کد خبر : 674433 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۳ - 08:58
ستاره صبح در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد: طلسم رابطه شکسته می‌شود؟ «علی صالح‌آبادی»، تحلیلگر روابط خارجی در خصوص سفر رییس جمهور به نیویورک به ستاره صبح می‌گوید: «پزشکیان در این سفر نباید اشتباهی که خاتمی در سال 2000 انجام داد و حاضر نشد با رییس جمهور آمریکا و وزیر خارجه آن کشور روبه رو شود، این بار توسط وی تکرار شود.

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری روز گذشته به نیویورک رفت و در نخستین اظهارنظر گفت برای امنیت و صلح به سازمان ملل آمده است. سازمان ملل فرصت بی‌نظیری برای دولت‌ها و ملت‌‌ها برای جلب منفعت و دفع ضرر به‌ویژه تهدید روز افزون اسرائیل و آمریکا است. ذات مذاکرات و گفت‌وگو از سطح تنش و درگیری نظامی می‌کاهد. تحریم باعث کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم و از همه مهم‌تر کوچک‌ شدن سفرهای مردم شده است. کارشناسان و 16 میلیون نفری که به پزشکیان رأی دادند خواستار برداشتن تحریم‌ها یا کاهش آن هستند همچنین این گروه خواهان بهبود روابط تهران و واشنگتن هستند. اکنون توپ در زمین دستگاه دیپلماسی کشور است که از فرصت سازمان ملل برای بهبود رابطه و کاستن از سطح تنش استفاده خواهد کرد یا خیر، در ادامه نظر کارشناسان را می‌خوانید.

اگر تحریم برداشته نشود رشد اقتصادی شدنی نیست
«علی صالح‌آبادی»، تحلیلگر روابط خارجی در خصوص سفر رئیس‌جمهور به نیویورک به ستاره صبح می‌گوید: «پزشکیان در این سفر نباید اشتباهی که خاتمی در سال 2000 انجام داد و حاضر نشد با رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر خارجه آن کشور روبه‌رو شود، این بار توسط وی تکرار شود. صالح آبادی گفت: من کشوری را سراغ ندارم که با آمریکا سر شاخ نشده باشد و عاقبت خوشی داشته باشد. همچنین کشوری را سراغ ندارم که با روسیه دوستی کرده باشد و سود برده باشد. به عقیده این روزنامه نگار، اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از سال 1397 به بعد نسبت به قبل تشدید شده است، برداشته نشود کشور نمی‌تواند به رشد، توسعه و رفاه دست پیدا کند. او به پزشکیان توصیه می‌کند که برخلاف دیگر روسای جمهور ایران با رئیس‌جمهور آمریکا وارد مذاکره شود و از آن‌ها امتیاز بگیرد. دموکرات‌ها زیر فشار جمهوری خواهان و همچنین چین و روسیه هستند. بنابراین در شرایط ضعف، امتیاز بیشتری به ایران می‌دهند تا در شرایط قدرت و احتمالاً پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات 5 نوامبر که اگر چنین اتفاقی بیفتد شاهد فشار و تحریم بیشتر از سوی آمریکا و اسرائیل خواهیم بود. پس اگر قصد بهبود رابطه با آمریکا را دارید با دموکرات‌ها مذاکره و مصالحه کنید.»

توپ در زمین آمریکا است
«حسین کنعانی‎ مقدم»، تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال که آیا در سفر رئیس‌جمهوری به سازمان ملل آیا می‌توانیم در انتظار دور تازه مذاکرات در جهت رفع تحریم‌ها باشیم، به ستاره صبح گفت: «مذاکره ابتدا زمینه‌سازی و مقدماتی دارد که در این زمینه باید ببینیم آیا طرف آمریکایی هم می‌خواهد که با ایران بر سر یک میز بنشیند یا خیر؟ باتوجه به شرایطی که اکنون وجود دارد و شعارهایی که طرف‌های آمریکایی می‌دهند روزنه‌ای از بهبود شرایط و باز شدن راه مذاکره دیده نمی‌شود. در روند تحریم‌های آمریکا و خروج یک‌طرفه ترامپ از برجام شهروندان ایرانی صدمات زیادی دیده‌اند که این ضررها باید به‌نوعی جبران شود. دولت چهاردهم هم تلاش می‌کند تا بتواند وضعیت را به سود ایران باز گرداند ولی اثری از چنین حرکتی نمی‌بینیم. با این شرایط باید بگوییم که توپ در زمین آمریکا است.»

