنگ اقتصادی را به رهم زدن آرامش اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: نگاه طرف‌های تجاری ایران تغییر کرده و مناسبات اقتصادی کشور در حال ورود به مرحله جدیدی است.
به گزارش ایرنا، از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز یکشنبه در یک‌صد و نود و ششمین نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گفت: برای دولت اثبات‌شده است که هدف کارگردانان شکست‌خورده جنگ اقتصادی، به رهم زدن آرامش اقتصادی کشور است و امروز تلاش می‌کنند پیروزی ملت در جنگ اقتصادی را بی‌ثمر و به کام مردم تلخ کنند.
رئیس‌جمهوری افزود: من مطمئنم که فعالان اقتصادی کشور و مردم با روشن‌بینی، به این نوع اظهارات و اقدامات توجه و اعتنا نمی‌کنند و با اطمینان، آرامش و امید به افق روشن اقتصاد کشور به فعالیت‌های خود باقدرت ادامه می‌دهند. روحانی بابیان اینکه با فروکش کردن انتظارات تورمی و روندرو به رشد صادرات نفتی و غیرنفتی شرایط اقتصادی کشور به سمت بهتر شدن حرکت می‌کند، اظهار داشت: اهمیت بازارهای اقتصادی ایجاب می‌کند آرامش لازم در این بازارها برقرار باشد. رئیس دولت تدبیر و امید تأکید کرد: دشمنان عصبانی تلاش می‌کنند روند مثبت را متوقف یا کند سازند و با تبلیغات وسیع رسانه‌های معاند و جنگ روانی، عمدتاً به دنبال این هستند که روند کاهش نرخ ارز و قیمت کالاها را شرطی کنند. روحانی بابیان اینکه با شکست جنگ اقتصادی ترامپ، نگاه طرف‌های تجاری ایران تغییریافته و مناسبات اقتصادی کشور در حال ورود به مرحله جدیدی است، تصریح کرد: همه باید کمک کنند که بازارهای حساس نظیر ارز در چارچوب سیاست‌هایی که بانک مرکزی اعمال می‌کند مدیریت و به تعادل برسد.

عرضه ۱۵۰ میلیون دلار در سامانه نیما
 به گزارش اقتصادآنلاین؛ عبدالناصر همتی ضمن اعلام این خبر که عرضه ارز در سامانه نیما روزانه به‌طور متوسط به بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است، تصریح کرد: در جلسه ستاد اقتصادی دولت، وزیر نفت گزارش خوبی از روند صادرات نفت و نیز فرآورده‌های نفتی ارائه کرد که در نوع خود، یک رکورد تلقی می‌شود. رئیس شورای پول و اعتبار افزود: قبلاً نیز گفته بودم با روند صادرات نفتی و غیرنفتی شاهد تعادل بیشتر بازار ارز و تقویت قدرت بازار ساز خواهیم بود.
رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: سامانه یکپارچه معاملات ارزی (نیما) در خصوص معاملات ارزی بین صادرکنندگان و واردکنندگان و بازار متشکل معاملات ارزی در خصوص معاملات اسکناس بسیار روان است.
همتی در پایان اعلام کرد: در هفته اخیر به‌طور متوسط روزانه بیش از ۱۵۰ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه انجام‌گرفته است؛ هرچند واردکنندگان محترم شاید در انتظار کاهش بیشتری در نرخ ارز، با احتیاط خرید می‌کنند.
نرخ دلار در بازار
بسیاری از کارشناسان معتقدند قیمت دلار حتی در شرایط کنونی امکان عقب رفتن از سد مقاومتی و بسیار محکم بیست هزار تومان رادار است اما قیمت واقعی دلار در بازار چقدر است؟ شماری از تحلیلگران معتقدند قیمت دلار نمی‌تواند در شرایط فعلی، حتی با افزایش نرخ ارز نیز به کمتر از بیست هزار تومان برسد و حتی عقب‌نشینی تا این مقطع نیز کوتاه مدت خواهد بود.  اغلب ناظران قیمت دلار را اتفاقاً بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان اعلام می‌کنند و معتقدند قیمت فعلی دلار چندان تفاوتی با نرخ واقعی آن ندارد و عقب‌نشینی تا محدوده بیست هزار تومان می‌تواند محتمل باشد اما نکته اساسی اینجاست که برخی صرافان از دلار ۱۵ هزارتومانی سخن می‌گویند و معتقدند دلار می‌تواند حتی روی ۱۶ هزار تومان را ببیند. استناد این دسته البته سخنان رئیس‌جمهوری است.  حسن روحانی در بیست و چهارمین روز دی‌ماه گفت: امروز می‌دانید که منابع ارزی ما بلوکه‌شده و اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد قیمت دلار به ۱۶ و ۱۷ هزار تومان می‌رسد. به گفته وی این قیمت دلار در سامانه نیما و بازار واقعی نیست و بانک مرکزی هم برای اعمال سیاست دستش بسته است.  این نکته البته از سوی عبدالناصر همتی نیز تأییدشده است. همتی البته بدون نام بردن از رقم خاصی می‌گوید قیمت‌ها در بازار واقعی نیست و پیش از این نیز بارها سرمایه‌گذاران را از حضور در بازار ارز بر حذر داشته بود.

