ستاره صبح-
شهردار تهران اعلام کرد که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در تهران یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری بهتنهایی نمیتواند بار این حجم زیاد را به دوش بکشد.پیروز حناچی روز گذشته در مراسم تجلیل از سفیران هوای پاک بابیان اینکه ترافیک و بهتبع آن آلودگی هوا جزو مشکلات کلانشهرها است، گفت: به تناسب جمعیت، کلانشهرها این مشکلات را تجربه میکند اما این بدین معنا نیست که مشکل لاینحل است. وی بابیان اینکه معمولاً در چنین شرایطی فعالیتها و اقدامات مثبت را فراموش میکنیم، گفت: اگر نمودار دو دهه شهر تهران را نگاه کنیم، میبینیم که آلایندهها روند کاهشی داشته است اما میزان کاهش و سرعت آلایندهها بهگونهای است که میتواند تمام زحمات را به باد دهد. وی بابیان اینکه یکی از نعمتهای کشور ما نفت است اما از سوی دیگر یکی از ویژگیهای نفت ما داشتن گوگرد بالا است، گفت: البته در شهر تهران گازوئیلی که از این فرآورده نفتی استفاده میشود گوگرد استانداردی دارد و مسئولین به درستی میگویند که در تهران مازوت سوزانده نمیشود، اما دقت داشته باشید که آلودگی از مرز تقسیمات کشوری تبعیت نمیکند و اگر در قزوین و آب یک، گازوئیل پر گوگرد سازنده میشود، تأثیرش به تهران هم میرسد. وی با اشاره به قانون هوای پاک و نقش ۱۸ دستگاه در اجرای این قانون، اظهار کرد: اتفاقاً در این قانون کمترین نقش به شهرداریها دادهشده است که تنها نقش توسعه حملونقل عمومی را بر عهدهدارند و ما در شهرداری تهران نیز ۷۰ درصد بودجه آزاد خود را به این مسئله اختصاص دادیم. اما باید بگویم که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در شهری به مانند تهران یک مسئله حاکمیتی است و شهرداری نمیتواند بهتنهایی بار این حجم سنگین را به دوش بکشد. شهردار تهران در ادامه با اشاره به سختگیرانهتر شدن شاخصهای سنجش آلودگی هوا در تهران، تصریح کرد: بهطور طبیعی در آذر و دی، شاهد وارونگی هوا در تهران هستیم و این خصیصه هوای تهران است و حتی در سابقه تاریخی نیز آمده که هوای زمستان تهران مه داشته و حالا مه و آلودگی باهم وجود دارد. وضعیت آلودگی امسال حادتر شده است وی بابیان اینکه اثباتشده که افزایش کرونا با آلودگی هوا ارتباط دارد، گفت: امسال به روشهای مختلف، عکسهای ماهوارهای تهران را با سال گذشته بررسی کردیم و تفاوت معناداری را به خصوص در نزدیکی کانونهای آلایندگی که نزدیک به صنایع بزرگ بودند مشاهده کردیم که یا مازوت و یا گوگرد بیکیفیت میسوزاندند و عکسهای ماهوارهای نشان میدهد وضعیت امسال حادتر شده است که البته شاید شرایط تحریم بیتأثیر نبوده است.
