کد خبر : 103357 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - 00:08
سخنگوی جمعیت هلال احمر: ورود 150 هزار دوز واکسن کرونا فایزر منتفی شد اشاره: سخنگوی جمعیت هلال‌احمر روز گذشته اعلام کرد: «ورود ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا شرکت فایزر از آمریکا توسط هلال‌احمر منتفی شد.» در همین حال هفته گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که پول 16 هزار دوز واکسن کوواکس را به سازمان بهداشت جهانی پرداخت کرده است. البته کشور می‌تواند از چین و روسیه واکسن کرونا خریداری کند، اما واکسن این کشورها به تائید سازمان بهداشت جهانی نرسیده است. از سوی دیگر ویروس جهش‌یافته کرونا وارد ایران و کشورهای همسایه شده است. لازم است تا ساخته‌شدن واکسن کرونا ایرانی در تابستان سال 1400 واکسن کرونا از روسیه و چین خریداری شود. بر اساس گفته سخنگوی وزارت بهداشت تعداد مبتلایان در شبانه‌روز منتهی به‌روز جمعه 6251 نفر بوده و متأسفانه 85 نفر از هم‌وطنانمان نیز براثر کرونا جان‌باخته‌اند. بنابراین تا زمانی که واکسن در داخل تولید نشده یا واکسن خارجی وارد کشور نشده است مهم‌ترین راه پیشگیری از کرونا رعایت فاصله 2 متری، زدن ماسک و شستن مداوم دست‌هاست.

ستاره صبح-

خرید واکسن فایزر منتفی شد
سخنگوی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب درباره ممنوعیت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور گفت: ورود ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا شرکت فایزر از آمریکا توسط هلال‌احمر به کشور منتفی شد.
محمدحسن قوسیان مقدم روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام این خبر افزود: در صورت درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کشورهای شرقی و در صورت ضرورت، آماده همکاری هستیم.
سخنگوی جمعیت هلال‌احمر توضیح داد: قرار بود محموله واکسن فایزر آمریکا توسط گروهی از متخصصین ایرانی مقیم آمریکا تهیه و ارسال شود که دریافت آن منتفی است.
کریم همتی رئیس جمعیت هلال‌احمر هشتم دی‌ماه در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: این جمعیت به‌عنوان یک‌نهاد عام‌المنفعه و بشردوستانه ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای فایزر اهدایی خیرین ایرانی خارج از کشور را با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد ایران می‌کند.

بهترینِ جهان نیستیم 
اما به کارمان واردیم
مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: اینکه برخی می‌گویند ما بهترین واکسن‌سازی دنیایم تعارف است، اما به پشتوانه تجربه ۱۰۰ ساله در تولید واکسن، ما نیز از کشورهای سازنده واکسن کرونا هستیم که مفتخر به انجام این کارشده‌ایم.
محمد اسماعیل اکبری ادامه داد: آمریکا تنها کشوری است که برای نخستین بار از یک فناوری جدید موسوم به mRNA برای ساخت واکسن استفاده کرده و موفق شده زودتر از بقیه به ساخت واکسن برسد.
مشاور عالی وزیر بهداشت درباره واکسن ایرانی کرونا نیز گفت: ما از علمی استفاده کردیم که تقریباً بقیه واکسن سازهای دنیا از آن علم استفاده کرده‌اند و آن بهره‌برداری از خود ویروس است. ویروس ضعیف شده‌ای که خاصیت آنتی‌ژنی آن باقیمانده تا در بدن ایمنی ایجاد کند اما خاصیت بیماری‌زایی آن از بین رفته است.

در تولید واکسن کرونا 
8 ماه از دنیا عقبیم
‌اکبری افزود: هرچند واکسن ایرانی در حال ساخت است اما نزدیک به ۶ تا ۸ ماه از دنیا عقب‌تریم که این نیز قابل‌قبول است. همان‌گونه که ما در زمان حال نیازمند خرید واکسن هستیم، در آینده با واکسن‌های تولیدی خود، افراد جامعه را مصون می‌کنیم زیرا ویروس کرونا از پیش ما نخواهد رفت و باقی می‌ماند و ما نیازمند همیشگی واکسن هستیم.
وی درباره تأمین واکسن از طریق خرید آن از دیگر کشورها نیز گفت: باید هر کاری که می‌توانیم برای تهیه واکسن انجام دهیم. در این رابطه با خرید واکسن دو نکته را باید در نظر داشت. نخست اینکه هیچ واکسنی هنوز در دنیا تائیدیِ جهانی ندارد. کاری که ما باید انجام دهیم اینکه اگر کشوری زودتر به واکسن تائید شده رسید، بهتر است ما هم آن واکسن را بخریم اما این‌یک مسئله تجاری است و مسئول خرید باید بداند کدام واکسن بهتر و ارزان‌تر است. چینی‌ها واکسن خود را به اماراتی‌ها تزریق کردند، این جزو کار تحقیقاتی آن‌هاست نه اینکه واکسن آن‌ها تائید شده بلکه آن‌ها می‌خواهند تحقیقات خود را کامل کنند و بگویند واکسن ما در غرب آسیا هم آزمایش‌شده است. همه این موارد برای تکمیل پرونده‌های تائید واکسن ضرورت دارد.

