کد خبر : 103414 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - 00:08
پس‌لرزه تغییر قدرت در امریکا به بازارها سقوط دلار اشاره: روز شنبه بازار در شوک ریزش قیمت‌ها فرورفت. صرافی ملی ایران نرخ فروش هر دلار را ۲۲ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرد، اما هر دلار با قیمت ۲۲هزار و ۳۵۰ تومان خریداری شد .با کاهش قیمت دلار در بازارهای جهانی به دلیل حوادث آمریکا قیمت ر طلا نیز روند کاهشی به خود گرفت. بسیاری از تحلیلگران افزایش مبتلایان به کووید ۱۹، وخامت اوضاع اقتصادی آمریکا، احتمال به تأخیر افتادن بسته کمک کرونایی ۱.۹ تریلیون دلاری جو بایدن و افزایش اجرای محدودیت‌های قرنطینه کرونایی در شهرهای دنیا را دلایل تزلزل بازار می‌دانند. از سوی دیگر بازارها نگران برگزاری مراسم تحلیف بایدن در روز چهارشنبه هفته جاری هستند که ممکن است با ناآرامی طرفداران ترامپ همراه شود. چنانچه این اتفاق رخ دهد ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر از جمله ریال ایران کاهش خواهد یافت و به تدریج قیمت دلار در ایران به کمتر از 20 هزار تومان خواهد رسید. کاهش قیمت دلار خبر خوش برای فرودستان جامعه است. در این شرایط درحالی‌که بیشتر بازارهای بورس دنیا مثبت هستند، اما در ایران به دلیل افزایش بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه، خروج ۴۰ هزار میلیارد تومان پول از بازار سرمایه توسط دولت و تأمین کسری بودجه دولت از نقدینگی مردم در بورس، بازار بورس روز شنبه سقوط سهمگینی داشت به‌طوری که برای نخستین بار به کانال یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ریزش کرد. گفتنی است علیرغم ریزش قیمت‌ها در بازارها خبری از ریزش قیمت‌های کالای اساسی و لوازم خانگی و ... نیست.

ستاره صبح-

دلایل ریزش نرخ طلا در دنیا 
به گفته هاگ، ابهام باعث ریزش بازار طلا و سهام شده زیرا افراد بیشتری در بحبوحه رشد ارزش دلار آمریکا و بازده اوراق خزانه به دنبال نقدینگی هستند.
 فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلو لاین فیوچرز اظهار کرد: علاوه بر آمار اقتصادی بد، بازارها با دلار قوی‌تر و رشد بازده اوراق خزانه دست و پنجه نرم می‌کنند. شاخص دلار بالا رفته و بازده اوراق خزانه بالاتر می‌رود و مردم به وحشت افتاده‌اند. بهای هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در معاملات روز جمعه‌بازار آمریکا ۲۱ دلار و ۵۰ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش یافت و در ۱۸۲۹ دلار و ۹۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۰.۳ درصد کاهش ثبت کرد.

برنامه محرک مالی بایدن
به گفته تحلیلگران، واکنش بازارها به پیشنهاد کمک کرونایی ۱.۹ تریلیون دلاری بایدن که روز پنج‌شنبه رونمایی شد، منفی بود. هاگ دراین‌باره گفت: پیشنهاد ۱.۹ تریلیون دلاری بایدن کمک خواهد کرد اما اندکی زمان می‌برد. وی ابتدا باید قدرت را تحویل بگیرد و بسته کمک کرونایی را در مجلس و سنا به تصویب برساند. هم‌زمان بایدن در تلاش برای استیضاح ترامپ است و اوضاع کمی آشفته می‌شود. وی خاطرنشان کرد بخشی از سؤال این است که بایدن چقدر سریع می‌تواند پیشنهادهای مالی خود را به تصویب برساند. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با مقاومت سنا روبرو خواهد شد زیرا بخشی از این پول به ایالت‌ها می‌رود و این موضوع درگذشته مانعی برای توافق جمهوری‌خواهان بوده است.
به گفته دنیل گالی، استراتژیست ارشد کالا در شرکت تی دی سکیوریتیز، ضعف بیشتر در طلا هفته جاری به دلیل شلوغ شدن صف فروشندگان متحمل است. اگر طلا از محدوده معاملات ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ دلار نزول کند، سطح بعدی ۱۷۷۵ دلار خواهد بود. هاگ پیش‌بینی کرد اونس طلا در معاملات هفته جاری سطح ۱۸۲۵ دلار را حفظ می‌کند اما اگر این سطح شکسته شود، سطح حمایتی بعدی ۱۸۰۰ دلار و پس‌ازآن ۱۷۷۵ دلار خواهد بود.

