کد خبر : 103240 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲ - 00:21
گزارش هشدار رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اقدامات مخالفان دولت اشاره: حسن روحانی در 24 خرداد سال 92 با نزدیک به حدود 19 میلیون رأی یازدهمین رئیس‌جمهور ایران شد. پیش از روی کار آمدن او و به دنبال عملکرد دولت‌های اصولگرای نهم و دهم، کشور درگیر شش قطعنامه فصل هفتم شورای امنیت و تورم 30.5 درصدی بود. علاوه بر این‌ها انزوای سیاسی و اقتصادی ایران در دنیا و حتی منطقه مشکلات را دوچندان کرده بود. با این حال روحانی توانست در مدت زمان نسبتاً کوتاهی با بهره‌گیری از دیپلماسی باز منطقه‌ای و جهانی، توافق بین‌المللی برجام را با شش قدرت جهانی به امضا برساند و علاوه بر حضور دوباره ایران در جامعه جهانی، تورم افسارگسیخته را طی سال‌های 95 و 96 تک‌رقمی کند. در حالی که موفقیت‌های دولت رو به افزایش بود، پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا و خروج یکجانبه او از برجام در 18 اردیبهشت 97 ورق را برگرداند. اعمال شدیدترین تحریم‌های چهار دهه گذشته علیه ایران از سوی ایالات‌متحده و کارشکنی مخالفان دولت در امور داخلی دست به دست هم داد تا در دو سال گذشته فشار زیادی به زندگی و معیشت مردم وارد شود و مخالفان دولت هم تا توانستند به اقدامات دولت تاختند و در راه اجرای برنامه‌هایش مانع‌تراشی کردند. حسن روحانی روز گذشته در همایش حقوق اساسی و شهروندی به بیان پاره‌ای از اقدامات دولت طی سال‌های گذشته و همچنین برخی موانع ساختاری پرداخت که گزیده‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید:

ستاره صبح-

ضرورت زمینه‌سازی برای تحزب
به گزارش ایسنا، حسن روحانی در همایش حقوق اساسی و شهروندی با بیان اینکه آرای مردم نقش اساسی در انتخابات دارد، منتها ما در کشورمان نظام حزبی نداریم، گفت: «وقتی شما در حکومتی به آرای مردم اتکاء می‌کنید که مردم باید رأی دهند، اگر سیستم حزبی نداشته باشید کار سخت می‌شود؛ یعنی با جنجال و سروصدا در زمان نزدیک شدن به انتخابات و شعارهای مختلف ممکن است در هدایت مردم برای اینکه چه کسی یا چه کسانی را انتخاب کنند، کار سخت و مشکل شود. وی ادامه داد: نظام و قانون اساسی ما حزبی نیست...». روحانی تأکید کرد: «به هر حال هر کشوری در انتخابات فیلترهایی دارد، ما فیلتر حزبی نداریم. این فیلتر از طریق شورای نگهبان اعمال می‌شود و حزبی نیست...».

فهم ناقص از قانون اساسی
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بحث بازنگری قانون اساسی زمانی که مورد نیاز باشد، اشکال هم ندارد، گفت: «۳۱ سال است که قانون اساسی تغییر نکرده و آخرین بار ۱۰ سال پس از ارتحال حضرت امام (ره) اصلاحاتی صورت گرفت...». وی یادآور شد: «یکی از مباحث این است که آیا خوب است نظام حزبی داخل قانون اساسی بیاید یا نه؟ وقتی در مجمع تشخیص درباره قانون انتخابات بحث می‌کردیم، چارچوبی را در کمیسیون تصویب کردیم که آن زمان به دلایلی متوقف شد. در صحن مجمع ۴ ماده تصویب و بعد متوقف شد. در آن چارچوب سیاست‌های کلی قانون انتخابات نظام حزبی را ما پیش‌بینی کردیم که مردم می‌توانستند در آن به جای فرد به حزب رأی دهند». رئیس‌جمهور گفت: «متأسفانه فهم همه از قانون اساسی یکی نیست...». وی با تأکید بر اینکه ارکان حکومت یعنی دولت، مجلس و قوه قضاییه فهم مشترکی از قانون اساسی ندارند، تصریح کرد: «قوا به مانند هم نمی‌اندیشند و ممکن است در مسائل فنی و مهم اختلاف‌نظر باشد؛ زیرا گاهی می‌شنویم که بعضی نمایندگان مجلس می‌گویند ما باید بر کار وزرا نظارت کنیم که این نشان از برداشت ناقص از قانون اساسی است». روحانی با بیان اینکه البته نمایندگان در یک مفهومی ممکن است از وزرا سؤال کنند، اما در قانون نظارت بر کار وزرا وجود ندارد، اظهار کرد: «این رئیس‌جمهوری است که بر کار وزیر نظارت می‌کند...». رئیس‌جمهور یادآوری کرد: «...در قانون کلمه نظارت مجلس بر کار دولت ذکر نشده است».

امکان برگزاری همه‌پرسی
وی با اشاره به جایگاه همه‌پرسی در قانون اساسی تصریح کرد: اصل ۵۹ قانون اساسی می‌تواند در مقاطعی که اختلاف‌نظر اساسی وجود دارد و اتفاق‌نظری نیست، مهم باشد. البته باید موضوع مهمی باشد تا بحث و بررسی شود و در اختیار آرای عمومی و به رفراندوم گذاشته شود. البته سازوکار این اصل خیلی پیچیده است، اما بعد از ۴۰ سال می‌تواند یک‌بار اجرا شود.

