کد خبر : 103383 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - 00:01
شهرها در محاصره آلاینده‌ها اشاره: بر اساس اطلاعات سامانه شبکه ملی پایش کیفی هوای حفاظت محیط‌زیست، هوای شهرهای استان تهران، البرز، اراک، قم و ... ازنظر آلودگی هوا در وضعیت قرمز قرار داشتند که نفس کشیدن برای همه مردم خطرناک شده بود. میانگین شاخص هوای پایتخت در ساعت 17 به عدد 174 رسید که برای همه ساکنان بیش از 10 میلیون نفر در این شهر خطرناک بود. در بعضی مناطق شاخص تا عدد 190 نیز رسیده بود. به گفته متخصصان زیستن در این شرایط برای همه به‌ویژه سالمندان و کودکان و بیماران زمینه‌ای خطرناک‌تر است. دلیل افزایش آلودگی هوا پایداری هوا از یک‌سو تولید دی‌اکسید کربن توسط 11 میلیون خودرو و موتورسیکلت فرسوده در سطح شهر تهران است و از سوی دیگر تولید مازوت توسط نیروگاه‌ها است. تا زمانی که وسایل نقلیه عمومی گازسوز و برقی نشوند و استفاده از خودرو برقی رایج نشود روند آلودگی هوا ادامه دارد که نتیجه‌اش مرگ زودرس مردم است. در همین حال مراجعه بیماران تنفسی به بیمارستان‌ها 15 درصد افزایش‌یافته است. خبر خوب اینکه واحدهای تولید مصالح ساختمانی جنوب تهران و 6 کارخانه تولیدکننده آلاینده در اصفهان تعطیل‌شده‌اند، اما در شهرهای دیگر خبری از تعطیلی واحدهای آلاینده نیست.

ستاره صبح-

کلان‌شهرهای آلوده
 دیروز در شرایط ناسالم قرار داشت که ۶ شهر در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ شهر در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها بود. به گزارش سامانه شبکه ملی پایش کیفی هوای حفاظت محیط‌زیست، هوای شهرهای خرم‌آباد با شاخص‌ ۱۰۳، اراک ۱۰۴، قم ۱۰۸، مشهد ۱۲۲، ارومیه ۱۲۹ و تبریز ۱۲۹ ناسالم برای گروه‌های حساس و هوای شهرهای تهران با شاخص‌های ۱۵۳، بجنورد ۱۵۸، اهواز ۱۶۱، کرج ۱۶۴ و اصفهان ۱۷۳ در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار دارند. خبر خوب اینکه در اصفهان 6 کارخانه تولیدکننده آلاینده تعطیل شدند، اما در شهرهای دیگر خبری از تعطیلی واحدهای آلاینده نیست. شاخص هوای تهران در ساعت 17 به 171 رسید.

کیفیت هوای تهران 
در وضعیت خیلی ناسالم
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ کیفیت هوای کلان‌شهر تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد و از عموم مردم به‌خصوص گروه‌های حساس می‌خواهیم که از تردد غیرضروری در سطح شهر اجتناب کنند.
عباس شاهسونی در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت آلودگی هوای تهران بیان کرد: با توجه به پایداری هوا و افزایش ترددها در سطح شهر، کیفیت هوای ۲۵ ایستگاه شهر تهران در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد.
وی ادامه داد: افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان، باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند. افراد دیگر هم باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: در این شرایط در صورت عدم رعایت استفاده از ماسک مناسب و حضور در فضای آزاد، احتمال افزایش قابل‌توجه بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش قابل‌توجه علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.شاهسونی همچنین با توجه به ارتباط افزایش غلظت آلاینده‌های هوا به‌خصوص غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون و میزان ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹، از عموم مردم به‌خصوص گروه‌های حساس مانند بیماران قلبی، ریوی، زنان باردار، سالمندان، کودکان، بیماران مبتلابه دیابت و آسم خواست که از تردد در فضای آزاد اجتناب کنند.