خودرو باز هم ارزان شد
نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه و فروشندگان خودرو تهران، از ریزش ۱۰ درصد دیگر قیمت خودروها در بازار طی هفته گذشته خبر داد و اعلام کرد که با توجه به کاهش نرخ ارز در کشور، به‌تبع آن کالاهای سرمایه‌ای همچون خودرو و سکه نیز با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.
اسد کرمی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح وضعیت بازار خودرو طی روزهای اخیر و پس از بازگشت قیمت‌ها به سراچه‌های فروش، اظهار کرد: به یاد داریم که از آبان ماه سال جاری تاکنون روند قیمتی بازار خودرو کاهشی پیش رفته و حدوداً ۳۲ درصد کاهش قیمت داشت؛ پس‌ازآن نیز روند بازار دارای ثباتی نسبی با نوسان‌های محدود کاهشی بوده است؛ اما طی یک هفته اخیر، در پی کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار ۱۰ درصد دیگر ریزش پیدا کرد.   میزان تقاضا در بازار به‌شدت پایین است و آن‌قدر که خریدار نیست. وی در رابطه با تأثیر بازگشت دوباره قیمت‌ خودرو به سراچه‌های خرید و فروش اینترنتی از حدوداً ۱۰ روز گذشته، گفت: زمانی که بازار روند نزولی دارد، درج قیمت‌ها در سراچه‌ها نیز مشکلی نخواهد داشت؛ بنابراین با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار خودرو در چند ماه گذشته شوک قیمتی نداشته و کاهشی پیش رفته است، مجوز دوباره درج قیمت‌ها در سراچه‌ها داده‌شده است. این در حالی است که با بازگشت مجدد قیمت‌ها به سراچه‌ها، بازه‌ام ریزش در قیمت‌ها دیده شد و تأثیر بیشتر بر شرایط فعلی (کاهش نرخ ارز) داشت.   کرمی در رابطه با آخرین تغییرات قیمت‌ها  در روز شنبه اظهار کرد: به‌طورمعمول کاهش قیمت ۵۰۰ هزارتومانی تا پنج میلیون تومانی در قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا و ریزش ۵۰۰ هزارتومانی تا ۱۰ میلیون تومانی در قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته نسبت به‌روز گذشته دیده می‌شود. آخرین قیمت‌ پرشمارها بدین صورت بوده است که:  در گروه محصولات ایران‌خودرو به‌طور مثال پژو ۲۰۶ تیپ۲ حدوداً ۱۸۸ میلیون تومان و تیپ۵ آن ۲۴۷ میلیون تومان، سمند (LX)  ۱۷۵ میلیون تومان و مدل EF۷  آن ۱۹۶ میلیون تومان قیمت دارد.   پژو پارس سال ۲۰۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز ۱۸۲ میلیون تومان، سورن ۲۲۹ میلیون تومان، ۲۰۷ دستی ۲۷۴ میلیون تومان و پانوراما آن در محدوده ۳۰۹ میلیون تومان قرارگرفته‌اند. همچنین رانا و راناپلاس نیز به ۱۹۸ و ۲۲۵ میلیون تومان قیمت دارند. دنا و دناپلاس توربواتوماتیک نیز به ترتیب ۲۵۴ و ۴۱۸ میلیون تومان در بازار روز شنبه قیمت داشتند. در گروه سایپا نیز هر دستگاه سایپا ۱۱۱ به ۱۲۳ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ حدود ۱۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) ۱۱۲ میلیون تومان رسیده است. تیبا، تیبا ۲ و تیبا ۲ پلاس نیز به ترتیب ۱۲۶ میلیون تومان، ۱۲۸ میلیون تومان و ۱۳۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. ساینا نیز به حدود ۱۳۳ میلیون تومان رسیده و کوییک دنده‌ای ۱۴۳ میلیون تومان و کوییک R  هم ۱۴۸ میلیون تعیین قیمت شده‌اند.

