کد خبر : 664390 تاریخ : ۱۴۰۳/۷/۱ - 01:38
سید عطا تقوی اصل، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح تشریح کرد: تغییر حالت جنگ از کلاسیک به الکترونیک انفجار پیجر ها نشانه و علامت مهمی از عبور درگیری های اسراییل و لبنان از شکل کلاسیک و قدیمی آن به جنگ الکترونیکی است.

ستاره صبح، فائزه صدر: دو روز پس از انفجار های زنجیره‌ ای پیجر‌ها و واکی تاکی‌ های استفاده شده توسط اعضای حزب‌ الله لبنان که در پی آن ۳۷ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند، موج جدیدی از حملات اسرائیل به جنوب لبنان آغاز شد. اسرائیل مناطق مختلفی را هدف حملات هوایی خود قرار داده و منجر به کشته شدن چندین فرمانده ارشد حزب الله شده است. درگیری های اخیر به افزایش نگرانی ‌از گسترش جنگ در منطقه و کشیده شدن پای ایران به این تنش قوت بخشیده است. ستاره صبح در گفت‌وگو با سید عطا تقوی اصل، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

اتفاقات تلخ لبنان در روز های گذشته و حملات اسرائیل به اعضای حزب الله لبنان از جمله ماجرای شوکه کننده انفجار پیجر ها، قدرت بازدارندگی جبهه مقاومت را زیر سؤال برده است. آیا رخنه اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در محور مقاومت همانقدر که احساس می‌شود جدی است یا خیر؟
از نظر من این اقدام نشان دهنده احساس خطر اسرائیل است. یک طرف تمام خطوط قرمز را رد کرده است. تا اینجا اسرائیل با این انفجار‌ها و حملاتی که به دنبال آن انجام داد نشان داد که از جانب حزب الله لبنان، احساس خطر می‌کند.
مسئله دیگر انفجار پیجر‌ها است که یک رخنه امنیتی آشکار است. اگرچه این ترور‌ها از قبل برنامه ریزی شده بودند، ولی نباید فراموش کنیم که اسرائیل با این حرکت چشم انداز مبهمی برای بقای خود در نظر گرفته و دست خود را کاملا رو کرده است.
اسرائیل با این اقدام هم به حزب الله و به همه کسانی که نگران امنیت ملی شان هستند اعلام کرده، کلیه ابزار های الکترونیکی و سایبری که در کل دنیا عرضه می‌شوند می‌توانند توسط اسرائیل دستکاری شده باشند. ابزارهایی به اشکال مختلف در اختیار جاسوس های اسرائیلی بوده و در حال جمع آوری اطلاعات بودند. پس باید در این حوزه تجدید نظر اساسی صورت بگیرد.
به نظر من، این حمله علی رغم اینکه دستاورد کوتاه مدتی برای اسرائیل خواهد داشت اما در دراز مدت به زیان وی تمام می‌شود چون با این شوک امنیتی به کشور‌ها و به خصوص به حزب الله لبنان و گروه های محور مقاومت آنها را متوجه خلاء های امنیتی خود کرده است و آنها برنامه جدیدی برای چشم انداز آینده طراحی می‌کنند.
اسرائیل از اطلاعات و داده‌هایی که در طی سالها جمع آوری کرده استفاده و بهره برداری کرده بود. پیامد و علامت سؤال برای حزب الله رخنه الکترونیکی و جاسوسی در این تشکل است.
انفجار پیجر‌ها نشانه و علامت مهمی از عبور درگیری های اسرائیل و لبنان از شکل کلاسیک و قدیمی آن به جنگ الکترونیکی است. عدم آمادگی سخت افزاری و نرم افزاری حزب ‌الله برای این سناریو، باعث غافلگیری آنها شد. با وارد شدن این متغیر مهم، به نظر می‌رسد در آینده شکل، شمایل و کیفیت و کمیت تنش های منطقه‌ای که یک طرف آن اسرائیل است، دچار تغییرات اساسی می‌شود. عدم توجه به این مهم (جنگ های الکترونیکی) می‌تواند خسارات و صدمات جبران ناپذیری بر محور مقاومت تحمیل کند.

