کد خبر : 103394 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - 00:02
رئیس سازمان نظام پزشکی: ۷۰ درصد جمعیت کشور نیاز به واکسن کرونا دارند اشاره: سازمان نظام پزشکی ایران یک نهاد غیردولتی، خصوصی و تخصصی است که روز یکشنبه با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار شد تا موضوع تهیه واکسن که موردنیاز مردم ایران است فارغ از مسائل سیاسی در دستور کار دولت قرار گیرد. روز گذشته دکتر ظفر قندی حرف‌های تازه‌ای درباره ضرورت ورود واکسن به کشور بیان کرد و گفت: وزارت بهداشت در تصمیم باید از خرد جمعی و نظر انجمن‌های علمی و سازمان نظام پزشکی استفاده کند. گزیده‌ای از اظهارات وی در ادامه می‌آید.

ستاره صبح-

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: واکسن تولید ایران از بسیاری واکسن‌های خارجی اطمینان‌بخش‌تر است اما چون تولید آن طول می‌کشد بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار است حدود دو میلیون واکسن از هند، چین یا روسیه تا قبل از عید وارد شود.
به گزارش ایرنا، محمدرضا ظفر قندی روز دوشنبه در نشست خبری در محل سازمان نظام پزشکی افزود: واکسن فایزر و مدرنا به علت قیمت بالا و مشکلات حمل‌ونقل و زنجیره سردی که نیاز دارد هرگز در دستور کار خرید ایران نبوده اما واکسن آسترازنکا که تولید سوئد است و فقط مطالعات علمی آن در آکسفورد انگلیس انجام‌شده و نگهداری آن هم در ایران امکان‌پذیر است می‌تواند خریداری شود. ضمن این تولید واکسن در هند، چین و روسیه نیز طبق قرارداد با آسترازنکا انجام می‌شود و خرید این واکسن از منابع مختلف در دستور کار است. وی گفت: بناتر اعلام وزارت بهداشت قرار است حدود دو میلیون واکسن کرونا از منابع مختلف تا قبل از عید وارد کشور شود زیرا تولید واکسن در کشور و تولید مشترک واکسن با کوبا به زمان بیشتری نیاز دارد.

۲۹۰ شرکت تولیدکننده واکسن کرونا
رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: ۲۹۰ شرکت در دنیا اکنون برای تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کنند. مهم فرمول واکسن است که در هر کشوری ازجمله چین، روسیه یا چین می‌تواند تولید شود. بسیاری از کشورهای همسایه ما مثل امارات و بحرین نیز چین واکسن خریده‌اند و ترکیه نیز ۵۰ میلیون واکسن از چین خریده و با توجه منابع تولید قطعاً خرید واکسن از یک منبع برای هیچ کشوری کفایت نمی‌کند.

واکسن ایرانی کوبایی
وی ادامه داد: واکسن تولید مشترک ایران و کوبا نیز با همکاری انستیتو پاستور ایران تولید می‌شود. فاز ۱ و ۲ انسانی آن در کوبا انجام می‌شود. هیئت‌علمی قوی و باتجربه‌ای نیز از ایران بر تولید این واکسن نظارت دارد و اگر ارزیابی‌ها مثبت باشد فاز ۳ مطالعات انسانی آن‌که نیازمند جمعیت بیشتری حدود ۳۰ هزار آزمایش است هم‌زمان و به‌طور مشترک در ایران و کوبا انجام می‌شود و احتمالاً تولید این واکسن سه ماه دیگر طول می‌کشد.ظفر قندی گفت: در مورد واکسن آسترازنکا اینکه گفته می‌شود واکسن انگلیسی است را متوجه نمی‌شوم. این واکسن تولید کشور سوئد است و مطالعات علمی آن در آکسفورد انجام‌شده است هزینه این واکسن نیز بین ۵ تا ۶ دلار است در حالی واکسن‌های آمریکایی بسیار گران‌تر هستند و خرید این واکسن از منابع مختلف در دستور کار است.

