کد خبر : 103229 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۱ - 00:04
هشدار سازمان نظام پزشکی به دولت فرصت خرید واکسن کرونا را از دست ندهید اشاره: انجام واکسیناسیون کرونا در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله انگلستان، آمریکا، روسیه، عربستان، ترکیه، امارات، چین و ... آغازشده است. اما در ایران به دلیل تحریم و عدم امکان تبادل پول بین بانک‌های ایران و جهان هنوز دولت نتوانسته موفق به خرید واکسن کرونا از شرکت‌های خارجی شود. به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی ارز کافی برای خرید واکسن کرونا محیا است اما بانک‌های جهان مجوز از کشور آمریکا برای دریافت پول از ایران می‌خواهند. در این شرایط جان بسیاری از هم‌وطنان به خصوص کادر درمان و سالخوردگان در خطر مرگ بر اثر ابتلا به کرونا است. در این ارتباط رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی و رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی روز گذشته به دولت هشدار دادند و خواستار خرید و توزیع هر چه زودتر واکسن کرونا برای مهار شدت اپیدمی کرونا شدند.

ستاره صبح-

اهمیت آغاز واکسیناسیون کرونا
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به غلبه تفکر "فاصله‌گذاری اجتماعی" بر "ایمنی گله‌ای" با اجرای طرح قاسم سلیمانی در کشور بر لزوم واکسیناسیون ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر برای ضربه زدن به‌شدت اپیدمی کرونا تأکید کرد.«عباس آقازاده» رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با تأثیر تزریق واکسن کرونا بر کنترل اپیدمی در کشور بیان کرد: هیچ‌چیزی یک‌باره ایجاد نمی‌شود و از بین نمی‌رود و به‌طور حتم بعد از توزیع واکسن هم یک‌دفعه اپیدمی از بین نمی‌رود.وی ادامه داد: در رابطه با واکسن هم به تازگی در نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهور آقای جهانگیری خواهش کردیم، مسئله‌ی تأمین واکسن در اولویت قرار گیرد، چون موضوع به حیات انسانی مربوط است، در حال حاضر باید تهیه‌ی واکسن مهم‌تر از هر موضوع و طرح دیگری باشد.وی افزود: ما طرفدار این هستیم که واکسن از مسیر مناسب که همه‌ی جوانب در نظر گرفته‌شده باشد در کشور توزیع شود، حتماً مراحل کامل آزمایش انسانی را گذرانده باشد و توسط سازمان‌های بین‌المللی بهداشتی نیز تأییدیه گرفته باشد و ضمناً از نظر اقتصادی و حمل‌ونقل شرایط مناسبی داشته باشد، چون ما نمی‌توانیم شرایط دمایی منهای ۷۰ درجه را داشته باشیم، برای همین نگهداری و حمل واکسن با مشکل مواجه می‌شود. اگر دمای واکسن مناسب نباشد، به آب مقطر تبدیل می‌شود که استفاده از آن فایده‌ای ندارد و بنابراین باید به شکلی واکسن را تهیه کنیم که تمام جوانب آن سنجیده شده باشد.

توزیع واکسن کرونا
آقازاده در مورد چگونگی توزیع واکسن در کشور بیان کرد: باید در زمان توزیع واکسن یک پروتکل درستی را در پیش بگیریم تا واکسیناسیون منظمی در کشور داشته باشیم و حتماً باید طبق اولویت‌بندی این اتفاق بیفتد، به‌عنوان‌مثال اول کارکنان بهداشتی و درمانی تزریق کنند، چون این افراد در معرض بیشتر بیماری قرار دارند و همچون حلقه واسطه‌ای هستند.وی ادامه داد: در نظر بگیرید کادر درمانی در بیمارستان از تختی به تخت دیگر می‌رود و هرروز بعد از ترخیص یک بیمار، بیمار دیگر جایگزین آن می‌شود و درواقع یکی از حلقه‌های پخش ویروس محسوب می‌شود که باید این حلقه محدود شود، اگر در کشور ۲۰ الی ۲۵ میلیون نفر مطابق یک برنامه‌ی هوشمند واکسینه شوند، به وسعت و شدت اپیدمی ضربه خواهد خورد و قادر خواهیم بود تا به آن غلبه کنیم.
ایمنی گله‌ای موفق نبوده است
آقازاده با اشاره به مکانیزه ایمنی گله‌ای در کنترل اپیدمی کرونا بیان کرد: ایمنی گله‌ای یا ایمنی جمعی یک نوع سیاست بهداشتی است که معتقد است، در قبال این اپیدمی‌ها اگر ۶۲ درصد افراد یک جامعه مبتلا شوند بعدازآن به‌طورکلی آن جامعه بر این اپیدمی غلبه می‌کند، اما در این رابطه افرادی در سیر ایمنی گله‌ای تلف می‌شوند و این نظریه موفق نبوده است.وی ادامه داد: اوایل اپیدمی کرونا، آمریکا، انگلستان، ایتالیا و بخش‌هایی از استکهلم خیلی بر کنترل ویروس سخت نگرفتند تا بخش‌هایی به ویروس مبتلا شوند و گزارش‌هایی داریم که در مراکز نگهداری سالمندان به عمد با ویروس مقابله نمی‌شد که منجر به فوت هزاران هزار انسان شده است، اما هرگز با وجود فوت هزاران انسان نتیجه مثبتی نداده است.آقازاده افزود: این ایمنی ریشه‌هایی در تفکر مال توس دارد که یک جمعیت‌شناسی در قرن نوزدهم بود و این مسائل از طرف او مطرح شد، وی بر این باور بود که در دنیا به‌اندازه‌ی رشد جمعیت، غذا وجود ندارد و بنابراین باید از بلایای طبیعی و جنگ‌ها استقبال کنیم تا جمعیت تقلیل یابد و فقط جمعیت تا اندازه‌ای باشد که غذا وجود دارد، حال ریشه‌ی ایمنی گله‌ای از چنین تفکر خطرناک اجتماعی ریشه می‌گیرد.وی ادامه داد: در دولت ایران هر دو تفکر "ایمنی گله‌ای" و "سیاست فاصله‌گذاری هوشمند" وجود داشت که به نظر می‌رسد، سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی در مجموعه‌ حاکمیت پذیرفته‌شده است. در حال حاضر هم طرح محله محوری و خانه مبارزه با کرونا با عنوان طرح قاسم سلیمانی اجرا می‌شود و سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی بر ایمنی گله‌ای غلبه کرده است.

