کد خبر : 103289 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۸ - 00:04
گزارش خرید واکسن از حرف تا عمل اشاره: خرید و تولید واکسن کرونا بیشتر از دو هفته است که در دنیا آغازشده و روز گذشته واکسیناسیون سراسری در 27 کشور اروپایی با اولویت سالمندان آغاز شد و درکشورهای خاورمیانه ، امارات، کویت، ترکیه و عربستان خرید و تزریق واکسن را آغاز کرده اند. متاسفانه در ایران به دلیل تحریم و عدم تصویب لوایح اف ای تی اف امکان خرید واکسن تاکنون قطعی نشده است، در این‌باره مسئولان حرف‌های ضدونقیض می‌زنند که مردم سردرگم شده اند که سرانجام واکسن به ایران می‌آید یا خیر؟. در تازه‌ترین اظهارنظر عجیب رئیس سازمان هلال‌احمر گفت: از طریق برخی از هم‌وطنانمان در خارج از کشور به دنبال تأمین واکسن کرونا هستیم، البته آن‌ها قرار است چند میلیون دلار از ما بگیرند ولی ضمانت هم نمی‌دهند. پرسش این است که اگر این افراد پول ایران را گرفتند و واکسن را به کشور تحویل ندادند تکلیف چیست؟خبر خوب اینکه شب گذشته منابع خارجی اعلام کردند واکسن «آسترازنکا» ساخته شده که روی بیماران بدحال اثر صددرصدی دارد.گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

خبرهای خوش وزیر بهداشت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش موارد فوت روزانه کرونا به زیر ۱۲۰ نفر خبر داد و گفت: خبرهای خوشی برای تأمین واکسن درراه است اما مهم‌ترین اقدام، حماسه تولید واکسن ایرانی است که از نمونه‌های خارجی هم بهتر خواهد بود. آزمودن انسانی دومین واکسن ایرانی هم هفته آینده شروع می‌شود.
به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز یکشنبه از محل رصدخانه سلامت در وزارت بهداشت گفت: خطر ورود ویروس جهش‌یافته به کشور ما وجود دارد. تنها سد دفاعی ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اگر به کشور ما وارد شد باید کاری کنیم که به‌صورت گسترده کشور را گرفتار نکند ما فعلاً به سمت وضعیت مطلوب پیش می‌رویم.

خطر شلوغی مترو و اتوبوس 
و برگزاری مراسم‌ها
نمکی گفت: همه ما زخم‌خورده عادی انگاری در اردیبهشت هستیم. نگرانی امروز این است که مبادا با کاهش آمار مثل اردیبهشت دچار عادی انگاری بشویم و دوباره از گوشه‌های زمین گل‌های سنگین و سهمگین‌تر بخوریم. نگران تردد مردم در وسایل حمل‌ونقل عمومی هستیم، نگران شلوغی متروها و اتوبوس‌های شهری و نگران مراسم‌هایی هستیم که نکند برخی رعایت نکنند و موجب افزایش مبتلایان شوند.

