ستاره صبح-
پیشنهاد دو روز تعطیلی تهران استاندار تهران پیشنهاد کرد به مدت دو روز تمام فعالیتها وادارات شود. به گزارش ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در جلسه اضطراری کاهش آلودگی هوا گفت: هیچ صنعتی در تهران از سوخت مازوت استفاده نمیکند و تمام فعالیتهای عمرانی تعطیلشده است. پیشنهاد ما این است که به مدت دو روز تمام فعالیتها وادارات تعطیل شود. استاندار تهران با اشاره به محدودیتهای اعمالشده برای کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: از تردد خودروهای دودزا و کامیونهای حمل بار در سطح شهر تهران جلوگیری بهعملآمده است. همچنین خودروهای فاقد معاینه فنی نیز متوقفشدهاند. تلاش بر این است که همه موتورسیکلتها که در سطح شهر تردد میکنند نیز از معاینه فنی برخوردار باشند. محسنی بندپی با اشاره به تعطیلی فعالیتهای عمرانی در سطح شهر تهران گفت: بر اساس مصوبه ستاد کرونا و همچنین سه مصوبه جلسه اضطراری کاهش آلودگی هوای تهران، فعالیت کارهای عمرانی تا اطلاع ثانوی متوقفشده است. همچنین با توجه به اینکه احتمال دارد ذرات شن و ماسه از معادن شن و ماسه در تهران باعث تشدید آلودگی هوا شوند، تلاش میکنیم فعالیتهای این معادن نیز متوقف شوند. وی ادامه داد: شرکت گاز نیز نظارت مستمر بر نحوه سوخت گاز را بر عهدهدارند که از استانداردهای لازم برخوردار باشد. استاندار تهران تأکید کرد: با همه اقدامات صورت گرفته، متأسفانه چون هیچ پدیده جوی ناپایداری در استان تهران نداریم، اقدامات صورت گرفته اثربخش نبوده و همچنان شاهد انباشت آلایندهها هستیم. همچنین بر اساس گزارش هواشناسی در چند روز آینده نیز بهجز غروب شنبه، آنهم در بخشهایی در سطح استان هیچ پدیده خاصی نداریم که محیط جوی را پاک کند و شاهد تداوم پایداری هواخواهیم بود.محسنی بندپی ادامه داد: در این روزها همچنین شاهد بروز پدیده دولایه اینورژن هستیم که یکی از سطح 200 متری و دیگری در سطح 900 متری از سطح زمین تشکیلشده است.وی تأکید کرد: شناسایی عوامل آلودگی هوا و صدور اقدامات لازم برای کاهش آلودگی باید اجرا شود اما پیشنهاد دیگری داریم که آنهم اتخاذ دو روز تعطیلی برای کلیه فعالیتها در تهران است البته این تصمیمگیری باید بر اساس قانون توسط هیئت دولت یا معاون اول رئیسجمهور صورت گیرد.استاندار تهران افزود: بر اساس قانون هیئتوزیران، با تداوم آلودگی هوا بیش از 48 ساعت باید تدابیر لازم اتخاذ شود یعنی اگر شاخص آلودگی هوا بیش از 150 باشد که برای همه گروهها ناسالم اعلام میشود، باید تدابیر سختگیرانهتری برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ شود. در شرایط کنونی که با بیماری کرونا نیز مواجه هستیم، آلودگی هوا ممکن است 10 تا 15 درصد شیوع بیماری را بیشتر کند بنابراین باید تدابیر لازم برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ شود.