 وضعیت قرمز تهران
بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وضعیت کیفیت هوا در ۲۲ ایستگاه در شرایط ناسالم برای همه گروه‌های سنی است. کیفیت هوا در ایستگاه‌های اقدسیه (منطقه ۱)، سوهانک (منطقه ۱)، شریف (منطقه ۲)، شهرداری منطقه ۲، تربیت مدرس (منطقه ۶)، دانشگاه تهران (منطقه ۶)، ژئوفیزیک (منطقه ۶)، شهرداری منطقه ۱۰، شهرداری منطقه ۱۱، پارک رازی (منطقه ۱۱) و میدان امام خمینی (منطقه ۱۲) ناسالم برای همه افراد است.ایسنا نوشت: علاوه بر این کیفیت هوا در ایستگاه‌های پیروزی منطقه ۱۳، پارک شکوفه (منطقه ۱۴)، شهرداری منطقه ۱۵، پارک سلامت (منطقه ۱۷)، پارک قائم (منطقه ۱۸)، شادآباد (منطقه ۱۸)، شهرداری منطقه ۲۰، فرمانداری شهرری (منطقه ۲۰)، شهرداری منطقه ۲۱، شهرداری منطقه ۲۲ و شهرک چشمه (منطقه ۲۲) ناسالم برای همه افراد گزارش‌شده است.اطلاعات ایستگاه‌های دانشگاه شهید بهشتی (منطقه ۱)، پاسداران (منطقه ۳)، ایستگاه‌های پونک، ستاد بحران (منطقه ۷)،‌ گلبرگ (منطقه ۸)،‌ میدان فتح (منطقه ۹)، مسعودیه (منطقه ۱۵) وشهرداری منطقه ۱۹ ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش‌شده البته در ایستگاه‌های میدان فتح (منطقه ۹) و شهرداری منطقه ۱۹ میزان ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به‌عنوان آلاینده شاخص هوا ثبت‌نشده است.

تداوم آلودگی هوا تا آخر هفته
بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی آلودگی هوا در تهران تا اواخر وقت پنجشنبه ۲۵ دی‌ماه ادامه دارد بنابراین نسبت به پرهیز از ترددهای غیرضروری به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد باسابقه بیماری و ریوی، احتیاط در فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز و مدیریت نوع سوخت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان‌شهرها توصیه می‌کند.
تعطیلی واحدهای تولید مصالح ساختمانی جنوب تهران
 رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری با اشاره به تعطیلی همه واحدهای تولید شن و ماسه، کارخانه‌های بتن و سیمان تهران، گفت: آلودگی هوا واحدهای تولید مصالح ساختمانی جنوب تهران را تعطیل کرد.زهره عبادتی اظهار داشت: هم‌اکنون از ۲۰ کارخانه بتن موجود در شهرستان ری تمامی واحدها تعطیل هستند و ۲ واحد نیز به دلیل فعالیت در ایام اوج آلودگی هوا با حکم قضایی تعطیل شد.وی بابیان اینکه هم‌زمان با تشدید آلاینده‌های هوا ۴۰ اخطاریه زیست‌محیطی توسط اداره محیط‌زیست صادرشده است، اظهار داشت: تمامی واحدهای تولید شن و ماسه، واحدهای ریخته‌گری و نیروگاه ری به دلیل جلوگیری از تشدید آلودگی هوا تعطیل شد.عبادتی اضافه کرد: کارخانه سیمان تهران به دلیل افت فشار گاز و ممنوعیت مصرف مازوت هم‌اکنون به‌صورت نیمه تعطیل فعالیت می‌کند و هرروز نیز مخازن مازوت و کوره‌های این کارخانه توسط کارشناسان اداره محیط‌زیست بازدید و خروجی دودکش آن نیز به‌صورت آنلاین رصد می‌شود. وی در خصوص فعالیت واحدهای نفتی جنوب تهران نیز، خاطرنشان کرد: پالایشگاه تهران و کارخانه‌ها مجاور آن از سوخت گاز استفاده می‌کنند و خروجی این واحدها نیز به‌صورت آنلاین توسط اداره محیط‌زیست پایش می‌شود.
۶ واحد آلوده‌کننده هوا در اصفهان تعطیل شد
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان برخوار از توابع استان اصفهان گفت: هم‌زمان با پایداری هوا و تشدید پایش میدانی از فعالیت ۶ واحد غیرمجاز صنعتی و خدماتی آلوده‌کننده محیط‌زیست و هوا در این شهرستان جلوگیری شد.
ایرنا نوشت: محمد ولید مغربی افزود که با توجه به پدیده وارونگی دما در ماه‌های سرد سال و افزایش تعداد روزهای آلوده و در چارچوب تشدید پایش‌های میدانی اجرای قانون هوای پاک، طرح تشدید پایش واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی در دستور کار اداره این شهرستان قرار گرفت. وی افزود: در این پیش‌ها پنج کوره تولید گچ و یک واحد سنگ‌شکن به دلیل رعایت نکردن الزامات زیست‌محیطی و آلوده کردن هوا با پیگیری اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان برخوار پلمب شد.
وی گفت: این واحدها باوجود شکایت متعدد مردمی و صدور اخطارهای مکرر زیست‌محیطی، برای برطرف شدن آلایندگی خود اقدام نکرده بودند.
رئیس اداره محیط‌زیست برخوار بابیان اینکه درمجموع روز گذشته ۲۶ واحد صنعتی و خدماتی در این شهرستان مورد پایش زیست‌محیطی قرار گرفت، تصریح کرد: در این راستا به ۱۶ واحد آلوده‌کننده هوا تذکر رفع آلایندگی داده شد که در صورت تکرار تعطیل خواهند شد.