تهیه واکسن از منابع مختلف
نمکی گفت: اکنون مسیر تهیه واکسن خارجی را طی می‌کنیم. تهیه واکسن کوواکس را با مکانیزمی حل کردیم و در مورد تأمین واکسن از منابعی غیر کوواکس هم خبرهای خوشی داریم که اعلام می‌کنیم.وی ادامه داد: شرط ما برای خرید واکسن این است که منبع آن مطمئن و دارای تأییدیه‌های مورد وثوق باشد. همین امروز هم با سفیر یکی از کشورها برای خرید واکسن جلسه دارم و امیدواریم برای تهیه و خرید واکسن از منابع مختلف به‌زودی به نتیجه برسیم.
واردات یک‌میلیون دوز واکسن
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اهمیت وقف در حوزه هلال‌احمر گفت: ما از منابع معتبر و البته سو رس شرقی برای واردات یک‌میلیون دوز واکسن اقدام خواهیم کرد چراکه شرایط نگهداری این واکسن‌ها با شرایط ما هماهنگ‌تر است.
به گزارش ایرنا، کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تأمین واکسن کرونا اظهار کرد: قرار است هلال‌احمر با توجه با دستور دولت اقدام به تأمین ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا وارد ‌کند. منبع واکسنی که قرار است تأمین شود شرقی است و به هم‌وطنان اطمینان می‌دهیم که تمامی این واکسن‌ها بدون تائید سلامتی از سوی سازمان غذا و دارو نه وارد و نه توزیع نمی‌شود.همتی ادامه داد: در مورد واکسن‌های اهدایی از کشورهای غربی نیز ما پیگیر موضوع هستیم اما بحث نگهداری این واکسن‌ها مشکل است و ممکن است امکان انتقال آن با هواپیما وجود داشته باشد اما با توجه به دمای منفی ۷۰ درجه در عرضه مشکل خواهیم داشت.
نیاز به ۱۹ تا ۲۹ میلیون 
دوز واکسن کرونا
وی بابیان اینکه به ۱۹ تا ۲۹ میلیون دوز واکسن نیاز داریم، خاطرنشان کرد: قرار نیست کل کشور واکسینه شوند بلکه افراد آسیب‌پذیر باید آن را دریافت کنند. سازمان غذا و دارو مانند همیشه بر این موضوع نظارت خواهد کرد و واکسن به دست نیازمندان خواهد رسید.همتی بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر یک‌میلیون دوز واکسن را از کشور چین خریداری خواهد کرد، مابقی واکسن‌ها که حدود ۲۰ میلیون دوز خواهد بود از سوی وزارت بهداشت تأمین خواهد شد. میزان واکسن اهدایی نیز قرار است حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دوز باشد که مربوط به شرکت فایزر است. اما کشورهایی که ادعای آزادی و دموکراسی دارند مانع از دسترسی ما برای خرید واکسن می‌شوند.رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره چرایی خرید واکسن از چین نیز گفت: نه‌فقط ما بلکه بسیاری از کشورهای منطقه نیز واکسن را از چین خریداری کردند؛ چراکه شرایط این واکسن‌ها با شرایط کشور ما متناسب‌تر است.به گزارش ایسنا وی در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی وجود داردکه این سرانجام این واکسن‌ها مانند واکسن آنفلوانزا نشود، ادامه داد: در مورد آن واکسن‌ها تحریم‌ها تأثیر زیادی داشت و امکان انتقال وجه و پرداخت را از ما سلب کرده بود. ما در حال حاضر نیز از طریق برخی از هم‌وطنانمان در خارج از کشور به دنبال تأمین این اقلام هستیم. اما آن‌ها هم از ما مبالغ چند میلیون دلاری درخواست می‌کنند اما حاضر نیستند که به ما ضمانت بدهند.

تعداد فوتی‌های کرونا 
به زیر 120 نفر رسید
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۱۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و ۶۹۳ نفر رسید. به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۷ دی ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی پنج هزار و ۵۰۲ بیمار جدید مبتلابه کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۳۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۶۵ نفر رسید.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۵۱ هزار و ۸۶۰ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۲۱۲ نفر از بیماران مبتلابه کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون هفت میلیون و ۴۰۷ هزار و ۴۰۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.

آرایشگاه‌ها ازجمله مراکز پرخطر کرونا
وی ادامه داد: آرایشگاه‌ها ازجمله مراکز پرخطر کرونا هستند و رعایت نشدن اصول بهداشتی در آرایشگاه‌ها به تشدید شیوع بیماری کووید 19 در کشور منجر می‌شود. از همه‌کسانی که به بیماری قلبی، دیابت، فشارخون و نقض سیستم ایمنی مبتلا هستند به جد می‌خواهیم در ایام شیوع کرونا تا جای ممکن به آرایشگاه مراجعه نکنند و از همه مردم می‌خواهیم در صورت داشتن علائمی مثل تب، تنگی نفس، گلودرد و سرفه از رفتن به آرایشگاه پرهیز کنند.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از افرادی که به آرایشگاه می‌روند می‌خواهیم قبل از رفتن به آرایشگاه به‌صورت تلفنی یا اینترنتی نوبت بگیرند و از لحظه خروج از آرایشگاه تا رسیدن به خانه از لمس، چشم، بینی و دهان بپرهیزند و در آرایشگاه از حوله، شانه و لوازم شخصی استفاده کنند و اگر از لوازم مشترک استفاده می‌شود حتما از مدیریت آرایشگاه بخواهید که این لوازم را ضدعفونی کند. همچنین از آرایشگر بخواهیم که هنگام کار از شیلد صورت و ماسک استفاده کند.وی ادامه داد: هنگام نشستن در اتاق انتظار آرایشگاه نیز فاصله حداقل یک متری را با دیگران حفظ کنید و برای پرداخت وجه نیز تا جای ممکن از پرداخت اینترنتی یا کارت‌خوان استفاده کنید.