کد خبر : 103324 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - 00:07
تفسیر روز نقشه‌های آمریکا علیه ایران در خلیج‌فارس

ستاره صبح-

خروج ناو هواپیمابر نیمیتس از خلیج‌فارس ممکن است اصلاً خبر خوبی نباشد چراکه پنتاگون احتمالاً برای جنگی که در دستور کار دارد، می‌خواهد آن را از تیررس موشک‌های ایران و نیروهای نیابتی‌اش در خاورمیانه دور سازد. (مترجم)
پس از هفته‌ها تهدید لفظی، وزارت دفاع ایالات‌متحده هم‌زمان با نزدیک شدن به سالگرد ترور قاسم سلیمانی سیگنال‌های متفاوتی را ارسال کرده و می‌کند. مقامات روز جمعه گفتند كه كریستوفر سی میلر، سرپرست وزارت دفاع، دستور برگرداندن كشتی را به‌عنوان نشانه «تنش‌زدایی» با تهران صادر كرده است ... گزارش‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نشان می‌دهند که احتمال دارد جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش برای انتقام ترور سردار قاسم سلیمانی، در حال آماده شدن برای انجام یک حمله باشند.
اما منتقدان بر این باورند كه پیام متضاد این حرکت، نمونه دیگری از بی‌تجربگی و تصمیم‌گیری گیج‌کننده در پنتاگون از زمان بركناری وزیر دفاع مارك تی اسپر و چند نفر از دستیاران برجسته وی در ماه نوامبر است. متیو اسپنس، مقام ارشد پیشین سیاست خاورمیانه پنتاگون گفت: «این تصمیم در بهترین حالت سیگنال به ایران می‌فرستد و دامنه گزینه‌های ما را دقیقاً در زمان بدی کاهش می‌دهد. « و » این سؤال جدی را مطرح می‌کند که استراتژی دولت در اینجا چیست؟» دستور آقای میلر منجر به لغو درخواست ژنرال کنت اف مک کنزی جونیور، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه برای تمدید استقرار نیمیتز در آماده نگه‌داشتن رزمی هواپیماها گردید. در هفته‌های اخیر، ترامپ بارها در توییت های خود ایران را تهدید کرده است و در ماه نوامبر دستیاران ارشد امنیت ملی با رئیس‌جمهور از یک حمله پیشگیرانه علیه سایت هسته‌ای ایران صحبت کردند. مشخص نیست که آیا ترامپ از دستور میلر برای برگرداندن نیمیتز به خانه مطلع بوده است یا خیر. اما روز پنجشنبه مشاوران ارشد نظامی، ازجمله ژنرال مک کنزی و ژنرال مارک ا. میللی، رئیس ستاد مشترک ارتش، از تصمیم میلر در مورد برگشت نیمیتز متعجب شدند. تحلیلگران اطلاعات آمریکایی در روزهای اخیر می‌گویند که آن‌ها در ردیابی‌های خود دریافتند که پدافند هوایی، نیروهای دریایی و سایر واحدهای امنیتی ایران را در حالت آماده‌باش بیشتر درآمده‌اند. آن‌ها همچنین تشخیص داده‌اند که ایران موشک‌های کوتاه برد و هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری را به عراق منتقل کرده است؛ اما مقامات ارشد وزارت دفاع اذعان می‌کنند که آن‌ها نمی‌توانند تشخیص دهند که ایران یا نمایندگان شیعیان در عراق آماده حمله به سربازان آمریکایی هستند یا خیر...؟ برت ا. مک گورک، نماینده ویژه سابق ترامپ در ائتلاف برای جنگ با داعش، گفت: «آنچه شما در اینجا دارید یک معضل امنیتی کلاسیک است، جایی که مانورهای هر دو طرف می‌تواند اشتباه خوانده شود و خطاهای ناشی از محاسبه را افزایش دهد.» مقامات پنتاگون گفتند كه آن‌ها هواپیماهای جنگنده و تهاجمی زمینی و همچنین هواپیماهای سوخت‌رسان اضافی را به عربستان سعودی و دیگر كشورهای خلیج‌فارس فرستاده‌اند تا فقدان قدرت آتش نیمیتز را جبران كنند. روز جمعه فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت کشورش آمادگی کامل برای پاسخگویی به هرگونه فشار ارتش آمریکا در میان تنش‌های شدید بین تهران و واشنگتن در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ را دارد. جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه گفت که دولت ترامپ در حال ایجاد بهانه‌ای برای جنگ است؛ اما در تحریک دیگری که روز جمعه انجام شد، تهران به بازرسان بین‌المللی اطلاع داد که ایران در آستانه شروع تولید اورانیوم در سطح غنی‌سازی در فردو، تأسیساتی که در دل کوه قرار دارد، است. سوخت غنی‌شده تا آن سطحی که ایران اعلام کرده است در شرایط کنونی برای تولید بمب کافی نیست؛ اما نزدیک است. ماه‌ها طول می‌کشد تا ایران مقدار قابل‌توجهی از سوخت را در سطح 20 درصد برای غنی‌سازی تولید کند؛ اما اعلام این خبر در شرایط فعلی می‌تواند پرچم قرمز دیگری برای ترامپ باشد...

اول ژانویه 2021
تارنمای نیویورک‌تایمز
برگردان، کوتاه کننده و ارائه تحلیل علی‌اصغر شهدی
[email protected]