کد خبر : 103308 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - 00:34
مدیرعامل سازمان املاک شهرداری تهران: ۹۲۰ ملک که در اختیار افراد حقیقی یا حقوقی است، باید تخلیه شوند

ستاره صبح-

مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت: گزارش ۲۶۶۲ ملک به شورای شهر ارائه‌شده است که از آن میزان ۱۵۰۰ ملک را تحت اختیار شهرداری اعلام کردیم، ۷۷۰ ملک باید تخلیه شوند و درباره ۲۴۰ مورد اظهارنظر نکرده بودیم که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده برای دوسوم آن‌ها نظر ما بر توقف ادامه فعالیت است و با اضافه شدن به ۷۷۰ ملکی که درخواست تخلیه قطعی داده بودیم، حدود ۹۲۰ ملک درمجموع باید تخلیه شوند. «محمد نادر محمد زاده» مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره املاک ارسال‌شده به شورای شهر گفت: این املاک در سه یا ۴ دسته قابل‌تقسیم است. گروه اول املاکی هستند که در پیوست یک و ۸ لایحه ارسالی قرار دارند و ۱۵۰۰ ملک را شامل می‌شود. شهرداری درباره این موارد اعلام کرده که این املاک در نظارت من قرار دارند.

۵۸ ملک در اختیار نهادها 
و دستگاه‌های دولتی
او با اشاره به جزئیات املاک لیست شماره دو ارسالی به شورای شهر گفت: در لیست شماره دو املاکی هستند که در اختیار نهادها و دستگاه‌های دولتی قرار دارند و شامل ۵۸ ملک می‌شوند. ازنظر شهرداری ادامه فعالیت در این املاک ضرورت دارد و شورای شهر می‌تواند، درباره شیوه بهره‌برداری نظر بدهد و تا جایی که مطلع هستم، نظر شورا بر این است که در حساب‌وکتاب‌های فی‌مابین دولت و شهرداری وضعیت مالی آن‌ها مشخص شود.
محمد زاده با اشاره به املاک ارائه‌شده در لیست شماره ۳ گفت: حدود ۹۵ ملک در این لیست است که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و شهرداری ادامه فعالیت این املاک را درخواست کرده است و ذیل قانون بند ۶ ماده ۵۵ می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

۹۲۰ ملک در اختیار غیرِ شهرداری باید تخلیه شوند
رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با اشاره به املاک ارائه‌شده در لیست شماره ۴ گفت: ۲۴۰ ملک در این لیست وجود دارد که در اختیار اشخاص قرار دارند و نظر شهرداری نیز تا زمان ارائه لایحه به‌صورت رسمی اعلام نشد، ولی بر اساس بررسی که بعد از لایحه انجام شد، تقریباً بر ادامه فعالیت در یک‌سوم املاک وعدم ارائه فعالیت دوسوم دیگر املاک تصمیم‌گیری شده است.
او ادامه داد: لیست املاکی که برای تخلیه اعلام کردیم، ۷۷۰ مورد است که در موارد لیست شماره ۵ ذکرشده است و به‌صورت قاطع اعلام کردیم باید تخلیه شوند. از این موارد بیش از ۴۴۰ ملک تخلیه یا تعیین تکلیف شده‌اند.محمد زاده گفت: به‌طور خلاصه گزارش ۲۶۶۲ ملک به شورای شهر ارائه‌شده است که از آن میزان ۱۵۰۰ ملک را تحت اختیار شهرداری اعلام کردیم، ۷۷۰ ملک باید تخلیه شوند و ۲۴۰ مورد را اظهارنظر نکرده بودیم که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده برای دوسوم آن‌ها نظر ما بر توقف ادامه فعالیت است و با اضافه شدن به ۷۷۰ ملکی که درخواست تخلیه قطعی داده بودیم، حدود ۹۲۰ ملک درمجموع باید تخلیه شوند.
نحوه تخلیه املاک 
در اختیار غیرِ شهرداری
رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که تخلیه ۹۲۰ ملک برچه اساسی اجرا می‌شود، آیا از ساکنان مابه‌التفاوت اجاره دریافت می‌شود یا خیر؟ گفت: وضعیت املاک متفاوت است، آن‌هایی که قرارداد دارند، طبیعی است که بر اساس متن قرارداد عمل می‌شود. برای مثال اگر قرارداد رایگان باشد بر همین مبنا عمل خواهد شد، چراکه نمی‌توانیم اقدام گذشته را باطل کنیم، مگر اینکه حکم از جای دیگری صادر شود. در برخی از املاک تصرف‌های غیرمجاز رخ‌داده و بدون قرارداد در ملک شهرداری نشسته‌اند و اقدامات لازم برای احیای حقوق شهرداری در آن‌ها صورت می‌گیرد.او در پاسخ به این سؤال که رویکرد شهرداری درباره املاک پس گرفته‌شده چیست؟ گفت: به‌طورکلی دو اتفاق برای املاکی که پس می‌گیریم رخ می‌دهد، اگر قابل بهره‌برداری توسط خود شهرداری باشند، در یک فایل قرار می‌گیرند و اگرنه در جریان واگذاری قرار می‌گیرند.

واگذاری املاک به افراد غیر شهرداری
رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که غیر از املاک فوق که تحت بند ۶ ماده ۵۵ شناخته می‌شوند، املاکی هم برای امر مسکن به اشخاص واگذارشده‌اند و اینکه آیا افرادی که املاک شهرداری را با تخفیف برای امر مسکن خریداری کردند، واقعاً به لحاظ مالی با مشکل مواجه بودند؟ گفت: بله، خیلی از افرادی که کمک‌های شهرداری را برای امر مسکن دریافت کردند با مشکل مواجه بودند. آنچه درگذشته در حوزه املاک انجام‌شده، خیلی از آن‌ها کارهای درستی هستند و ۲۷ هزار نفر از کارکنان شهرداری از امکان کمک مسکن بهره‌مند شدند. اما وقتی سراغ این موارد برویم، به افرادی که هیچ ارتباط کاری با شهرداری ندارند برمی‌خوریم که واحدهایی را گرفتند و ملکی که دریافت کردند در مکان فوق‌العاده مرغوبی قرار دارد و یا مساحت ملک بزرگ است. تعداد این افراد از مجموع ۲۷ هزارنفری که ملک در قالب تعاونی مسکن دریافت کردند، خیلی کم است، اما وجود دارند. اقلیت‌هایی هستند که املاک شهرداری را متعادل و مناسب با دیگر کارمندان دریافت نکرده‌اند.