نامه محیطزیست به دادستانی درباره مازوتسوزی کارخانهها سازمان محیطزیست نیز سرانجام مازوتسوزی نیروگاهها و صنایع در تهران را تائید کرد. معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به اینکه با مازوتسوزی نیروگاهها در اراک برخورد شده است میگوید: نامهای به دادستانی تهران نیز در خصوص مازوتسوزی نیروگاهها ارسال کردهایم. به گزارش ایسنا، نقش موتورسیکلتها در آلودگی هوابر اساس اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران سهم موتورسیکلتها در تولید آلایندههای گازی حدود ۲۱ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰ درصد است همچنین هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر بهاندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق – که عامل اصلی آلودگی هوا است – تولید میکند. کامیونها حدود ۱۶ درصد در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نقش دارند. هرچند که هرساله گفته میشود که سهم منابع متحرک مانند خودروها در آلودگی هوا بسیار بیشتر از سهم منابع ثابت مانند نیروگاهها و صنایع است اما برخی آمار نشان میدهد که امسال صنایع و نیروگاهها به دلیل سوزاندن مازوت سهم پررنگی در آلودگی هوادارند. دادههای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیانگر استفاده از سوختهای غیر استاندار در صنایع و نیروگاههای تهران است، چراکه علیرغم ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در تهران طی هفته گذشته، غلظت آلاینده دیاکسید گوگرد – که ارتباط مستقیمی با مصرف سوختهای غیراستاندارد ازجمله مازوت دارد – افزایشیافته است. مسعود تجریشی در گفتوگو با ایسنا میگوید: به نظر میرسد با سرد شدن هوا و فشار روی منابع گاز کشور و افزایش مصرف خانگی، منابع ثابت آلاینده هوا بهصورت پراکنده از سوخت مازوت استفاده کردهاند. برای مثال واحدهای ریختهگری در تهران طی روزهای اخیر سوخت مازوت مصرف کردهاند. متأسفانه بر اساس آخرین آمار از روزهای ابتدایی هفته گذشته تعدادی از نیروگاهها در تهران نیز به سمت مازوتسوزی رفتهاند. بههرحال ما به دادستانی نامه زده و خواستهایم که بهسرعت جلوی این اقدام گرفته شود. به گفته وی نسبت آلایندگی منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، موتورسیکلتها و خودروهای شخصی به منابع ثابت مانند صنایع و نیروگاهها حدود ۶۰ به ۴۰ است اما اگر نیروگاهها و صنایع از سوخت مازوت استفاده کنند این نسبت به هم خواهد خورد و سهم زیادی در آلودگی هوا خواهند داشت. ارادهای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد تجریشی در ادامه با اشاره به اینکه هفته گذشته جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور تشکیل شد، اظهار میکند: این جلسه به موضوع رفع توقیف موتورسیکلتهای رسوبی اختصاص داشت اما نماینده پلیس در جلسه کارگروه شرکت نکرده بود و حتی نماینده وزارت کشور هم در جریان ماجرا نبود. متأسفانه هیچ ارادهای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد. چراکه هم موضوع مشخص است و هم راهکارهای اجرایی اما اقدامی انجام نمیشود. وی تصریح کرد: بر اساس آخرین نمونهبرداریها کیفیت سوخت گاز و بنزین حدود ۸۰ درصد در کشور استاندارد است اما طی روزهای آینده مجدداً از جایگاههای سوخت نمونهبرداری خواهد شد.
مرگ سالانه ۴۰ هزار ایرانی براثر آلودگی هوا رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات نشان میدهد هرسال حدود ۴۰ هزار نفر در کشور به دلیل مواجهه با ذرات آلاینده معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا جان خود را از دست میدهند. این تعداد تقریباً معادل ۱۰ درصد کل موارد فوتیها است. دکتر محمدصادق حسنوند فزود: بر اساس مطالعات انجامشده در مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیطزیست دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین یافتههای سایر محققان، وضعیت کیفیت هوا در مناطق مختلف کشور فاصله چشمگیری با مقادیر استاندارد ملی دارد و تقریباً هیچگاه به آنچه در برنامههای دوم تا ششم توسعه در خصوص کیفیت هوا مدنظر بوده، نرسیدهایم. در صورت عدم کنترل آلایندههای هوا، آسیبپذیری کشور در این زمینه بیشتر میشود و در حقیقت تابآوری ما بهشدت در مواجهه با آلودگی هوا کاهش مییابد. وی در پایان گفت: هرروز حدود ١٠ هزار نفر در اثر بیماریهای منتسب به آلودگی هوای محیط آزاد جان خود را از دست میدهند که حدود ۸۸ درصد از این موارد در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق افتاده است. وضعیت آلودگی هوا در برخی کلانشهرها نیز همانند پایتخت است.