کد خبر : 675061 تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۵ - 01:26
مهار جنگ با دیپلماسی گروه بین الملل: خاورمیانه هر روز که پیش می‌رود شاهد تنش، جنگ و تهدید بیشتر است. اسراییل همچنان جنوب لبنان و جاهای دیگر را بمباران می‌کند و جان افراد بیگناه را می‌گیرد.

حزب الله هم همچنان به موشک پراکنی به شمال اسرائیل ادامه می‌دهد. نکته مهم این است که در دو روز گذشته بیش از ده سرباز اسرائیلی در جنوب لبنان کشته شده‌اند.

اسرائیل در اقدامی عمدی سه خبرنگار شبکه‌های تلویزیونی «المنار» و «المیادین» وابسته به حزب الله را به شهادت رساند. رژیم اشغالگر در ادامه تهدیدات واقعی یا به راه انداختن جنگ روانی علیه ایران به نوشته روزنامه «معاریو» چاپ اسرائیل فاش کرد، قرار است در حمله به ایران از نوع جدیدی از موشک‌ها استفاده شود.

در میانه خون و آتش آمریکا همچنان در تلاش است تا آتش بس برقرار شود و 101 گروگان اسرائیلی که در اسارات حماس هستند، آزاد شوند. در این ارتباط قرار است فردا روسای سازمان سیا و موساد به دوحه بروند و در آنجا با میانجیگری قطر، مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم برای آتش بس بین این دو سازمان امنیتی و سازمان حماس صورت گیرد.

ترکش‌های جنگ روانی و جنگ روایت‌ها به بازار ایران خورده است، به طوری که هفته گذشته قیمت سکه رکورد تاریخی زد و قیمت دلار هم که پیش از این 63 هزار تومان بود با پنج هزار تومان افزایش به مرز 70 هزار تومان نزدیک شد. جنگ از هر نوع آن واقعی یا روانی یا جنگ روایت‌ها بر بازار و قیمت کالاها تأثیر می‌گذارد.

این موضوع مردم را نگران کرده و از خود می‌پرسند آینده خود و فرزندانشان چه می‌شود. حال که آمریکا به دنبال آتش بس در غزه است برای جلوگیری از جنگ روانی و جنگ روایت‌ها ایران هم بهتر است از برقراری آتش بس در غزه و توقف جنگ در لبنان حمایت کند. واقعیت این است که جامعه ایران به دلیل زخم‌هایی که از جنگ هشت ساله بر پیشانی خود دارد، از جنگ واهمه دارد و از آن می‌ترسد.

اگر مسئولان این واقعیت را قبول ندارند به کوچه و بازار بیایند تا ببینند فکر و ذکر مردم بیشتر اقتصاد و معیشت است تا آنچه در خاورمیانه می‌گذرد. مشکل آنجاست که عده‌ای میدان را قبول دارند نه دیپلماسی را.

این در حالی است که تجربه بشر نشان داده که جنگ روانی، جنگ روایت‌ها و جنگ فیزیکی را دیپلماسی می‌تواند کنترل و متوقف کند.