کد خبر : 103236 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱ - 00:04
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: نقش فرهنگ در روابط بین‌الملل به‌اندازه امنیت و اقتصاد است اشاره: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر روز گذشته (یکشنبه 30 آذر) در سخنانی که به‌صورت تصویری در آیین بزرگداشت هفته پژوهش پخش شد، گفت: روابط بین‌الملل ایران در سطوح مختلف باید مورد بازخوانی مجدد قرار بگیرد و در این توجه و بازخوانی مجدد حتماً مسئله پژوهش و نقش مطالعات نظری و میدانی و تطبیقی اهمیت زیادی دارد. وی تأکید کرد: فرهنگ به‌اندازه امنیت و اقتصاد در روابط بین‌الملل تأثیرگذار است.

ستاره صبح-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از برگزیدگان پژوهشگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل حسینیه الزهرا (س) این سازمان با تبریک میلاد باسعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار گفت: شیوع کرونا در کشور این قشر را با زحمات مضاعف مواجه کرد، ازاین‌رو تکریم جامعه ایرانی نسبت به این قشر در این دوران خاص باید لحاظ شود.
سید عباس صالحی در ادامه همچنین با گرامیداشت هفته پژوهش، همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با وزارت امور خارجه در عرصه بین‌الملل را اتفاق مبارکی عنوان کرد و گفت: امروز بیش از گذشته این همگرایی و همکاری باعث معرفی فرهنگ و تمدن غنی ایرانی اسلامی در سطح جهان شده است. وی با اشاره به اینکه در دوره‌های تاریخی گذشته در عرصه بین‌المللی امنیت عنصر و محور کانونی روابط کشورها تلقی می‌شد و رفته‌رفته عنصر اقتصاد هم به آن افزوده شد، گفت: امروز به نظر می‌آید در کنار دو عنصر امنیت و اقتصاد، رکن سومی به نام فرهنگ هم افزوده‌شده است.
امروز عنصر فرهنگ به‌اندازه امنیت و اقتصاد در روابط بین‌الملل تأثیرگذار است، با همین نگاه می‌توانیم مسئله فرهنگ را در روابط بین‌الملل دنبال کنیم. هر چه زمان می‌گذرد بر اهمیت این عنصر افزوده‌تر می‌شود. ازیک‌طرف گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی به هر میزانی که افزایش پیدا می‌کند ضریب نفوذ و تأثیرگذاری فرهنگ در ارتباطات بین‌الملل را بالاتر می‌برد و ازآنجایی‌که تکنولوژی‌های ارتباطی لحظه‌به‌لحظه درحال‌توسعه هستند، چشم‌انداز سال‌های آینده روابط بین‌الملل حتماً این خواهد بود که عنصر فرهنگ پراهمیت‌تر ازآنچه امروز هست خواهد شد. همچنین هر چه زمان می‌گذرد اهمیت قدرت نرم افزایش پیدا می‌کند. اینکه اگر در روابط بین‌الملل بر مبنای قدرت کشورها، ارتباطات تعریف و پایداری پیدا می‌کند، امروز بیش از گذشته این نکته معنادار شده است که بیش از قدرت سخت قدرت نرم است که قدرت و اقتدار می‌سازد و همه می‌دانیم که عنصر فرهنگ عنصر کانونی و مرکزی در قدرت نرم بوده و هست و هر کشوری که می‌خواهد قدرتی به وجود آورد و یا قدرتی را حفاظت کند، حتماً به عنصر فرهنگ برای این تأسیس و پایداری نیازمند است.
صالحی تصریح کرد: این نکات و نکات دیگری از این قبیل تفسیرکننده و توضیح‌دهنده این نکته است که ما فرهنگ را در حوزه روابط بین‌الملل بیش از گذشته باید جدی بگیریم. با همین نگاه است که مقام معظم رهبری در بیانی فرمودند که «در تنظیم روابط خارجی بایستی تمام مقوله‌های روابط اعم از سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی به‌صورت جامع و هماهنگ در نظر گرفته شود. بستر فرهنگی یکی از پایه‌های اساسی قدرت و عامل پایداری آن به‌حساب می‌آید.»
 وزیر فرهنگ گفت: روابط بین‌الملل ایران در سطوح مختلف باید موردتوجه و بازخوانی مجدد قرار بگیرد. سطح اول روابط بین‌المللی جهانی ایران، سطح دوم روابط بین‌الملل ایران با جهان اسلام، سطح سوم روابط بین‌المللی ایران با منطقه و سطح چهارم روابط بین‌المللی ایران با کشورهای همسایه است. در هر چهار سطح عنصر فرهنگ را به‌عنوان یک عنصر دخیل، مؤثر و متغیر اساسی باید مورد بازبینی‌های جدید قرار داد. در سطح اول و در حوزه روابط بین‌الملل جهانی ایران به چند نکته اشاره می‌کنم. اولین نکته اینکه به نظر می‌آید جهان از یک‌جانبه‌گرایی به‌طرف چندجانبه گرایی در حال حرکت است. در حوزه اقتصادی شاهدیم که آمریکا در سال ۱۹۶۰ چهل درصد تولید ناخالص جهانی را در اختیار داشت. این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۲۳ درصد می‌رسد و یا چین که در سال ۲۰۰۰، چهار درصد تولید ناخالص جهانی را داشت، سهمش در سال ۲۰۱۹ به ۱۴ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص جهانی ارتقا پیدا می‌کند. این نمایه‌ای از تغییراتی است که در حوزه قدرت مطلقه و یا یک‌جانبه‌گرایی جهانی در بخش اقتصاد در حال پدید آمدن است. فرهنگ‌های شرقی، اسلامی و فرهنگ ایرانی سه حوزه فرهنگی هستند که می‌توانند در به هم ریزی یک‌جانبه‌گرایی فرهنگی جهانی کارکرد و کارآمدی قابل‌توجهی را پیدا کنند. ایران به اعتبار سابقه تمدنی و فرهنگ اسلامی حرف‌های زیادی برای عرضه جهانی دارد.مراسم بزرگداشت هفته پژوهش سال ۹۹ روز گذشته همراه با رونمایی از آثار برگزیده از تازه‌های نشر وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تجلیل از برگزیدگان و پژوهشگران برگزار شد.