کد خبر : 103370 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - 00:14
بانک مرکزی منتشر کرد کاهش انتظارات تورمی با توقف رشد پول در آذرماه اشاره: روند بازارهای جهانی در روزهای اخیر نزولی است. در بازار ارز به دلیل ناآرامی‌ها در آمریکا و حمله معترضان طرفدار ترامپ به کنگره،‌ ارزش جهانی دلار کاهش‌یافته است. از سوی دیگر به دلیل ساخت واکسن کرونا و عادی شدن تدریجی شرایط بازار و ریزش قیمت دلار قیمت طلا نیز در دنیا کاهش یافت، اما در مقابل قیمت رمز ارزها (ارزهای دیجیتال) در بازارهای مالی دنیا رو به افزایش است. رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «گزارش تحلیلی آذرماه بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد پول در آذرماه متوقف‌شده و کاهش ۱۰.۳ درصدی رشد دوازده‌ماهه این متغیر در آذر نسبت به آبان ماه ثبت‌شده است.» فعالان بازار امیدوارند که با تغییر قدرت در آمریکا و بازگشت کشور به برجام شرایط اقتصادی کشور بهتر و رشد اقتصادی مثبت شود.

ستاره صبح-

رئیس‌کل بانک‌ مرکزی گفت: توقف رشد «پول» و کاهش رشد دوازده‌ماهه آن در آذرماه نسبت به آبان، علامت مهمی از کاهش انتظارات تورمی است.
عبدالناصر همتی روز شنبه در یادداشت اینستاگرامی به چند نکته در خصوص متغیرهای پولی اشاره کرد و افزود: امروز، گزارش تحلیلی آذرماه بانک مرکزی منتشر شد که دو واقعیت آماری در این گزارش موردتوجه قرارگرفته است. نخستین موضوع در این گزارش رشد ۱۵.۵ درصدی پایه پولی در ۹ ماهه سال جاری و موضوع دیگر توقف رشد «پول» در آذرماه و کاهش ۱۰.۳ درصدی رشد دوازده‌ماهه این متغیر در آذر نسبت به آبان ماه بوده است.
همتی به چند نکته کلیدی در مورد این آمار اشاره کرد و گفت: توقف رشد «پول» و کاهش رشد دوازده‌ماهه آن در آذرماه نسبت به آبان، علامت مهمی از کاهش انتظارات تورمی است. کنترل رشد پایه پولی باوجود شرایط بی‌سابقه اقتصادی و انتقال بیشتر فشارهای آن به بانک مرکزی، اگرچه مطلوب بانک مرکزی نیست اما در ابتدا رشد پایه پولی و نقدینگی باید بر اساس شرایط موردتوجه قرار گیرد و همچنین بانک مرکزی برای بهبودکنترل رشد متغیرهای پولی، محدودیت بر رشد ترازنامه بانک‌ها را از دی‌ماه جاری ابلاغ کرده است تا آنچه مقدور است جهت کنترل تورم به کار گیرد. امروزه مهم‌ترین دستاورد علم اقتصاد در عرصه سیاست‌گذاری، شناخت ریشه‌های تورم و درمان آن است که این موضوع نتیجه سه تغییر مهم و کلیدی مانند انجام سیاست مالی بر اساس یک قاعده مشخص، سیاست پولی مستقل و متمرکز بر اهداف مصرح قانونی خود باشد و تعهد بانک مرکزی به هدف کاهش پایدار تورم است. برای تحقق این سه امر درکشورهایی که توفیقات مهمی در مهار و کنترل تورم داشته‌اند، نهادهای قانون‌گذار اجازه هرگونه دخالت و سلطه بر سیاست گذاری پولی را از نهادهای مختلف گرفته است و به‌طور مشخص، بانک مرکزی را متولی سیاست پولی کرده است؛ بنابراین استقلال بانک مرکزی صورت قانونی و الزام‌آور به خود گرفته است.»
پیش‌ازاین نیز رئیس‌کل بانک مرکزی از ایجاد گشایش در منابع بانک مرکزی خبر داده بود که می‌تواند زمینه کنترل تورم و ایجاد رشد اقتصادی را در کنار افزایش صادرات نفت ایجاد کند.

عقب‌نشینی دلار 
به کانال ۲۴ هزار تومان
هر دلار روز شنبه در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به‌روز معاملاتی روز پنجشنبه ۶۷۵ تومان ارزان شد. دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۵۰ تومان اعلام شد. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکله ارزی ۲۴ هزار و ۸ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۲۴۸ تومان بود. علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۴۹۲ تومان اعلام شد.

سقوط شدید قیمت طلا
در معاملات روز گذشته بازار فلزات گران‌بها قیمت طلا و نقره به‌شدت ریزش کرد، فلز زرد در پایین‌ترین سطح سه هفته اخیر و نقره در کف سطح قیمت دو هفته اخیر قرار گرفت. ثبت رکوردهای جدید بیت کوین و دو برابر شدن قیمت این رمز ارز طی یک ماه گذشته باعث شده تا برخی از سرمایه‌گذاران بازار فلزات گران‌بها به سمت این بازار هدایت شوند. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با کاهش ۵۴.۴۰ دلاری به قیمت ۱۸۵۹.۶۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۱.۳۲۱ دلار کاهش به قیمت ۲۵.۹۳ دلار در هر اونس معامله شد.