واکسن ایران اطمینان‌بخش‌تر 
از نوع غربی
وی گفت: واکسن کرونا تولید داخل نیز هم از نظر ایمنی و هم اثربخشی بر اساس پروتکل‌های علمی جلو می‌رود و عملکرد آن مثبت بوده و حتی در فاز حیوانی بهتر و اطمینان‌بخش‌تر از واکسن‌هایی است که تاکنون در دنیا تولیدشده زیرا این واکسن‌ها در مرحله حیوانی روی موش آزمایش‌شده اما واکسن حیوانی در فاز حیوانی روی میمون سبز آفریقایی آزمایش شد که به انسان شبیه‌تر است. ۶۰۰ لام پاتولوژی اثربخشی واکسن‌های ایرانی تزریقی روی حیوانات بررسی‌شده و گروه‌های متخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران بر تولید آن نظارت دارند افرادی که به اعتبار علمی خود اهمیت می‌دهند. وی ادامه داد: البته در تهیه واکسن به‌طور طبیعی خرید واکسن با کشورهایی که با آنها مبادلات ارزی داریم راحت‌تر است و زودتر به نتیجه می‌رسد و مسیر اطمینان آور تری دارد. ظفر قندی گفت: تأمین واکسن کرونا از منابع مختلف باید به سرعت انجام شود، در غیر این صورت از کشورهای همسایه عقب می‌مانیم. خرید واکسن از واکس و تولید داخل زمان‌بر است و نباید زمان را از دست بدهیم. واکسن‌های واکس نیز واکسن‌های تولید کشورهای مختلف است که هر کشوری بنا به شرایط خود واکسنی که می‌تواند استفاده کند را دریافت می‌کند. رئیس سازمان نظام پزشکی در پاسخ به پرسشی درباره مشورت وزارت بهداشت با نظام پزشکی گفت: وزارت بهداشت در تصمیم باید از خرد جمعی و نظر انجمن‌های علمی و سازمان نظام پزشکی استفاده کند در غیر این صورت تصمیمات آن در حوادث مختلف اطمینان‌بخش نیست. البته در مورد خرید واکسن تغییر سیاستی رخ نداده چون از اول هم قرار نبود واکسن فایزر یا مدرنا خریداری شود.

کاهش محدودیت‌ها و بازگشایی مدارس با پروتکل
وی درباره کاهش محدودیت‌ها گفت: کاهش محدودیت‌ها با کاهش موارد بیماری باید انجام شود. چون محدودیت‌ها هزینه زیادی برای کشور دارند. البته پروتکل‌های بین‌المللی برای بازگشایی‌ها وجود دارد که سازمان بهداشت جهانی هم توصیه کرده و به محض کاهش آلودگی ویروس بر اساس استانداردهای مدارس می‌توانند به صورت محدود بازگشایی شوند و ابلاغیه بازگشایی مدارس با کمتر از ۵۰ نفر و در رده‌های زیر ۱۰ نفربر همین اساس است زیرا اکنون دانش‌آموزانی داریم که اصلاً مدرسه و فضای تعامل را ندیده‌اند و این مسئله نیز آسیب‌زاست. وی تأکید کرد: شرط اساسی برای بازگشایی‌ها، نظارت جدی بر اجرای پروتکل‌هاست و نباید تجمعات برگزار شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: باید از توان بخش خصوصی در مدیریت نظام سلامت و مدیریت کرونا و خرید واکسن بیشتر استفاده شود. سازمان نظام پزشکی برای خرید واکسن از خارج هم طی نامه‌ای به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده و وزیر و معاون کل وزارت بهداشت هم موافقت کرده‌اند و این مسیر نیز زیر نظر دولت انجام می‌شود.

۷۰ درصد جمعیت کشور علیه کرونا واکسینه شوند
وی گفت: باید حداقل ۷۰ درصد جمعیت کشور علیه کرونا واکسینه شوند تا زنجیره انتقال قطع شود و احتمالاً ۳ یا ۵ سال بعد نیاز به واکسیناسیون مجدد است بنابراین ایجاد زیرساخت تولید واکسن از این نظر یک کار مهم و استراتژیک است. ظفر قندی گفت: حدود ۱.۵ میلیون کادر درمان و گروه‌های پرخطر در اولویت دریافت واکسن هستند که کمیته عالی اخلاق وزارت بهداشت تأیید کرده است.

کنترل ویروس جهش‌یافته
ظفر قندی گفت: ویروس جهش‌یافته بین ۵۵ تا ۷۰ درصد میزان سرایت بیشتری از ویروس کرونا معمولی دارد. میزان مرگ‌آوری آن بیشتر نیست اما اگر ۱.۵ درصد مرگ را در نظر بگیریم چون تعداد مبتلایان بیشتر می‌شود تعداد جان‌باختگان کرونا نیز با شیوع ویروس جهش‌یافته بیشتر می‌شود. رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: برای جلوگیری از گسترش این ویروس باید ورود به کشور از مرزهای هوایی با جدیت کنترل شود و علاوه بر آزمودن هر فردی که وارد می‌شود، قرنطینه مطمئن بشود. وی درباره لغو خرید واکسن فایزر نیز گفت: هیچ خریدی لغو نشده است. قرار بود ۱۵۰ هزار دوز واکسن اهدایی خیرین از طریق هلال‌احمر وارد شود که لغو شد.