کد خبر : 103261 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۶ - 00:14
ستاره صبح در گفت‌وگو با دو اقتصاددان بررسی کرد تأثیر FATF بر بازارها اشاره: چند سال است که مسئله پیوستن به گروه اقدام ویژه مالی (FATF) که یک‌نهاد بین‌المللی ناظر بر شفافیت مالی است، به مورد اختلاف جدی میان دولت و برخی نهادها ازجمله شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل‌شده است. مسئله‌ای که بارها از سوی رئیس‌جمهور، وزرا، اقتصاددانان و فعالان اقتصادی نسبت به‌ضرورت تصمیم‌گیری در خصوص آن توصیه ‌شده است. نپیوستن ایران به FATF سبب شده تا تبعات ناشی از تحریم‌ها در اقتصاد ایران بیش‌ازپیش مشهود شود. این موضوع شرایط را به‌گونه‌ای پیش برده که اکنون کشور حتی قادر به بازپس‌گیری وجوه ناشی از فروش و صادرات نفت و سایر اقلام به کشورهای دیگر نیست، زیرا بانک‌های بین‌المللی به دلیل عدم عضویت ایران در این سازمان حاضر به ارائه خدمات نیستند. هفته گذشته لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئيس‌جمهور گفت: «رهبر انقلاب با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کرده‌‌اند و آن‌‌ها را دوباره به این نهاد فرستاده‌اند»؛ اما اصولگرایان همچنان ساز مخالفت می‌زنند و انگار نمی‌خواهند آب خوش از گلوی مردم پایین برود. دراین‌ارتباط ستاره صبح در گفت‌وگو با دو اقتصاددان، اهمیت و ضرورت پیوستن به FATF بر بازارها را بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

دکتر مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ستاره صبح در خصوص ضرورت پیوستن به لوایح گفت: «ما باکسانی روبرو هستیم که درک نکردند که چرا باید به اف‌ای‌تی‌اف بپیوندیم درنتیجه مانع از پیوستن به کنوانسیون شدند. من بر این عقیده‌ام که حتی اگر ما بتوانیم تحریم‌ها را از میان برداریم مشکلات بانکی اما در صورت عدم پیوستن به کنوانسیون پابرجا می‌ماند. به گفته وی همین حالا رابطه پولی با عراق قابل رصد است و هرچند می‌بینیم پول‌ها در عراق می‌ماند یا باید با ابزار مذاکره و توافق منابع ما را آزاد نماییم. این موقعیت پیچیده سبب شده است ایران از کار کردن با بانک‌های درجه‌یک دنیا محروم باشد و مجبور به کار کردن با بانک‌های زیر پله‌ای چین و بانک‌های درجه ۲ و درجه سه دنیا باشد. اما با پیوستن به این کنوانسیون نحوه انتقال پول تسهیل شده و درنتیجه فشار وارده بر بازار ارز کاهش پیدا می‌کند و می‌توان انتظار کاهش قیمت دلار را در صورت پیوستن به این کنوانسیون داشت چراکه بخشی از افزایش قیمت تحت تأثیر عوامل غیراقتصادی نظیر مشکلات ناشی از نقل‌وانتقال و همچنین بحران عدم بازگشت ارز به داخل کشور رخ‌داده است».

تحریم‌ها و مبادلات بانکی
دکتر سیدمرتضی افقه، اقتصاددان نیز به خبرنگار ستاره صبح گفت: «در شرایطی که اقتصاد کشور و وضع بازارها تحت تأثیر اخبار سیاسی است، آن‌هم اخبار سیاسی‌ای که خوش‌بینی یا بدبینی را نسبت به آینده اقتصاد کشور و به‌خصوص آینده تحریم‌ها مشخص می‌کند، کشور اکنون با مسئله اف‌ای‌تی‌اف (FATF) روبه‌روست که اگر به آن پیوسته شود، فشار کاهشی به قیمت ارز می‌آورد و اگر پیوسته نشود، قطعاً دوباره قیمت دلار افزایش می‌یابد؛ چون صرف برداشتن تحریم‌ها کمکی به حل مشکل ما نمی‌کند، زیرا ما نمی‌توانیم وجوه ناشی از صادرات خود اعم از صادرات نفتی و غیرنفتی را وارد یا کالاهای دیگر را از خارج خریداری کنیم. در شرایط کنونی نکته مهم این است که ایران بتواند با خویشتن‌داری و تدبیر، دوره کمتر از یک‌ماهه تا خروج ترامپ از کاخ سفید را مدیریت کند. زیرا تندروهای داخلی هم بدشان نمی‌آید این ثبات سیاسی با کشورهای دیگر را به بی‌ثباتی تبدیل کنند و در مسیر دیپلماسی سنگ‌اندازی کنند».