بهبود وضعیت آزادی و سانسور 
در دولت تدبیر و امید
روحانی همچنین با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مشکل امنیتی قبل، حین و بعد از انتخابات نداشت، گفت: «در زمینه آزادی‌های دانشجویان در دانشگاه‌ها، برگزاری اجتماعات و اعتراضات، انتشار روزنامه‌ها و رسانه‌ها، شرایط امروز از قبل دولت یازدهم بهتر است. البته در این زمینه تکنولوژی هم به ما کمک کرد». رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در فضای مجازی کار بزرگی کرد، یادآور شد: «اگر این دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود. فداکاری و ایستادگی زیادی شد تا مردم از فضای مجازی استفاده کنند. در کنارش هم سعی کردیم دولت الکترونیک را ترویج کنیم. کار زیادی دراین‌باره انجام شده است». وی با بیان اینکه شفافیت زیادی بر اساس وجود فضای مجازی در کشور ایجاد شده، تصریح کرد: «به همین دلیل مردم از جزئیات بودجه آگاه‌اند...».

اقدامات افتخارآفرین وزارت خارجه
روحانی با اشاره به اقدامات دولت و دستگاه دیپلماسی در سال‌های اخیر، گفت: «دولت یازدهم توانست در یک فاصله زمانی کمتر از ۲ سال، کل قطعنامه‌های فصل هفتی که شش قطعنامه بود، همه را یکجا لغو کند که این کار در تیر سال ۹۴ انجام گرفت؛ یعنی تقریباً دو سال یا کمی کمتر از دو سال که از آغاز دولت می‌گذشت، همه این تحریم‌ها لغو شدند و امروز هم همچنان لغو هستند و این موضوعی بسیار مهم و یکی از افتخارات ماست». وی تأکید کرد: «از افتخارات دولت این است که در احقاق حقوق مردم اهمال نکرده است، یعنی اگر ما یک میدان نفتی مشترک داشتیم، رفتیم و حق‌مان را بازستاندیم، اگر یک میدان گازی مشترک داشتیم و اگر همسایه ما دو برابر ما از آن گاز استفاده می‌کرد، ما در این چند سال تلاش کردیم به اندازه همسایه‌مان از آن میدان گازی مشترکی که داریم استفاده کنیم». روحانی با اشاره به دیگر اقدامات دولت برای احقاق حقوق بین‌المللی ایران، اظهار کرد: «مورد دیگر شکایاتی بود که ما در دادگاه بین‌المللی و دادگستری بین‌المللی لاهه مطرح کردیم... این برای اولین‌بار است که دولت در یک دادگاه بین‌المللی در قدم‌های اول پیروز و موفق می‌شود... حالا شما در دولت‌های قبلی بگردید و نظایر این را بیابید، این موضوع در آن‌ها کمتر سابقه دارد. این موفقیت‌های حقوقی را دولت یازدهم و دوازدهم به دست آورده است».

مجانی شدن آب، برق و گاز
رئیس‌جمهور با اشاره به مجانی شدن آب، برق و گاز برای ۳۰ میلیون نفر در کشور اظهار کرد: «کاری که در ماه‌های اخیر انجام دادیم این بود که برای اقشار کم‌درآمد و کم‌مصرف، آب، برق و گاز را مجانی کردیم. کسی فکر نمی‌کرد ما در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم شدید، بتوانیم این کار را انجام دهیم که ۳۰ درصد مردم دیگر پول برق و گاز پرداخت نکنند...».

ایجاد تحول در زندگی روستاییان
روحانی با اشاره به مشکلات روستاییان گفت: «بخش بزرگی از جمعیت ما شهرنشین هستند و تقریباً ۷۴ درصد جمعیت ایران در شهر زندگی می‌کنند، اما در عین حال روستاییان ما مشکلات زیادی داشتند که در این دولت برای آنان و نیازمندی‌ها و حقوقی که دارند، تلاش‌های زیادی در زمینه آب‌رسانی، برق‌رسانی، جاده‌کشی، بهداشت و نیز در زمینه آموزش انجام دادیم». وی افزود: «برای نمونه، کل روستاهای کشور که تا ابتدای دولت یازدهم گاز داشتند ۱۴ هزار مورد بودند. البته ابتدای انقلاب که تنها سه، چهار روستا گاز داشتند؛ ولی همانطور که گفتم در ابتدای سال ۹۲ فقط ۱۴ هزار روستا گاز داشتند، اما امروز این تعداد به ۳۲ هزار روستا رسیده است؛ یعنی حتی بیش از دو برابر که نشان‌دهنده کار عظیم و بزرگی است که انجام شده است». رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر هفته به ۳۵ روستا آب‌رسانی می‌شود و آب بهداشتی در اختیارشان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: «مجدداً به این آمار هم توجه کنید که در روستاها و شهرها کمتر از یک میلیون نفر آب بهداشتی پایدار داشتند. در روستاها کل مجموعه بیش از ۹۰۰ هزار نفر بوده است که در انتهای دولت این میزان به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد؛ یعنی تعداد کسانی که آب سالم پایدار روستایی در اختیار خواهند داشت از لحاظ جمعیت ۱۰ برابر می‌شود که این کار بزرگی است».