اتفاقات جدیدی در راه است
«علی صوفی» تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال که آیا در سفر رئیس‌جمهوری به سازمان ملل آیا می‌توانیم در انتظار دور تازه مذاکرات در جهت رفع تحریم‌ها باشیم، به ستاره صبح گفت: «دولت چهاردهم از حمایت رهبری برخورددار است. این موضوع مهمی است چون پیش از این هیچ دولتی این‌طور مورد اعتماد رهبری نبوده است. اعتمادی که رهبری به پزشکیان دارد در مورد هیچ رئیس‌جمهوری وجود نداشت. این اعتماد به دولت از سوی رهبری می‌تواند زمینه ارتباط و گفت‌وگوی مستقیم با آمریکایی‌ها را در سفر به سازمان ملل فراهم کند. به‌نظرمی‌تواند اتفاقات جدیدی در این سفر برای ایران رخ دهد که امیدواریم برای مردم هم ثمراتی داشته باشد.»

شاید مذاکره ‌کنند
«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در این مورد که پزشکیان به‌غیر از مذاکره با مکرون که از پیش اعلام شده، آیا دیدار غیرمنتظره‌ دیگری خواهد داشت که به برداشتن تحریم‌ها ختم شود، به ستاره صبح گفت: «توجه داشته باشید که دیدار با مکرون در ادامه سیاست‌ها و خواسته‌های فرانسه خواهد بود و اینکه اروپایی‌ها چه مواضعی در مقابل سیاست‌های ایران خواهند داشت. اروپایی‌ها نسبت به آمریکا وابستگی دارند و اگر هم بخواهند با ایران همکاری کنند به اجازه واشنگتن نیاز دارند، همانند تجربه‌ای که بعد از خروج ترامپ از برجام مشاهده کردیم. شاید مکرون به‌صورت سنتی، برای دیدار پزشکیان با مقامات آمریکایی تعارف کند، که به‌نظر بی‌فایده خواهد بود. به‌نظر حالا پزشکیان تنها به‌بهانه سخنرانی تهران را به مقصد نیویورک ترک خواهد کرد. اگر این سفر تنها به‌دلیل سخنرانی نبود می‌توانستیم به رویدادهای جدید امیدوار باشیم.»

مذاکره، شاید در فصل دیگر
«مهدی مطهرنیا»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که آیا در سفر کنونی رئیس‌جمهوری به آمریکا، آیا شاهد دور تازه‌ای از مذاکرات خواهیم بود، به ستاره صبح می‌گوید: «پیش از هر چیزی باید این موضوع را در نظر بگیرم که سفر پزشکیان به نیویورک در حالی انجام می‌شود که وضعیت دو طرف به‌دلیل جنگ در خاورمیانه در بحرانی‌ترین حالت به سر می‌برد. پزشکیان اگر می‌خواهد روزنه‌ای برای مذاکره با آمریکا باز کند ادبیاتش باید متفاوت از روسای جمهور قبل باشد. جنگ اسرائیل لبنان، انتخابات آمریکا و نوع واکنش‌های دو طرف نشان می‌دهد که روابط به سمت مذاکره نخواهد رفت. شاید در ادامه شاهد نمایشی برای مذاکرات باشیم ولی اینکه این نمایش به‌‌صحنه برود بعید است. با این حال شاید در فصل دیگر شاهد دوره تازه مذاکرات باشیم.»