کد خبر : 664421 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۲ - 02:48
حمید قاسمی فیض‌آباد- جامعه‌شناس آقای رییس جمهور، فرصت را از دست ندهید! پزشکیان در اولین نشست خبری با خبرنگاران با صداقت و خودش بود. او ذهن، قلب و قالبی برای خودش دارد که در آن شفاف است. شفافیت راهگشا و کارگشاست. در دست‌نوشته‌های طنزی که منتسب به خاطرات روزانه پزشکیان است. آمده: «بعد از جلسه، دکتر قائم پناه گفت که کاش به سؤال آخر در مورد آقای موسوی آن‌طور جواب نمی‌دادم.

منظورش ضمیری بود که به‌کار برده بودم. گفتم من که دارم تلاش می‌کنم برای رفع حصرش. گفت مشکل همین‌جا است که ضمیر به کار می‌برم. گفت در دوران مناظره و بحث کارشناسی این‌جوری صحبت کرده بودم که حاشیه شده، اما این بار بیشتر حساسیت ایجاد شد. فهمیدم چه می‌گویند. فکر کنم از سوتی شوروی هم بدتر بود. کاش آخر جلسه نبود و [از پایین] تذکر می‌دادند تا همان‌جا درست کنم.

آنچه از زندگی دنیا گذشته است بازنمی‌گردد و آنچه در آن هستیم، جاودان نمی‌ماند. آخرین کارِ این جهان، همچون نخستین کارِ اوست؛ امورش شبیه به یکدیگر و نشانه‌هایش روشن و آشکار است. کدام سیاستمدار را تاکنون به این شفافیت دیده‌اید؟
آقای دکتر، به‌عنوان یک جامعه‌شناس و کارشناس فرهنگی می‌گویم: این صداقت و زلال بودن شما کار خواهد کرد. از این صداقت و شفافیت برای رفع تخاصم با آمریکا نیز می‌توانید بهره بگیرید. شما در نشست خبری از وفاق ملی، فساد ستیزی نظام‌مند، ایجاد راه‌های مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب به‌عنوان سه ابر پروژه که دولت به دنبال انجام آن است یادکردید.

شما یک ابر پروژه دیگر دارید که می‌توانید و باید آن را حل کنید. آقای دکتر به‌خوبی می‌دانم. حل مشکل و رفع تخاصم، ایران و آمریکا به این سادگی‌ها ممکن نیست. شجاعت و اراده‌های قوی در دو طرف می‌خواهد. تا به یاد دارم، در روزهای اول پیروزی انقلاب، در ۲۵ بهمن ۵۷ سفارت آمریکا توسط چپی‌ها اشغال شد. اما به تدبیر شورای انقلاب و امام با اینکه یک خدمه هم کشته‌شده بود.

اشغال‌کنندگان را از سفارت بیرون کردند. در اشغال دوم سفارت نیز قرار بود چندروزه حل شود که به دلیل شرایط اجتماعی خاص، ۴۴۴ روز طول کشید. از آن زمان تاکنون تلاش‌های متعددی از سوی دو طرف شد تا رابطه آمریکا با ایران بهبود یابد؛ اما متأسفانه تاکنون به درازا کشیده شده است.
آقای دکتر؛ به این مسئله توجه فرمایید.

برای حل این مشکل اگر اراده‌های قوی و مؤثر در دو طرف وجود داشته باشد. فرایندهای ملی و جهانی و حتی اجتماعی در هر دو سو به‌گونه‌ای رقم خورده که حل آن را سخت کرده است. آقای پزشکیان، من حتی به ترور «شینزوآبه» نخست‌وزیر ژاپن هم مشکوکم و چه‌بسا بی‌ربط به آمدنش به ایران از طرف آمریکا نباشد. فرصت را از دست ندهید و به نتیجه فکر کنید.

هر وقت ایران و آمریکا خواسته‌اند. از مشکلات به وجود آمده قطع ارتباط دیپلماتیک کم کنند. عده‌ای در دو کشور و حتی کشورهای دیگر مانع این کارشده‌اند. ایران و آمریکا باید دست از خصومت بردارند.

ارتباط این دو کشور نه‌تنها برای ایران و آمریکا منفعت دارد؛ بلکه برای جامعه جهانی نیز مفید است. نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که جهان چندقطبی شده پیش می‌رود. حل مشکل ایران و آمریکا در تلطیف منازعات چندقطبی شدن نیز کمک خواهد کرد. و حتی می‌تواند به صلح جهانی و تمام شدن جنگ اوکراین و پایان جنگ منطقه خاورمیانه و عدالت و انصاف جهانی در روابط بین دولت‌ها شود، اگر تأخیر کنید و زمان طلایی را از دست بدهید، فردا معلوم نیست گوی زمان به کدام سو برود.

برای انجام این مهم شما هم شجاعت وهم هوش وهم صداقت لازم رادارید فقط می‌ترسم فرصت را از دست بدهید. فرصت حضور در سازمان ملل را از دست ندهید و برای رفع تخاصم بین ایران و آمریکا در سازمان ملل کاری کنید. کار امروز را به خاطر ایران و برای ایران به فردا نیندازید.