راهکار کنترل ویروس 
جهش‌یافته کرونا؟
دکتر مهدی مزرعه شاهی، پزشک طب سالمندی و تسکینی در سرطان، درباره ویروس جهش‌یافته کرونا گفت: در همه کشورها هم‌زمان با تشخیص بیماری به دنبال ویروس می‌روند و جاهایی که فرد مبتلا رفته است و تماس‌های نزدیک با خانواده و همکاران و … داشته است بررسی می‌شود و کسانی که مبتلا شده‌اند و علامت ندارند کنترل می‌شوند. از سوی دیگر پروازهای انگلیس به‌طور مستقیم با یک هفته تأخیر قطع شد ولی نمی‌دانم پروازهای غیرمستقیم چطور کنترل می‌شود، چون از طریق امارات و جاهای دیگر می‌توانند وارد ایران شوند. مقامات بهداشتی باید پاسخگو باشند و بگویند که چه اقداماتی انجام خواهند داد.

آزمودن‌های گسترده 
و ردیابی ویروس
دکتر مهدی مزرعه شاهی گفت: این هنر نیست که با تهدید و قفل و بست بر در کسب‌وکار مردم و جریمه بتوان بیماری را کنترل کرد؛ این متزلزل‌ترین نوع کنترل است. این کنترل باثبات نیست. زمانی که مردم خسته شوند این محدودیت‌ها تکراری می‌شود و نمی‌شود کاری کرد. چند مدت دیگر عید است و مردم می‌خواهند به دیدوبازدید بروند دولت چه می‌تواند بکند؟ قانون ویروس واگیری است یعنی انجام آزمودن‌های گسترده، ردیابی ویروس در افراد در تماس نزدیک با فرد آزمودن مثبت، جداسازی افراد مشکوک به ابتلا از سایرین، قرنطینه افراد مبتلا و علامت‌دار و یا مبتلایان با علائم خفیف که امکان قرنطینه مناسب در منزل ندارند، اعمال مراقبت و درمان سریع و به‌موقع از افراد مبتلا شده، اعمال حمایت‌های اجتماعی از افرادی که در زمان جداسازی، قرنطینه یا درمان و مراقبت هم‌زمان به حمایت‌های مالی و اجتماعی نیاز دارند و درمان جدی و صحیح بیماران مبتلا شده و بدحال با روش‌های صحیح و متعارف، جلوگیری از اجتماعات و رعایت مسائل بهداشتی، مراقبت جدی از سالمندان و کسانی که بیماری‌های مزمن و نقص ایمنی دارند یا تغذیه خوبی ندارند؛ این موارد در همه‌جا اگر درست انجام شود از مرگ‌ومیر جلوگیری می‌کند و در هرکجا رعایت نشود مرگ‌ومیر افزایش پیدا می‌کند.

تأثیر واکسن کرونا 
در کاهش مرگ‌ومیر
 دکتر مهدی مزرعه شاهی، پزشک طب سالمندی و تسکینی در سرطان گفت: اگر واکسنی موفق باشد حداقل در جمعیت آسیب‌پذیر می‌تواند از آسیب‌های بیشتر کرونا جلوگیری کند و مرگ‌ومیر افراد آسیب‌پذیر کاهش می‌یابد. هر کشوری این برنامه را از جمعیت آسیب‌پذیر خود شروع می‌کند. در کشور ما نیز که ساختارهای حمایت سلامت ما ضعیف است واکسن می‌تواند مؤثرتر از سایر کشورها باشد طبیعتاً اگر ما واکسن داشته باشیم میزان مرگ‌ومیر ما به‌شدت کاهش پیدا می‌کند