راهبرد وی بابیان اینکه دقت داشته باشید که ۶۰ درصد علت آلودگی هوای تهران منابع متحرک هستند و هیچ راهی جز کنترل آلایندهها نیست، گفت: کاهش مصرف سوختهای فسیلی راهبرد اصلی ما است که البته نباید اجرای همه راهحلها را به گردن دولت انداخت و باید روش و شیوه زندگی را تغییر داد. شهردار تهران با اشاره به افزایش مشکلاتی همچون فشارخون، دیابت، چاقی و غیره در بین شهروندان با قرائت یک بیت شعر گفت: «کَس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من» و خودمان باید اراده کنیم و بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
یکسوم از روزها هوا تهران ناسالم بوده است معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست با تأکید بر اینکه نباید محیطزیست را سیاسی و امنیتی کنیم، گفت: حدود ٣٠۶ روز از سال گذشته و در این مدت هوای تهران ١٠٧ روز ناسالم بود. به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری روز سهشنبه در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها افزود: بیش از یکسوم روزهای تهران تا به امروز آلوده بوده است. رئیس سازمان حفاظت محیطزیست ادامه داد: باید برای احقاق حق شهروندی مانند هوای پاک از توان دانشگاهها استفاده کرد نباید اجازه پایمال شدن این حق را بدهیم. کلانتری گفت: در شرایط فعلی کشور اگر قانون هوای پاک اجرایی شود ۷۰ درصد اقتصاد کشور متوقف میشود.
درآمد ارزی نداریم وی تأکید کرد: همچنین هوای پاک به عنوان حقوق شهروندی حق مسلم مردم است چون اگر سه دقیقه نفس نکشیم میمیریم، برنامههای خوبی در این زمینه وجود دارد ازجمله قانون هوای پاک، حال اگر در اجرا مشکلی بود تقصیر برنامهریزی نیست، باید شرایط کشور را در نظر بگیریم چون به علت تحریمها درآمد ارزی نداریم.
تحریم مانع نوسازی کلانتری افزود: اکنون سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران وجود دارد که نمیتوانیم مانع تردد انحا در سطح شهر شویم از سوی دیگر هم امکان تعویض انحا نیز نیست. برخی مسئولان میگویند که تحریمها در ایجاد هوای ناسالم اثر نداشته درحالیکه تحریمها باعث شد نتوانیم خودرو و موتورسیکلتهای فرسوده را از رده خارج کنیم. کلانتری گفت: امروز خودروهای بنزینی آلاینده درجه سه محسوب میشوند، صنایعی که مازوت مصرف میکنند سهم زیادی در آلودگی هوادارند، قرار بود سالانه ۷۰ هزار کامیون و ۶ هزار اتوبوس جایگزین شود اما نتوانستیم انجام دهیم چون درامد ارزی نداریم، ۷۰ هزار کامیون به هفت میلیارد دلار و اتوبوس ها به یک میلیارد دلار پول نیاز دارد اگر میتوانستیم این تعداد کامیون را جایگزین کنیم امسال ۲۸۰ هزار کامیون آلاینده از رده خارج میشد اما به علت تحریمها و نداشتن درامد ارزی موفق به انجام این کار نشدیم.
سوخت نیروگاهها استاندارد نیست وی افزود: سوخت خودروها تقریباً استاندارد است اما سوخت نیروگاهها استاندارد نیست علت ان هم وجود تحریم است، دیوانهای که کشور ما را تحریم کرده بود به زودی میرود اما اثرش برای ما میماند، دولت نتوانست برنامههای خود را اجرا کند و به این به ما ضربه زد چون درامد ارزی کشور محدود شد و تقریباً نوسازی ناوگان حملونقل عمومی متوقف شد، پولهای ما در کشورهایی مانند کره جنوبی، ترکیه و هند بلوکهشده و به ما نمیدهند، بخش عمدهای از آلودگی هوا با ارتباطات ارزی مرتبط است، مسائل سیاست خارجی اثرات خود را بر روی هوای پاک هم نشان میدهد وقتیکه سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در سطح شهر تهران تردد میکند معادل ۱۵ میلیون دستگاه خودروی فرسوده آلودگی ایجاد میکند و ما نمیتوانیم ان جا را نوسازی کنیم.
