کد خبر : 103219 تاریخ : ۱۳۹۹/۹/۳۰ - 00:19
ستاره صبح در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس و یک کارشناس رسانه بررسی کرد هزینه حذف عادل فردوسی‌پور از تلویزیون اشاره: برنامه تلویزیونی «۹۰» به تهیه‌کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌پور که بیش از دو دهه از آنتن تلویزیون پخش می‌شد، به گواه آمار و ارقام پرمخاطب‌ترین برنامه صداوسیما بود. اما پس از روی کار آمدن علی فروغی به‌عنوان رئیس جدید شبکه سه، برنامه 90 بر روی آنتن نرفت و روابط عمومی شبکه سه در بیانیه‌ای تند و بی‌سابقه علیه فردوسی‌پور اعلام کرد که برنامه ۹۰ به دلیل «رفتار غیرحرفه‌ای و خارج از عرف تهیه‌کننده و مجری» آن پخش نمی‌شود. نکته جالب این است که فروغی که پسر باجناق غلامعلی حداد عادل است و در سوابق او ریاست مرکز بسیج صداوسیما دیده می‌شود، در زمان آغاز پخش برنامه 90 در مردادماه 1378 فقط یازده سال داشته است! این موضوع باعث شد تا بسیاری از چهره‌های فرهنگی، ورزشی و حتی سیاسی از عادل فردوسی‌پور حمایت کنند و خواهان بازگشت او به تلویزیون شوند، اما رئیس جوان شبکه سه نه‌تنها به انتقادها توجهی نکرد، بلکه فردوسی‌پور را به مظلوم‌نمایی متهم کرد و گفت: «او داشت از مدار خارج می‌شد و با این روش صداوسیما از هم می‌پاشید»! انتشار خبر گزارش فینال لیگ قهرمانان آسیا توسط عادل فردوسی‌پور در صفحه اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث شد تا تعداد فالوئرهای صفحه فارسی AFC از حدود ۲۰۰ هزار نفر به نزدیک به سه میلیون نفر افزایش پیدا کند؛ ضمن آن‌که این گزارش با ۸۰۹هزار بیننده پنجمین لایو پربیننده دنیا و پربیننده‌ترین لایو فارسی شد. مسئله‌ای که نشان از محبوبیت این مجری و گزارش‌گر باسابقه تلویزیون دارد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با انتقاد از رفتار مدیر جوان شبکه سه گفت: «برخی تنگ‌نظری‌ها باعث شد تا به‌جای میزبانی بازی فوتبال در نرم‌افزارهای ایرانی، ترافیک به سمت خارج سرازیر شود». بدین ترتیب روز گذشته نه‌تنها تیم فوتبال پرسپولیس به‌عنوان نماینده ایران مقابل حریف خود شکست خورد، بلکه تلویزیون هم قافیه را به اینستاگرام باخت و بسیاری از علاقه‌مندان فوتبال ترجیح دادند که این مسابقه را باکیفیت پایین‌تر تماشا کنند، اما مخاطب رسانه ملی نباشند.

ستاره صبح-

تعداد فالوئرهای صفحه اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا که گزارش مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا را با گزارشگری عادل فردوسی‌پور پخش کرد، تا زمان پخش زنده مسابقه به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رسید. این مسابقه روز شنبه (۲۹ آذر) در دوحه، پایتخت قطر، بین تیم‌های پرسپولیس ایران و اولسان هیوندای کره جنوبی برگزار شد.

سلام به ایران عزیز!
کنفدراسیون فوتبال آسیا چندی پیش اعلام کرد که از آقای فردوسی‌پور برای گزارش بازی پرسپولیس و اولسان کره جنوبی دعوت کرده است. او روز جمعه بعد از دریافت ویزا به دوحه پایتخت قطر سفر کرد. به نظر می‌رسد گزارشگری عادل فردوسی‌پور به زبان فارسی برای مخاطبان ایرانی که به دعوت کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام‌شده، به موضوعی برای تقابل هواداران این مجری مشهور فوتبال ایران با صداوسیما تبدیل‌شده باشد، زیرا شبکه سوم سیما حدود دو سال پیش تصمیم گرفت برنامه پرطرفدار ۹۰ که فردوسی‌پور مجری آن بود را دیگر روی آنتن نبرد. به برنامه ورزشی ۹۹ هم که قرار بود با اجرای او برگزار شود، مجوز داده نشد. متعاقباً عادل فردوسی‌پور دیگر در رسانه‌های رسمی دیده نشد. عادل فردوسی‌پور که بیش از دو سال فوتبال گزارش نکرده بود، در آغاز مسابقه گفت نمی‌تواند احساسات خود را کنترل کند: «سلام به ایران عزیز، نمی‌دانید چقدر دلم برایتان تنگ‌شده بود. به خودم گفته بودم خودت را اول بازی کنترل کن ولی...». گفتنی است عادل فردوسی‌پور پس از پایان فعالیت برنامه ۹۰ در شبکه سوم سیما در هیچ‌یک از مسابقات داخلی و خارجی گزارشگری را برعهده نداشته است. او آخرین بار در ۲۲ اسفند ۹۷ دیدار تیم‌ لیورپول مقابل بایرن‌مونیخ را گزارش کرد.
خروج از مدار فروغی
علی فروغی مدیر شبکه سه سیما که بار‌ها مخالفت خودش با بازگشت فردوسی‌پور را علنی کرده بود، بخشی از ویدئوی خود را که در دیدار ویدئوکنفرانسی با بسیج دانشجویی دانشگاه علامه ضبط‌شده بود، رسانه‌ای کرد. به گزارش انصاف‌نیوز، فروغی گفت: «نه محبوبیت ایشان برای ما پنهان بود و نه تخصص ایشان. اما وقتی می‌بینید یک دروازه‌بان دارد در یک خط دیگر حرکت می‌کند، باید شخص دیگر را درون دروازه بگذارید. در مورد ایشان باید بگویم که کار داشت از مدار خارج می‌شد. بقیه هم داشتند نگاه می‌کردند و با این روش صداوسیما داشت از هم می‌پاشید. ناگزیر بودیم که این تصمیم را بگیریم و راه هم برای ایشان باز است و به شما بگویم ایشان دارد مظلوم‌نمایی می‌کند. ایشان کارمند رسمی صداوسیماست و در همین یک سال اخیر یک میلیارد از مطالبات ایشان را پرداخت کردیم، با امضای بنده به ایشان ترفیع شغلی دادیم، شبکه ورزش زیرنظر شبکه سه است و ایشان رقم زیادی بابت برنامه فوتبال ۱۲۰ دریافت کرد. به ایشان پیشنهاد دادیم بیاید گزارش کند، اما خودش قبول نکرد. برخلاف این مظلوم‌نمایی‌ها و در همان دوره‌ای که بحث مهاجرت شده بود، ایشان به‌صورت دستی درخواست فوتبال ۱۲۰ را به ما داد.» گفتنی است پیش‌تر حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره دلیل تعطیلی ۹۰ به خبرآنلاین گفته بود: «از نهادهای امنیتی پرسیدم مشکل عادل فردوسی‌پور چیست، گفتند فقط محبوبیت! به مسئولش در رسانه ملی گفتم، گفت شما دخالت نکنید، این پروسه برخورد با او پروسه‌ای هشت‌ماهه بوده است!»

