کد خبر : 103404 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - 00:04
گزارش در آخرین رویداد فرهنگی قرن چه گذشت؟

ستاره صبح-

نشست خبری جشنواره آنلاین «هنر زنده است» صبح روز گذشته (دوشنبه 23 دی 1399) در پردیس موسیقیِ باغ کتاب تهران برگزار و بخشی از سیاست‌های این جشنواره تشریح شد. در این نشست دبیران بخش‌های مختلف جشنواره ازجمله کمال تبریزی دبیر بخش فیلم، مازیار رضاخانی مدیر جشنواره، بهروز غریب‌پور دبیر بخش تئاتر، رضا کیانیان عضو شورای سیاست‌گذاری، سیف‌الله صمدیان نماینده محمود کلاری در بخش دیجیتال آرت و عضو شورای سیاست‌گذاری، فردین خلعتبری دبیر بخش موسیقی حضور داشتند.

همت بخش خصوصی 
با حمایت معنوی وزارت ارشاد
بهروز غریب‌پور در این مراسم گفت: روز دوشنبه در خدمت وزیر ارشاد و معاون هنری‌اش بودیم. نکته مهمی که برای آقای وزیر وجود داشت، این بود که بخش خصوصی بدون تکیه‌بر وزارتخانه‌های دولتی و به‌صورت خودجوش، در این دورانِ بسیار سخت آستین بالا زده است و باید کاری را رقم بزنیم که عرصه هنر به آن نیاز دارد. خوشبختانه حمایت معنوی وزارت ارشاد را هم در کنارمان داریم. تقریباً تمام پل‌های پیش روی ما بسته است؛ سینما، تئاتر و موسیقی تقریباً تعطیل‌شده‌اند. من خودم در ماه‌های گذشته کرونا گرفتم و این اوضاع را کامل درک می‌کنم. اولین شرکت‌کننده‌ای که در جشنواره ما شرکت کرد، دخترخانمی از سیستان و بلوچستان بود که با یک انیمیشن در جشنواره شرکت کرد. ما در گذشته تله‌تئاتر داشتیم تا از ظرفیت‌های تلویزیون برای دیده شدن تئاتر استفاده کنیم، اما تلویزیون سال‌ها بود که از وظیفه پرداختن به تله‌تئاتر شانه خالی کرده بود. ما از امتیاز گروهی بودن در تمام فعالیت‌های این جشنواره استفاده می‌کنیم. در بخش موسیقی پنج اثر و هر اثر 30 میلیون تومان جایزه می‌گیرند. اکران فیلم‌های توقیف‌شده به این منظور است که سوءتفاهم‌ها برطرف شود و غبارهایی که در این زمینه وجود دارد زدوده شود و امکان برای اکران این فیلم‌ها فراهم شود. بسیاری از هم‌دوره‌های من در زمان رژیم گذشته، به دنبال این بودند که ساواک به کارشان ایراد بگیرد تا از این طریق معروف شوند. در آن دوره هر نویسنده‌ای که ساواک او را می‌گرفت، کتابش پرفروش می‌شد. چنین روندی غلط است. باید فضایی ایجاد شود تا فیلم‌های توقیف‌شده امکان اکران پیدا کنند.

هنرمندان گمنام موردتوجه ما هستند
کمال تبریزی در این مراسم گفت: ما و گروه دوستانی که در اینجا هستند، کاری را با همدیگر انجام می‌دهیم که به نسبت دیگر جشنواره‌ها شکل متفاوتی خواهد داشت. در بخش سینما توجه ویژه‌ای به جوانان داریم. استعدادهایی که به دلیل گمنام بودن شاید در دیگر جشنواره‌ها دیده نشوند. سعی داریم که بیش از ایجاد حس رقابت، روی نقد و بررسی فیلم‌ها متمرکز شویم. بخشی از کارمان به فیلم‌هایی اختصاص دارد که تاکنون اکران نشده‌اند. درزمینه پخش فیلم‌ها با مشکل کپی‌رایت مواجهیم که این مسئله گریزناپذیر است. ما در کشورمان قانون کپی‌رایت نداریم و قابل‌پیگیری نیست. مخاطبان حضوری ما در سالن‌ها برای دیدن فیلم‌ها به همان 110 نفری محدود می‌شوند که دعوتی هستند.

