کد خبر : 103285 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۸ - 00:04
منشأ آلودگی هوای شهرها کجاست؟ اشاره: کلان‌شهرهای کشور مانند هرسال در محاصره آلاینده‌ها هستند. اعضای شورای شهر تهران علت آلودگی هوا را مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها می‌دانند. معاون نظارت و پایش اداره محیط‌زیست استان تهران گفته در چند ماه اخیر هیچ‌یک از نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی بزرگ اطراف شهر تهران سوخت مازوت مصرف نکرده‌اند. وی عامل اصلی آلودگی هوای تهران را ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون می‌داند که خودروهای دیزلی مهم‌ترین نقش را در انتشار آن دارند. خودروهای دیزلی شامل اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده هستند که در شهر در تردد هستند، متأسفانه سال‌هاست که به دلیل کمبود بودجه اتوبوس نو برای تهران و دیگر کلان‌شهرها خریداری‌نشده و بر نصب پالایه نیز در اگزوز اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نظارت نمی‌شود. این فرایند سلامت ساکنان کلان‌شهرها را در معرض خطر مرگ قرار داده است. کشورهای پیشرفته برای مقابله با آلودگی هوا وسایل حمل‌ونقل عمومی پاک مثل اتوبوس و تاکسی و خودروهای شخصی را برقی کرده‌اند که آلودگی این خودروها صفر است. پرسش این است که چرا این کار در کلان‌شهرهای ایران صورت نگرفته است؟

ستاره صبح-

آلودگی مازوت
به گزارش ایسنا، سید آرش حسینی میلانی - رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران- روز یکشنبه گفت که احتمال مصرف سوخت مازوت یا گازوئیل آلوده وجود دارد. زهرا نژاد بهرام - عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران- نیز با اشاره به صحبت‌های سال گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست - عنوان کرده بود که «چون ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پرشده و به‌واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم تن بدهیم این مازوت‌ها را در شهرها بسوزانند. نکته قابل‌توجه دیگر آنکه خود ایشان اعلام کردند که «آلایندگی ناشی از مازوت میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد».محمد رستگاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه افزایش دی‌اکسید گوگرد تنها مربوط به مصرف سوخت مازوت نیست، گفت: افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در هوا می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی ازجمله برخی فعالیت‌های تولیدی کارخانه‌ها باشد اما علت قطعی افزایش دی‌اکسید گوگرد باید بررسی و مطالعه شود. بااین‌حال بر اساس گشت و پایش‌های مستمری که از تمام نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ‌مقیاس اطراف شهر تهران داشته‌ایم بازهم تأکید می‌کنیم که هیچ‌یک از این واحدها طی ماه‌های اخیر ازجمله آبان و آذر اقدام به مصرف سوخت مازوت نکرده‌اند.وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ روز از سال، تهران در شرایط آلودگی به سر می‌برد، اظهار کرد: آلاینده شاخصی که بیشترین روزهای آلوده را رقم می‌زند ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که گاهی در برخی از ایستگاه‌ها عدد آن به ۱۶۰ تا ۱۷۰ نیز می‌رسد.

ضرورت نصب پالایه دوده بر روی اتوبوس‌ها
وی ادامه داد: مسئله اصلی آلودگی هوای تهران مربوط به انتشار و افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم همچنین طبق مطالعات شهرداری تهران، خودروهای دیزلی نقش اصلی را در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند و یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین راهکاری کاهش غلظت این آلاینده نصب پالایه دوده برای اتوبوس‌های شرکت واحد است که متأسفانه طی سال‌های گذشته به آن توجه کافی نشده است.رستگاری خاطرنشان کرد: طبق مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده ۶۰ درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است و باید به این مسئله توجه بیشتر و در این زمینه اقدامات مؤثرتر وجدی‌تری انجام شود.

اخطار به کارخانه‌های آلاینده
معاون نظارت و پایش اداره محیط‌زیست استان تهران بابیان اینکه طی گشت و پایه‌های انجام‌شده برخی از کارخانه‌های جنوب و جنوب غرب تهران اخطاریه دریافت کرده‌اند، گفت: انتشار آلاینده دی‌اکسید گوگرد می‌تواند در برخی موارد مربوط به فرایند کارخانه‌های تولیدی باشد. کارخانه‌های اطراف تهران و جنوب و جنوب غرب تهران را رصد کرده‌ایم و به برخی از این واحدها که میزان انتشار آلاینده دی‌اکسید گوگرد خروجی آن‌ها بالاتر از حد استاندارد بود، اخطار داده‌ایم.وی تأکید کرد: واحدهای تولیدی فارغ از اینکه چه نوع سوختی را مصرف کنند، در فرایند تولید یک سری گازهایی را تولید می‌کنند که دی‌اکسید گوگرد نیز می‌تواند یکی از آن‌ها باشند. ازاین‌رو افزایش میزان انتشار دی‌اکسید گوگرد در خروجی این واحدها صرفاً دلیل بر مصرف سوخت مازوت این واحدها نیست. بااین‌حال کارخانه‌هایی که میزان دی‌اکسید گوگرد خروجی آن‌ها بالاتر از حد استاندارد بود را بررسی کرده و به آن‌ها اخطاریه‌ داده‌ایم و تاکنون در هیچ‌یک از آن‌ها سوخت مازوت مصرف نشده است.رستگاری در پایان گفت: در آخرین کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مشخص کرد که چه میزان سوخت مازوت توزیع می‌کند که این میزان بسیار کم و ناچیز بود.

آلودگی در نیروگاه شازند
به گزارش شفقنا، مدتی است که خبر مازوت سوزی نیروگاه‌ها در کشور به گوش می‌رسد و نیروگاه شازند هم از این قضیه مستثنا نیست. دو هفته است که کار در خصوص این نیروگاه حرارتی به شکایت تشکل‌های زیست‌محیطی و مطالبه از دادستان اراک و استاندار برای رسیدگی به موضوع کشیده است. آلودگی هوای اراک اخیراً به سطح اضطرار رسید و با توجه به برخی اظهارنظرها در خصوص تأثیر منفی آلودگی هوابر مبتلایان به کرونا به‌عنوان یک بیماری تنفسی حساسیت‌ها نسبت به آلودگی هوای این شهر و تأثیر مازوت سوزی نیروگاه بر این آلودگی بیش از گذشته شده است. سال ۹۵ رئیس‌جمهوری در سفر به استان مرکزی قطع دائمی سوخت مایع و استفاده از گاز برای نیروگاه شازند را به مردم اراک وعده داد و ۱۲ مرداد امسال نیز با درخواست استاندار مرکزی در خصوص ممنوعیت استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند موافقت کرد، اما از ۲۱ آذرماه نیروگاه حرارتی شازند روزانه ۶ و نیم میلیون لیتر مازوت سوزاند. به گفته محیط‌زیست استان مرکزی مازوت مصرفی نیروگاه شازند از بی‌کیفیت‌ترین ماهوت‌های مصرفی در کشور و تولید دی‌اکسید گوگرد آن به میزان سه برابر استاندارد است. بر اساس مصوبه جلسه اضطراری کارگروه آلودگی هوا مقرر شد نیروگاه شازند روزانه بیش از ۲ میلیون لیتر مازوت مصرف نکند.»