تهیه واکسن کرونا 
در مقطع زمانی مشخص
رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت ضمن اشاره به اهمیت زمان در مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹، تهیه واکسن این بیماری در مقطع زمانی مشخص را خواستار شد و گفت: سازمان نظام پزشکی نیز در این خصوص اقدامات خود را با تشکیل کمیته‌ای آغاز کرده است.به گزارش ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در متن نامه دکتر محمدرضا ظفر قندی خطاب به دکتر سعید نمکی آمده است: «همان‌گونه که استحضار دارید طولانی شدن اپیدمی بیماری کووید ۱۹ در جهان و کشورمان ایران، صدمات جبران‌ناپذیری را به حوزه سلامت و معیشت مردم وارد ساخته است. طبیعتاً رهایی از این بیماری و آثار مخرب آن جزو خواسته‌های عموم و مسئولان کشور است. ضمن ارج نهادن بر تلاش‌های دانشمندان عزیز کشورمان برای تولید واکسن کرونا، عنصر زمان برای مقابله با این بیماری بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است. با توجه به تولید و شروع استفاده از واکسن در کشورهای مختلف به نظر می‌رسد، لازم است همه تلاش‌ها بر خرید هر چه سریع‌تر واکسن و شروع واکسیناسیون مردم عزیز کشورمان در یک بازه زمانی مشخص متمرکز گردد. سازمان نظام پزشکی به عنوان نهاد مرجع صنفی بر اساس بند «ت» ماده ۳ قانون سازمان نظام پزشکی برای تهیه و ارائه خدمات واکسیناسیون به مردم و کادر درمان اعلام آمادگی می‌نماید. همچنین این سازمان برای پیگیری ویژه تهیه واکسن، کمیته‌ای را تعیین نموده تا با هماهنگی وزارت بهداشت و دولت و در راستای فعال کردن دیپلماسی عمومی، اقدام عاجل در این زمینه به عمل آورد. دستور مساعد جنابعالی در مورد این همکاری و تسریع درزمینه تهیه واکسن موجب امتنان است.»

کرونا جان ۱۷۷ نفر دیگر 
را در ایران گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۷۷ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۳ هزار و ۶۲۵ نفر رسید. به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر روز ۳۰ آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۰۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۱۵۸ هزار و ۳۸۴ نفر رسید.وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۸۵ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۵۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون هفت میلیون و ۴۶ هزار و ۴۴۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.لاری گفت: هم‌اکنون بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا نداریم.او با تبریک روز پرستار گفت: امروز سالروز ولادت بانوی صبر و مقاومت حضرت زینب (س) روز پرستار نام‌گذاری شده است. ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و پرستاران به عنوان سربازان خط مقدم صحنه نبرد با این بیماری این بار نه در لباس رزم بلکه در لباس سپید سلامت مشغول خدمت‌رسانی به بیماران هستند.وی افزود: با همه‌گیری ویروس کرونا فروزندگی پرستاران این ستارگان درخشان بر ما نمایان‌تر شده است. سردمداران این جدال سهمگین جان خود را در طبق اخلاص گذاشته تا نجات‌بخش همنوعان خود باشند. با درود به ارواح پاک شهدای سلامت به خصوص شهدای پرستاری و پاسداشت نام و یاد این عزیزان فرارسیدن روز پرستار را به این خدمت‌گزاران بی‌ادعا تبریک و تهنیت می‌گوییم.وی ادامه داد: مردم قدرشناس ایران با تداوم همکاری مسئولانه خود، در عمل به توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه عادی انگاری، کمک می‌کنند تا از فشار کاری این روزهای پرستاران کاسته شود.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مهم‌ترین عامل انتقال بیماری کووید ۱۹ در کشور، دورهمی ها و مهمانی‌های خانوادگی است، برگزاری آیین سنتی یلدا در شرایط کنونی بیماری در کشور ممکن است به قیمت از دست دادن عزیزانمان تمام شود، بنابراین از هم‌وطنان فهیم کشور می‌خواهیم تا با برگزاری مراسم شب یلدا به صورت مجازی و دور از هم، شادی روزهای پس از شب یلدا را با بیماری یا از دست دادن عزیزان تلخ نکنند.