حذف عادل، ناامیدی جامعه
سعید معیدفر، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با ستاره صبح درباره حذف عادل فردوسی‌پور از تلویزیون گفت: «اساساً بحث سرمایه‌های اجتماعی محدود به حذف یک مجری محبوب تلویزیونی نمی‌شود، بلکه فراتر از آن است. سرمایه اجتماعی امری جمعی بوده و فردی نیست و معطوف به یک شخص نمی‌شود. فرآیندی که در آن حوزه تعاملات، مشارکت و ارتباطات گسترش پیدا می‌کند و موجب رشد و هم‌افزایی و توسعه می‌شود، سرمایه اجتماعی نامیده می‌شود. در اطراف برنامه ۹۰ تعاملاتی شکل می‌گرفت که افراد می‌توانستند با یکدیگر گفت‌وگو کرده یا نقد کنند. با توجه به اینکه در حوزه‌های دیگر جامعه ما روزنه‌ها بسته هستند و فرصتی برای گردش سرمایه اجتماعی وجود ندارد، تنها جایی که افراد می‌توانند برای هم‌افزایی فکری و ذهنی خود را درگیر کنند حوزه‌هایی نظیر ورزش و هنر هستند که اگر در آن‌ها نیز انباشت سرمایه‌ای جزئی ایجاد شود با مواجهه‌ای که صداوسیما در طی زمان و به‌ویژه با برنامه ۹۰ داشته، نشان‌دهنده این است که بخش‌هایی از حاکمیت از سرمایه اجتماعی بدش می‌آید. اما باید دانست که حذف سرمایه‌های اجتماعی در جامعه باعث از بین رفتن امید و اعتماد می‌شود و جامعه‌ای مسخ‌شده و بی‌خاصیت می‌سازد. حذف برنامه‌هایی نظیر نود که از مخاطبان بالایی برخوردار است می‌تواند منجر به گسترش بی‌اعتمادی در جامعه شود.»

دلایل محبوبیت عادل
سیامک رحمانی، کارشناس رسانه و روزنامه‌نگار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره این موضوع گفت: «سال‌ها بود که به خاطر رویه‌ای که عادل فردوسی‌پور داشت و کاملاً در چارچوب‌های تلویزیون حرکت نمی‌کرد مشکلاتی وجود داشت؛ هم مدیران به او انتقادهایی داشتند و هم از بیرون سازمان به او فشارهایی می‌آمد. پس از روی کار آمدن مدیر جدید شبکه ۳ پیش‌بینی می‌شد که مشکلاتش با عادل بالا بگیرد. زیرا عادل فردوسی‌پور در بافت صداوسیما نمی‌گنجد و مدیران می‌خواهند محدودترش بکنند. او به‌عنوان یک مجری، یک گزارشگر و به‌عنوان یک چهره خیلی بزرگ‌تر از اجرا در یک برنامه مثل ۹۰ است، اما مجموعه مدیران صداوسیما می‌خواهند که مجری‌ها در چارچوبی که این سازمان می‌خواهد حرکت کنند و سیاست‌های صداوسیما را دنبال کنند. عادل فردوسی‌پور در تلویزیون چهره متفاوتی بود، زیرا راحت‌تر صحبت می‌کرد، صراحت بیشتری داشت و با مخاطبانش، باصداقت برخورد می‌کرد؛ برای همین، خیلی‌ها رویه‌اش را دوست داشتند و محبوبیتش هم مختص به ورزش و فوتبال نبوده و نیست. چنانچه در روزهای اخیر از هنرمندان تا چهره‌های اجتماعی و سیاسی و... از او حمایت کرده و گفته‌اند که عادل فردوسی‌پور به‌عنوان یک چهره رسانه‌ای فوق حرفه‌ای و یکی از بهترین برنامه‌سازان تلویزیون است و یکی از استانداردترین برنامه‌های تلویزیون را داشته است و کاش می‌توانست در تلویزیون گزارش کند.»