ادامه ریزش بورس
شاخص کل بورس روز شنبه برای نخستین مرتبه وارد کانال یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شد. از زمانی که اصلاح یا همان ریزش در این بازار در مردادماه آغاز شد تا روز گذشته، هیچ‌گاه شاخص به کانال یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحد عقب‌گرد نکرده و کف یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برای بورس حفظ‌شده است. روز شنبه شاهد صف فروش در انواع سهم‌های کوچک و بزرگ بازار بودیم. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سقوط این بازار غیرمنطقی نیست و اعتماد در این بازار از دست رفته است.

بی‌اعتمادی مردم به بورس 
روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه باید روان‌شناسی بازار صورت بگیرد، اظهار کرد: در اوایل ریزش بازار در مرداد شهریور، این پیشنهاد مطرح شد که برای جلوگیری از روند ریزشی بازار، باید تجدید ارزیابی از محل دارایی‌های استهلاک ناپذیر یعنی از محل املاک و دارایی اجرایی شود. البته در آن زمان با این پیشنهاد مخالفت شد، اما درحالی‌که حاضر  نوشدارو بعد از مرگ سهراب شده است. بازار به جایی رسیده که مردم عادی به‌شدت بدبین شده‌اند. تیر آخر هم صندوق پالایش یکم بود که ارزش آن نصف شده است. بسیاری از افرادی که این صندوق را خریداری کرده بودند مردم عادی بودند که سررشته‌ای از بورس نداشتند و فقط بر اساس سابقه دارایکم اقدام به خرید کرده بودند. 
این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به مباحثی که در مورد کاهش قیمت دلار می‌شود، گفت: بازار به‌طور باورنکردنی  به اخبار مختلف وزن می‌دهد.  صحبت از دلار ۱۰ هزارتومانی می‌شود بازار به این موضوع وزن می‌دهد.  از آزاد شدن ارزهای بلوکه‌شده و دلار ۱۵ هزارتومانی صحبت به میان می‌آید، بازار به آن وزن می‌دهد. هرچند نرخ دلار کاهشی است اما بازار بورس میزان کاهش را حساب‌وکتاب نمی‌کند. بازار با چنان سرعتی می‌ریزد که مشخص نیست در سیکل ناامیدی است یا ترس و وحشت. این ریزش منطقی نیست. فقط باید گفت این اتفاق آثار اقداماتی است که درگذشته صورت گرفته است.
شریعتی با تأکید بر اینکه اعتماد به بورس با حرف برنمی‌گردد، توضیح داد: مردم به این بازار اعتماد کردند و ضربه خوردند. فنی هم دچار ترس شده‌اند. اینکه همه سهم‌ها، از جمله سهم‌هایی که  به بازار جهانی مرتبط هستند، چه سهم‌هایی که در بورس کالا هستند  و چه سهم‌هایی که می‌خواهند تجدید ارزیابی دهند و گزارش‌های خود را  در کدال ثبت کنند باهم دارای صف فروش هستند، یعنی مشخص نیست نقطه تعادل کجا است.
دیگر پولی در اختیار حقوقی‌ها نیست و از طرف دیگر صندوق‌های بازنشستگی پول لازم دارند و سهم می‌فروشند. ادامه نگاه یک‌طرفه به تأمین مالی از بورس به بازار بیشتر آسیب‌زده است. امیدواریم دلار کاهش یابد، صادرات نفت از سر گرفته شود، اما بازار ملک و خودرو هم کاهشی شوند. با زمزمه‌های کاهش قیمت دلار، بازار ملک کلاً ۱۰ درصد و بازار خودرو ۱۵ درصد اصلاح‌کرده‌اند اما بازار سرمایه ۵۰ درصد اصلاح‌کرده است.

دولت پاسخگو باشد
این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: حدود  ۴۰ هزار میلیارد تومان پول از بازار بیرون رفت و مردم به حضور در بازار تشویق شدند. حداقل باید از  مسئولان سؤال شود که شما که مردم را برای حضور در بازار سرمایه تشویق کردید، الآن چه پاسخی برای مردم‌دارید؟ دولت نمی‌تواند پولی به بازار تزریق کند اما همین‌که برای کسری بودجه و حقوق و پاداش  جلوی فروش صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی را در بورس بگیرد، اقدام خوبی است. یعنی منبع درامد دیگری برای کسری‌های خود پیدا کند.