کد خبر : 103403 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - 00:04
پلیس فدرال آمریکا درباره احتمال بروز خشونت در روز تحلیف بایدن هشدار داد آیا آشوب در انتظار آمریکاست؟ اشاره: چهارشنبه گذشته حامیان افراطی دونالد ترامپ ساختمان کنگره آمریکا را تسخیر کردند که این اقدام علاوه بر کشته شدن ۴ نفر از مهاجمان، به مرگ یک مأمور پلیس هم منجر شد. از آن روز تاکنون بسیاری از چهره‌های سیاسی ارشد آمریکا با اظهارات و رفتار غیرقانونی دونالد ترامپ در نپذیرفتن نتایج انتخابات و ترغیب حامیانش به شورش مخالفت کرده‌اند و حتی چند مقام کابینه او استعفا داده‌اند. تازه‌ترین مورد چاد وولف، وزیر موقت امنیت داخلی بود که در فاصله تنها ۹ روز مانده به پایان کار دولت ترامپ، مخالفت خود با رئیس‌جمهوری و وقایع چهارشنبه گذشته را اعلام و از سمت خود استعفا کرد. همچنین نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان و سومین فرد قدرتمند در سلسه‌مراتب قدرت در نظام سیاسی آمریکا، از آماده شدن طرح استیضاح ترامپ خبر داد و گفت بیش از ۲۱۰ نماینده دموکرات تاکنون از استیضاح ترامپ، آن‌هم برای دومین بار در یک سال گذشته حمایت کرده‌اند. در همین حال و در آستانه برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) هشدار داده و گفته گروه‌های مسلح حامی دونالد ترامپ درصدد برگزاری تجمع‌های مسلحانه در مراکز ۵۰ ایالت آمریکا هستند.

ستاره صبح-

تدارکات امنیتی برای برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن در حال افزایش است. جو بایدن اما گفته هراسی از برگزاری مراسم ادای سوگند خود در فضای باز مقابل کنگره ندارد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری نیز اعلام شرایط اضطراری در واشنگتن را تأیید کرده است. نزدیک به ۱۰ هزار نیروی گارد ملی برای برگزاری مراسم تحلیف بایدن آماده خواهند بود. هرچند آمادگی‌ها در پی استعفای وزیر امنیت داخلی دونالد ترامپ با چالش مواجه شده است.

هشدار اف‌بی‌آی چیست؟
پلیس فدرال آمریکا می‌گوید تحقیقات کارآگاهان آن از برنامه‌ریزی گروه‌های افراطی و شبه‌نظامی حامی ترامپ برای برگزاری تجمع‌ در واشنگتن دی‌سی، پایتخت، و مراکز ۵۰ ایالت این کشور حکایت دارد. این هشدارها هم‌زمان با نزدیک شدن به مراسم تحلیف جو بایدن در ظهر روز ۲۰ ژانویه است که به‌طور سنتی در بالکن بزرگ مقابل کنگره آمریکا در پایتخت برگزار می‌شود. مطابق آنچه تاکنون کمیته برگزاری مراسم تحلیف اعلام کرده، قرار است جو بایدن و کامالا هریس، همچنان در محوطه بالکن بزرگ ضلع غربی ساختمان کنگره سوگند یاد کنند؛ آن‌هم تنها دو هفته پس از حمله خونین حامیان افراطی ترامپ به ساختمان کنگره که علاوه بر کشته شدن ۴ نفر از مهاجمان، به مرگ یک مأمور پلیس هم منجر شد. از آن روز تاکنون به دستور شهردار واشنگتن دی‌سی، پایتخت در وضعیت فوق‌العاده امنیتی قرارگرفته است. اعلام وضعیت فوق‌العاده در واشنگتن، دست‌کم تا بعد از ۲۰ ژانویه و برگزاری مراسم تحلیف ادامه خواهد داشت. در همین حال مقام‌ها گفته‌اند برای تأمین امنیت مراسم تحلیف و ادای سوگند جو بایدن و کامالا هریس ممکن است ۱۵ هزار نیروی گارد ملی به پایتخت اعزام شود. این در حالی است که روز دوشنبه، ۱۱ ژانویه، چاد وولف، وزیر موقت امنیت داخلی که یکی از نهادهای اصلی تأمین امنیت مراسم تحلیف در ۲۰ ژانویه است، در اعتراض به اظهارات و رفتار ترامپ استعفا داد.

تجمع‌های احتمالی
آن‌طور که گزارش‌شده اف‌بی‌آی و دیگر نهادهای امنیتی به ادارات پلیس و انتظامی سراسر آمریکا خبر داده‌اند که خود را برای کنترل و رویارویی با خشونت احتمالی در روزهای منتهی به مراسم تحلیف جو بایدن آماده کنند. اخبار و فراخوان‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های اینترنتی موردعلاقه هواداران دونالد ترامپ در چند روز گذشته منتشرشده نشان می‌دهد این گروه‌ها در تدارک برگزاری تجمع‌های مسلحانه در روزهای آینده ازجمله تجمعی سراسری در روز ۱۷ ژانویه و همچنین راهپیمایی در واشنگتن دی‌سی در روز ۲۰ ژانویه - هم‌زمان با مراسم تحلیف- هستند. یک بولتن داخلی اف‌بی‌آی که شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا و دیگر رسانه‌های آمریکا به آن استناد کرده‌اند نشان می‌دهد که چه طور پلیس فدرال آمریکا نسبت به نقشه یکی از این گروه‌ها برای «یورش» به ساختمان‌های دولتی، مراکز فدرال و دادگاه‌ها در سراسر کشور فراخوان داده و از حامیانش خواسته خود را برای حمله به این مراکز در صورت خروج پیش از موعد دونالد ترامپ از کاخ‌سفید یا ماندن آن در این کاخ در روز ۲۰ ژانویه آماده کنند. به گزارش رسانه‌های آمریکا، اف‌بی‌آی به ادارات پلیس سراسر آمریکا توصیه کرده که تدابیر امنیتی خود برای حفاظت از اماکن دولتی را افزایش دهند. هشدار اف‌بی‌آی به‌ویژه متوجه مراکز ایالت‌ها به انضمام پایتخت و در حدفاصل روزهای ۱۶ تا ۲۰ ژانویه است. به همین علت شهردار پایتخت از مردم آمریکا خواسته در یک هفته پیش رو تا روز برگزاری مراسم تحلیف، از سفرهای غیرضروری به واشنگتن دی‌سی خودداری کنند.

سنت دیرینه تحلیف
جو بایدن در ظهر روز ۲۰ ژانویه، پس از ادای سوگند در کنگره آمریکا، راهی کاخ‌سفید خواهد شد و رسماً زمام امور را در دست خواهد گرفت. دونالد ترامپ گفته بنا ندارد در مراسم تحلیف بایدن شرکت کنند. سنتی دیرینه که در ۱۵۰ سال گذشته همواره رعایت شده و نمادی از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در آمریکا بوده است. در عوض بناشده که بایدن بعد از ادای سوگند و آغاز رسمی دوره چهارساله ریاست‌جمهوری خود، درحالی‌که باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون او را همراهی می‌کنند با ادای دسته‌گل به آرامگاه سربازان کشته‌شده در جنگ‌های آمریکا، کشور را به اتحاد و وحدت دعوت کند. در همین حال، تقاضاها برای برکناری دونالد ترامپ در ۹ روز باقی‌مانده از دوره ریاست‌جمهوری او همچنان رو به افزایش است و چهره‌های شناخته‌شده هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه معتقدند که دونالد ترامپ دیگر نباید در کاخ‌سفید بماند.