لوگو
1404 دوشنبه 17 آذر
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/08/22 - شماره 2630
نسخه چاپی

خط‌شکنی رهبری یک زن در ارکستر تهران

پانیذ فریوسفی، نوازنده و رهبر جوان، پس از سال‌ها فعالیت در عرصه‌ موسیقی کلاسیک، این روزها به‌عنوان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه می‌رود. او در گفت‌وگویی در حاشیه‌ تمرین ارکستر از تجربه‌ این حضور، چالش‌ها و امیدهایش برای آینده می‌گوید.به گزارش ایسنا، چوب رهبری ارکستر سمفونیک تهران اکنون نخستین بار است که به دست یک رهبر زن افتاده است، البته قبلا در سال ۱۳۸۹ قرار بود نازنین آقاخانی رهبری این ارکستر را به دست بگیرد اما به دلیل کارشکنی‌هایی که صورت گرفت این امر میسر نشد و او در نهایت به اتریش بازگشت. با این حال اکنون این پانیذ فریوسفی است که در نهایت توانست به عنوان نخستین رهبر ارکستر زن ایرانی چوب رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به دست بگیرد و باید دید که آیا حضور رهبران ارکستر زن ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟ به هر جهت فراموش نکنیم که هر چند در ایران رهبران ارکستر کمتر هستند، اما خارج از ایران زنان و مردان رهبر ارکستر سرشناس و حرفه‌ای ایرانی داریم که می‌توان از آنها برای انتقال تجربیاتشان دعوت کرد.  در نهایت اما در تمرین ارکستر سمفونیک تهران به گفت‌وگویی با پانیذ فریوسفی پرداختیم تا از تجربه حضور خود به ایسنا بگوید.
  این نخستین باری است که یک رهبر ارکستر زن چوب رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به دست می‌گیرد. این مسئولیت را چطور می‌بینید؟
بله، این نخستین بار است که تهران رهبر خانم دارد. به نظرم یکی از دلایلش این است که در مراکز آموزشی ما رشته‌ای به نام رهبری ارکستر، مخصوصاً به‌صورت تخصصی، وجود ندارد؛ نه برای خانم‌ها و نه برای آقایان. اما برای خود من، مسئله‌ جنسیت در هنر هیچ اهمیتی ندارد. هنر از جنس انسان است، نه زن و مرد. البته ممکن است برای ارکستر در ایران این موضوع هنوز کمی عجیب یا ناشناخته باشد، اما خوشبختانه در دنیا تعداد رهبران زن نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. در ایران شاید تعداد رهبران زن کمتر از انگشتان دست باشد، ولی امیدوارم این تجربه بتواند آغازی باشد برای علاقه‌مندان این رشته. نکته‌ مثبت برای من این است که بین من و اعضای ارکستر، موسیقی زبان مشترک است؛ ما از طریق هنر با هم ارتباط برقرار می‌کنیم و دیگر مهم نیست رهبر خانم است یا آقا.
  با وجود این حضور، فکر می‌کنید هنوز موانعی برای رهبران زن در ایران وجود دارد؟
از آن‌جا که این انتخاب از سوی شورای هنری ارکسترهای بنیاد رودکی انجام شده و آن‌ها از من دعوت کردند، فکر می‌کنم هر کسی که توانایی و قابلیت لازم را داشته باشد، حتماً دعوت به کار خواهد شد. به همین دلیل من مانعی جدی نمی‌بینم. اگر شایستگی در کسی دیده شود، راه برایش باز است.
  چه کسانی در مسیر هنری شما به‌عنوان الگو و الهام‌بخش نقش داشتند؟
رشته‌ اصلی من نوازندگی ویلن بود و در دوران تحصیل در ارمنستان، استاد من آقای آرام قارابگیان، از رهبران مطرح آن کشور، تأثیر زیادی بر من گذاشتند. البته همه‌ رهبران بزرگ دنیا تأثیرگذارند، اما اگر بخواهم از کسی نام ببرم که برایم الهام‌بخش و منحصربه‌فرد است، باید بگویم استانیسلاو کوچانوفسکی، رهبر روس. در کارهای او مینی‌مالیسم و زیبایی خاصی هست که کمتر در میان رهبران دیگر می‌بینیم و برای من بسیار الهام‌بخش بوده است. 

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • وداع با زویا امامی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون
  • تولید ۲۰ فیلم فاخر در سال اول برنامه هفتم
  • هنرمندی که ناگهان بازیگر شد و در سینما ماند
  • سامورایی آرام سینمای ژاپن
  • خط‌شکنی رهبری یک زن در ارکستر تهران
  • درگذشت ابوالقاسم فقیری، نویسنده شیرازی
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.