فیلم‌های توقیف‌شده را اکران می‌کنیم
رضا کیانیان دیگر سخنران این مراسم بود و گفت: یکی از دلایلی که باعث شد به این جشنواره بپیوندم، این بود که به کسانی امکان دیده شدن می‌دهد که هیچ کجای دیگر جای دیدن ندارند. توجه کنید که چقدر ما گروه موسیقی زیرزمینی داریم که هیچ‌وقت دیده نمی‌شوند. چقدر گروه تئاتری داریم که کارهایشان هیچ کجا دیده نشده است. دراین‌بین بخشی از هنرمندان در عرصه دیجیتال آرت کار می‌کنند و کارشان هیچ جا دیده نمی‌شود. من فکر می‌کنم اینجا و این جشنواره جایی برای دیده شدن هنرمندان و آثاری است که امکان دیده شدن کمتری دارند. در بخش فیلم هم این‌گونه است که در این جشنواره فیلم‌های توقیف‌شده امکان اکران دارند.

هیچ موسیقی غیرمجازی وجود ندارد
فردین خلعتبری در این مراسم گفت: برخی از جوانان خواننده یا نوازنده در طی این سال‌ها به ما مراجعه کرده و از ما درخواست کمک داشتند. متأسفانه جایی برای حمایت ویژه و مستمر از این هنرمندان نبود. ما معتقدیم که هیچ موسیقی غیرمجازی وجود ندارد. در عرصه حرفه‌ای موسیقی در ایران عرصه رقابت وجود ندارد. در هنرهای دیگر رقابت به‌سادگی شکل می‌گیرد. مثلاً در عرصه فیلم، کارگردانی کارکُشته، اثرش را در کنار کارگردانی جوان به عرصه داوری و رقابت می‌گذارد. در بخش تریوی خوانندگی بانوان، همه صداها در اختیار یک ذهن است و نباید در آن تکخوانی وجود داشته باشد و باید به‌صورت هم‌آوایی اجرا شود. برای این کار رپرتوار کمی وجود دارد. به همین دلیل از دوستان خواننده‌ام خواستم که همت کنند و آثاری در این زمینه بسازند تا بانوان بتوانند این آثار را اجرا کنند. تکخوانی زنان ممنوع است؛ اما همخوانی زنان امکان‌پذیر است. ما نمی‌توانیم کاری که ممنوع است را در این جشنواره انجام دهیم. جشنواره‌ای با عنوان موسیقی جوان در حال برگزاری است که جای خوبی برای عرضه کار تک‌نوازان است. ما در جشنواره هنر زنده است به دنبال نوآوری هستیم پس به دنبال تک‌نوازی نرفتیم.

ضعف پرفورمنس‌های موسیقی ایرانی 
سیف‌الله صمدیان در این مراسم گفت: هنر هشتم جهان دیجیتال آرت است. همه رشته‌های هنری قبل از خودش را در دل خودش دارد، اما با نگرشی جدید. امیدوارم گروه برگزاری جشنواره «هنر زنده است» برای برگزاری دوره‌های بعدی، انگیزه‌اش بیشتر و بیشتر شود.

شیوع کرونا این جشنواره را شکل داد
به گزارش تسنیم، محمود کلاری دبیر بخش دیجیتال آرت که در این نشست حضور نداشت، ویدیویی برای این مراسم فرستاده بود که برای حاضران پخش شد: «ماجرای شکل‌گیری این جشنواره، شیوع کرونا است. در حال حاضر ما دیگر امکان رفتن به سالن سینما و تئاتر را نداریم و دیگر نمی‌توانیم به دیدن کنسرت‌های مختلف برویم. خوشحالم که در این جشنواره در خدمت تیم برگزاری این جشنواره هستم. امیدوارم که با همدیگر جشنواره‌ای کم نقص برگزار کنیم.  دور اول این جشنواره قطعاً مشکلاتی خواهد داشت که در مسیر حرکت و پیشروی، مشکلات و ایرادهای خودش را حل خواهد کرد.»