سکه در آستانه سقوط 
به کانال ۱۰ میلیون تومان
ریزش قیمت‌ها در بازار طلا با شتاب ادامه دارد به‌طوری‌که بهای سکه در پایان معاملات دیروز با ریزش حدود ۸۰۰ هزارتومانی در آستانه سقوط به کانال ۱۰ میلیون تومانی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، ارزش سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ساعت ۱۷ روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک‌میلیون و ۹۸ هزار ۱۵۳ تومان و انس جهانی طلا نیز به یک‌ هزار و ۸۵۰ دلار و سنت رسید.

چرا قیمت طلا کاهش یافت؟
کاهش چندروزه قیمت طلا ناشی از عوامل متعددی است. در این رابطه «ابراهیم محمدولی»، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به ایرنا گفت: در کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر دو عامل به‌صورت مستقیم تأثیرگذار بوده است که نخستین عامل، کاهش انس جهانی است. وی توضیح داد: هرگاه قیمت انس جهانی کاهش پیدا کند به‌طور مستقیم بر قیمت طلا در داخل کشور اثر گذاشته و افت آن را در پی خواهد داشت. در روزهای اخیر قیمت انس جهانی پایین آمده و با کاهش قیمت طلای داخلی همراه شده است. وی بابیان اینکه عامل دوم افت نرخ سکه، قیمت ارز است، افزود: بازار ارز در روزهای اخیر با کاهش روبه‌رو شده و به‌موازات آن قیمت طلا نیز روند افت داشته است. وقتی این دو عامل رخ می‌دهد عامل سوم تقاضا نیز واردشده و بر کاهش قیمت اثر می‌گذارد. یعنی با افت قیمت طلا میزان تقاضا نیز کاهش می‌یابد. در روزهای اخیر نیز مردم با نزول قیمت طلا، خرید خود را به تعویق انداخته‌اند تا ببینند در روزهای آینده وضعیت بازار به چه صورت خواهد بود. این کاهش تقاضا هم خود عاملی درافت قیمت طلا در روزهای اخیر بوده است. او درباره چشم اندازه آینده بازار طلا در یک ماه آتی عنوان داشت: اگر روال بازارهای ارز و انس جهانی بر همین روال باشد و به‌سوی ثبات قیمت حرکت کنند قیمت طلای داخلی نیز به سمت ثبات خواهد رفت و با نوسانات اندکِ کاهشی و یا افزایشی همراه خواهد بود.محمدولی به وضعیت بخش تقاضا اشاره کرد و اظهار داشت: در هفته‌های اخیر تقاضای مردم به سمت مصنوعات طلا و سکه متمایل بوده و کمتر گرایش به طلای آب‌شده داشته‌اند. همچنین با توجه به نزدیکی پایان سال و فرارسیدن عید نوروز انتظار می‌رود گرایش به سمت مصنوعات طلا و سکه بیشتر نیز بشود.
وی به وضعیت حباب در بازار سکه نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس قیمت سکه بین ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان حباب دارد.

شاخص بورس منفی
شاخص کل در بازار بورس روز شنبه ۲۴ هزار و ۸۰۷ واحد افت داشت که درنهایت این شاخص به عدد یک‌میلیون و ۲۸۵ هزار واحد رسید. به گزارش ایرنا، در معاملات دیروز بیش از ۱۱ میلیارد و ۱۲۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۷۶۵ واحد کاهش به ۴۵۹ هزار و ۸۰۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۵۰۰ واحد افت به ۳۰۰ هزار و ۹۷۸ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۲۱ هزار و ۹۶۷ واحد و شاخص بازار دوم ۳۶ هزار و ۶۹۸ واحد کاهش داشتند.

نمادهای مثبت
نماد گروه بهمن (خبهمن) با ۳۴۰ واحد، تولیدی فولاد سپید فراب کویر (کویر) با ۳۱۸ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۲۵۷ واحد، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳) با ۲۴۴ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۲۲۵ واحد، بورس اوراق بهادار تهران (بورس) با ۲۲۳ واحد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۲۱۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

نمادهای منفی
دیروز نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با سه هزار و ۵۴۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۷۶ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با دو هزار و ۷۴۰ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۵۱۲ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۱۴۴ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۳۵ واحد و بانک ملت (وبملت) با ۹۳۹ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.
گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۶۶۶ هزار برگه سهم به ارزش ۱۸ هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال دادوستد شد.

کاهش شاخص فرابورس
شاخص فرابورس نیز حدود ۲۲۵ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۸۴۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۲۱۰ هزار برگه سهم به ارزش ۴۱ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال دادوستد شد.
دیروز نمادهای صنعتی مینو (غصینو)، تولیدی نیروی برق دماوند (دماوند)، فرابورس ایران (فرابورس)، پالایش نفت شیراز (شراز)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، اعتباری ملل (وملل)، توکاریل (توریل)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) و گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا) با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند.
دیروز نمادهای سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، بانک دی (دی)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) و بیمه کوثر (کوثر) تاثیر منفی بر شاخص این بازار را داشتند.