کد خبر : 103426 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - 00:10
روز گذشته در بازار اتفاق افتاد دلار در مرز 20 هزار تومان اشاره: خبر خوب اینکه تحت تأثیر مسائل سیاسی رفتن ترامپ، ساخت واکسن کرونا، امید به مذاکره بین ایران و امریکا و احیا برجام باعث شده تا قیمت‌ها که به صورت حباب درآمده بودند روند کاهشی به خود بگیرند. تجربه نشان داده که بازارهای ایران تحت تأثیر مسائل سیاسی و قیمت دلار هستند و دلار در ماه‌های گذشته به دلیل تشنجاتی که در امریکا اتفاق افتاده ارزشش در برابر ارزهای خارجی ازجمله ریال ایران رو به کاهش نهاده است. از سوی دیگر بسیاری از افراد که در سال‌های 97، 98 و 99 اقدام به خرید دلار و سکه کرده بودند این روزها دریافته‌اند که قیمت این دو نزولی خواهد شد به همین دلیل صف فروش تشکیل‌شده است. پیش‌بینی می‌شود روند نزولی قیمت دلار و سکه همچنان ادامه داشته باشد. همچنین شاخص بورس که تا مردادماه از مرز 2 میلیون عبور کرده بود روند کاهشی به خود گرفته و به سمت یک‌میلیون در حرکت است. روز گذشته شاخص با 37000 واحد افت به عدد یک‌میلیون و ۱۴۹ هزار واحد رسید. در حالی قیمت دلار به مرز 20 هزار تومان به 9 میلیون تومان رسیده است که قیمت این دو پیش از این دلار تا 32 هزار تومان و سکه تا 16 میلیون تومان رسیده بود اکنون روند ریزشی پیداکرده‌اند که این فرایند مایه امید فرودستان جامعه ایران به شمار می‌رود.

ستاره صبح-

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید تحولات کوتاه مدت رخ‌داده در بازار ارز را نمی‌توان به عنوان ملاکی جدی برای سرنوشت این نرخ در ماه‌های آینده در نظر گرفت. محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود کاهش نرخ دلار و یورو در بازار آزاد، نرخ ارز در سامانه نیما همچنان بالا مانده است؟ اظهار کرد: برای تحلیل این موضوع باید چند عامل را در نظر داشت. نخست آن‌که نرخ ارز اعلامی در صرافی و بازار معمولاً برای معاملات خرد اعلام می‌شود، اما در سامانه نیما با توجه به اینکه صادرکنندگان و واردکنندگان در آن فعال هستند، معاملات به شکل کلان‌تر اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر، نرخ بازار آزاد که بر اساس اسکناس اعلام می‌شود، با نرخ حواله بعضاً متفاوت است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، تحولاتی که امروز در بازار آزاد رخ‌داده، تحت تأثیر تغییرات و تحولات سیاسی و امید به بازگشت برجام و کاهش تحریم‌ها رخ‌داده و بیش از آنکه تحت تأثیر واقعیت‌های اقتصادی باشد، ناشی از جو روانی و امید به بهبود شرایط در آینده است. در بازار آزاد فروشندگان خرد تحت تأثیر این شرایط اقدام به عرضه دلار می‌کنند اما صادرکنندگان شرایط اقتصادی و تحولات قطعی را رصد می‌کنند و در انتظار آن هستند که با آمدن جو بایدن و مشخص شدن سیاست دولت بعدی آمریکا، شرایط بازار روشن‌تر شود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، بابیان اینکه بخش مهمی از ارزی که در سامانه نیما عرضه می‌شود، مربوط به کالاهایی است که در ماه‌های گذشته صادرشده‌اند، توضیح داد: وقتی صادرکننده‌ای برای تأمین مواد اولیه خود، با نرخی بالاتر از اعداد روز بازار، ارز خریده، قاعدتاً کاهش ناگهانی قیمت‌ها به متضرر شدنش منجر خواهد شد و ازاین‌رو شاید مقاومتی در فروش ارز با قیمتی پایین‌تر وجود داشته باشد تا از این زیان جلوگیری شود.
به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، برای تحلیل آینده قیمت ارز، باید عوامل مختلف را در کنار هم قرارداد و با عبور از شوک‌های کوتاه مدت و ناگهانی، روند طولانی‌تر را بررسی کرد. آن طور که مقامات دولتی گفته‌اند، هدف‌گذاری بر کاهش قیمت ارز است و در صورتی که تحولات بین‌المللی در رابطه با لغو تحریم‌ها نیز رخ دهد، می‌توان به این موضوع امیدوار بود و قطعاً تأثیر این موضوع چه در نیما و چه در بازار آزاد خود را نشان می‌دهد اما در صورتی که این تحولات دیده نشود، بازار پس از روند کاهشی، دوباره به سمت افزایش قیمت حرکت می‌کند که این تلاطم‌ها چه برای مردم و چه برای تولیدکننده و صادرکنندگان اثرات منفی جدیدی به بار می‌آورد.

قیمت دلار در آستانه 20 هزار تومان
هر دلار روز دوشنبه در صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به‌روز معاملاتی گذشته (شنبه) یک هزار و یکصدتومان کاهش داشت، نرخ هر یورو نیز به ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۲۶ هزار تومان اعلام شد، همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۱ هزار و ۴۳۱ تومان و قیمت فروش آن ۲۱ هزار و ۶۴۵ تومان بود.

سقوط قیمت سکه به کانال ۹ میلیون تومان
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (دوشنبه) با کاهش ۳۳۰ هزارتومانی نسبت به‌روز شنبه (۲۷ دی‌ماه) ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.
به گزارش ایرنا، ساعت ۱۳ و ۵۰ دقیقه دیروز (۲۹ دی‌ماه) ارزش سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون تومان معامله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به نهصد و ۱۰ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای سه میلیون و ۹۴۵ هزارتومانی رسید. انس جهانی طلا نیز دیروز یک‌هزارم و ۸۳۲ دلار و ۹۳ سنت فروخته شد.

شاخص بورس بیش از ۳۶ هزار واحد کاهش یافت
روند نزولی بازار سرمایه همچنان ادامه دارد و شاخص کل این بازار دیروز بیش از ۳۶ هزار واحد کاهش یافت. به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس دیروز با ۳۶ هزار و ۹۸۹ واحد کاهش تا رقم یک‌میلیون و ۱۴۹ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم‌وزن هم با ۷۹۲۵ واحد کاهش در رقم ۴۳۶ هزار و ۵۷۵ واحد ایستاد. معامله‌گران دیروز ۵۱۵ هزار معامله به ارزش ۴۱ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال انجام دادند. فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو نسبت به سایر نمادها بیش‌ترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند. در آن‌سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم با ۴۲۲ واحد کاهش در رقم ۱۷ هزار و ۴۳۶ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۴۳۸ هزار معامله به ارزش ۹۴ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال انجام دادند. سنگ آهن گوهرزمین، پلیمرآریاساسول، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه‌گذاری صبا تأمین و بیمه پاسارگاد نسبت به سایر نمادها بیش‌ترین تأثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.