نمیتوانیم فناوری را وارد کنیم کلانتری ادامه داد: برخی گمان میکنند سیاستهای خارجی هیچ ارتباطی با آلایندههای داخلی ندارد درحالیکه ارتباط مستقیمی دارد، ما نمیتوانیم فناوری را وارد کنیم با این وضعیت پژوهشی که داریم باید ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر منتظر بمانیم تا بتوانیم خودرویی غیر آلاینده تهیه کنیم، روز گذشته موتور سه سیلندر کمتر آلاینده به خط تولید رسید شاید باید چندین سال پژوهش کنیم تا بتوانیم خودرویی با استانداردهای روز دنیا تولید کنیم. همه اینها به تحریمها برمیگردد که به ما لطمه زد و شدت تخریب محیطزیست را بالا برد.
۴۰۰ هزار کامیون سنگین باید از رده خارج شود رئیس سازمان حفاظت محیطزیست اظهار داشت: حداقل باید ۴۰۰ هزار کامیون سنگین از رده خارج شود و به علت فرسودگی اجازه ورود به تهران و برخی کلانشهرها را ندارند ازاینرو به شهرستانها سرازیر شدند که در بعد از مدتی در آنجاها هم اثر خود را خواهند گذاشت. 4000 خودرو فرسوده در تهران وی تأکید کرد: در بخش هوای پاک سرمایهگذاری نشود همچنان هوای ناپاک خواهیم داشت، خودروهای فرسوده مانند کامیونها و اتوبوس ها به ویژه در تهران باید نوسازی شوند، ۶ هزار و ۵۰۰ اتوبوس در تهران وجود دارد که حدود چهار هزار تای آن فرسوده است عمرشان بالای ۳۰ سال است، همه اینها باید نوسازی شوند.
مصرف بیرویه آب کلانتری گفت: در بخش آب هم وضعیت ما بهتر از هوا نیست، هنوز فکر میکنیم آب داریم و بیرویه مصرف میکنیم، سالانه ۹۰ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر داریم که همه را مصرف میکنیم این روش مصرف ریشه محیطزیست را نابود میکند، وزارت نیرو در حال تهیه قانون جامع مصرف آب است درحالیکه که وزارت نیرو به عنوان بهرهبردار به این قانون نگاه میکند درحالیکه محیطزیست باید به عنوان یک منابع پایدار به آن نگاه کند، ما میگوییم باید ۴۰ درصد آب تجدید مصرف شود درحالیکه الآن ۱۰۰ درصد آن را مصرف میکنیم، سالانه ۲۵ میلیارد مترمکعب آب نفوذی ما است که بالای ۵۰ میلیارد مترمکعب مصرف میکنیم. وی افزود: اگر تمام مردم ایران هم چاهکن میشدند نمیتوانستند ۵۰ درصد از آبهای زیرزمینی را خارج کنند اما امروز با فناوری تا آخرین قطره آب را خارج میکنیم. فناوری را در راه تخریب به کار گرفتیم. محیطزیست میگوید که نباید بیشتر از ۴۰ درصد از آبهای تجدید پذیر استفاده شود که میتوان با فناوری بهرهوری را بالا برد، به نظر میرسد در برنامههای ما جامعنگری نبوده است اما امروز این امکان راداریم تا از توان علمی دنیا استفاده کنیم مانند احیای دریاچه ارومیه که از تجربیات حدود ۴۰ کشور بهره ببریم.
اعتبار آلودگی هوا در بودجه ١۴٠٠ دیده نشده است رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست گفت: اعتبار موردنیاز برای اجرای راهکارهای ارائهشده در گزارش سیاهه انتشار آلودگی هوا در بودجه ١۴٠٠ دیده نشده است. به گزارش ایرنا، سید مهدی میرزایی قمی در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها (سیاهه انتشار) افزود: با توجه به اهمیت داشتن هوای پاک، رئیس سازمان حفاظت محیطزیست در مکاتبهای با رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد تا اعتبار موردنیاز راهکارهای سیاهه انتشار در بودجه ١۴٠٠ لحاظ شود اما این امر محقق نشد درحالیکه چنین بودجهای حتماً باید تخصیص یابد.