آیا حملات اسرائیل به لبنان مرحله دیگری از طرح جنگ غزه است یا این درگیری جبهه دیگری است که اسرائیل باز کرده و اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند؟
بعد از کاهش درگیری‌ها در غزه، قابل پیش بینی بود که اسرائیل بخواهد امنیت شمال را برای بخشی از شهروندانش برقرار کند و از این نظر باید به سراغ حزب الله برود چون با شرایط فعلی غزه، حماس به شدت ضعیف شده است.
بعد از تضعیف حماس، حالا به سراغ حزب الله لبنان آمده‌اند باید مطرح کرد که آیا اسرائیل بعد به سراغ ایران هم خواهد آمد یا خیر؟! مرحله سوم به پیامد اقداماتی بستگی دارد که در حال انجام است.

من حزب الله را یک مؤلفه ژئوپولیتیکی مهم برای منافع ایران و قدرت نظامی تشیع در جهان اسلام می‌دانم، ولی اقدامات اسرائیل در روزهای اخیر نشان داده که سیستم امنیتی حزب الله آسیب پذیر است. از طرفی نباید فراموش کنیم این انفجارها اقتصاد و امنیت جهان را شوکه کرد. شرکت های تولید ابزار های ارتباطی مضنون شناخته شدند و این تأثیر بدی روی بازار های جهانی این محصولات به دنبال خواهد داشت. اتفاقی که در لبنان افتاد در آینده دارای پیامدهای اقتصادی و امنیتی در ابعاد جهانی خواهد بود.

بدبینی کشورها نسبت به شرکت های سازنده لوازم سایبری رو به افزایش خواهد رفت و تجارت به راحتی صورت نمی‌گیرد. سهام این شرکت‌ها در بورس افت می‌کند و شرکتهایی که منحصولاتشان در این عملیات مورد بهره برداری اسرائیل قرار گرفته بودند بخش اعظمی از بازار جهانی خود را از دست خواهند داد.

آیا ایران وارد تنش می‌شود یا خیر؟ عدم ورود ایران به انتقام گیری حزب الله از اسرائیل چه تأثیری بر روابط جمهوری اسلامی با این گروه و نقش کشور به عنوان رهبر جبهه مقاومت خواهد داشت؟
تجربه نشان می‌دهد حزب الله انتظار حمله مستقیم یا غیر مستقیم از سوی ایران ندارد چون این موضوع محدود به لبنان است و حدود حمایت ایران مشخص است. چیزی که برای حزب الله اهمیت داشت و سید حسن نصرالله اعلام کرده این است که ایران انتقام ترور حنیه را بگیرد. این گمان زنی که آیا انتقام ترور حنیه از سوی ایران با تنش‌ها در لبنان تقارن پیدا می‌کند یا خیر؟ به شدت قوی می‌باشد. اگر این اتفاق بیافتد در وضعیت حساس و خطرناکی قرار می‌گیریم. چون اسرائیل اقدامات دیوانه واری انجام می‌دهد و ممکن است جریان از مدیریت خارج شده و ما وارد مرحله‌ای شویم که تا به حال تجربه نشده است.

امیدواریم پاسخ ایران حساب شده و مدیریت شده باشد در غیر این صورت این اتفاق با حملات اسرائیل به لبنان می‌تواند باعث خارج شدن از مدار مدیریت بحران منطقه‌ای شده و حوزه جنگ گسترش پیدا کند.

جنگ گسترده هوایی اتفاق افتاده، اسرائیل از نظر هوایی دست برتر دارد و ابزار های الکترونیکی و جاسوسی لازم را از قبل تعبیه کرده، یک سناریو می‌تواند این باشد که اسرائیل از اطلاعات و داده‌ها استفاده کرده و از طریق حملات هوایی به اهداف خود دست پیدا می‌کند و ممکن است در جاهایی حملات محدود زمینی انجام دهد. این حرکات و سنگ زدن های اسرائیل نمونه‌ای از اقداماتی دیوانه وار است. حرکت بعدی قابل پیش بینی نیست اما با توجه به فرسوده و خسته بودن نیروی نظامی اسرائیل، شاید گسترش جنگ چشم انداز روشنی نداشته باشد.