لغو تحریم‌ها بدون پیوستن 
به اف‌ای‌تی‌اف مؤثر نیست
 بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی معتقد است که بررسی مجدد اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام شرایط را بیش از هر عنصر دیگری تحت تأثیر قرار داده است.  این کارشناس اقتصادی معتقد است هر تغییری، حتی لغو تحریم‌ها بدون پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف و برخورداری از دسترسی به شبکه بانکی نمی‌تواند مؤثر باشد. وی درباره قیمت واقعی دلار نیز معتقد است: در مجموع برخی فاکتورها مانند تورم پول داخلی، تورم پول خارجی، تعداد سال‌هایی که تعدیل نشده، عرضه و تقاضا، حجم نقدینگی که اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد را باید در نظر گرفت، که درنهایت کارشناسان قیمت ارز را زیر ۲۰ هزار تومان در نظر می‌گیرند که به اعتقادِ بنده این عدد بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان خواهد بود و اگر ایران با پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف شرایط عادی بانکی را پیدا کند و تحریم نیز در دور جدید مذاکرات رفع شود چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

امکان سقوط نرخ ارز
وزیر اسبق بازرگانی، یحیی آل اسحاق اما می‌گوید: محاسبات انجام‌شده توسط فعالین اقتصادی، کارشناسان و بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ ارز باید بین ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان باشد. بنابراین نرخ ارز بستگی به این دارد که کدام‌یک از محاسبات را بپذیریم و کدام برآورد را قبول داشته باشیم.
این کارشناس اقتصادی افزود: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که این نرخ‌ها بر اساس معادله ریاضی تعیین نشده، بلکه بر اساس محاسبات، تخمین و پیش‌بینی برآورد شده است و به عبارتی این نرخ یک طیف است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ ارز قابل‌برگشت به قیمت ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان است، گفت: بله، حتماً قابل‌برگشت است، اما برگشت به این نرخ‌ها الزاماتی دارد و اولین الزام نیز عزم جدی است و این‌که ما این موضوع را با برخورد اقتصادی حل کنیم. آل اسحاق بیان داشت: حدود ۴۰ میلیارد دلار و حتی بیشتر پول در خارج از کشور و در کشورهایی مانند چین، کره، عراق و امثال آنها داریم که در حال حاضر در رابطه با این پول‌ها قدرت مانور نداریم، اما اگر به جریان بیفتد، حتماً قیمت دلار به ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان می‌رسد.

سد مقاومتی ارز
سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی نیز معتقد است: قیمت ارز در بهترین شرایط نمی‌تواند کمتر از ۲۰ هزار تومان باشد و محدوده عقب‌نشینی نیز بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان خواهد بود. وی پیش‌بینی کرد با استقرار بایدن بازار ارز روند کاهشی قیمت‌ها را از سربگیرد.