کد خبر : 612548 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۱۶ - 02:00
فخرفروشی به سبک زاکانی | محسن هاشمی- رییس دوره پنجم شورای شهر تهران آنچه هم‌اکنون در شهر تهران به عنوان حمل‌ونقل عمومی هرچند ناقص مورداستفاده عموم قرار می‌گیرد، سابقه‌ای حداقل 130 ساله دارد.

ساخت مترو، باهمت و پیگیری مجمع نمایندگان تهران در مجلس به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، کارگران، کارمندان و مدیران زحمات زیادی کشیدند تا اکنون ۷ خط مترو، ۱۵۹ ایستگاه و ۱۵۰۷ واگن، توانایی جابه‌جایی حداقل ۳ میلیون سفر در روز رادارند. تهران مقام بیستم را در سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری جهان به خود اختصاص داده است. این نتیجه با استفاده از اعتبارات بانکی، فاینانس یا یوزانس حداقل ۳ میلیارد دلاری و قرارداد‌های بین‌المللی انجام‌شده است؛ لذا تأمین سامانه حمل‌ونقل عمومی کارآمد از وظایف ذاتی مدیریت شهری بوده و احتیاج به این همه سروصدا و فخرفروشی ندارد. در دوره پنجم شورا ۴۰ کیلومتر از مترو و ۳۰ ایستگاه ۱۰۵ واگن اضافه شد. البته نتیجه ادامه فعالیت‌ها از دوره چهارم بود و قرارداد ۱۰۵ واگن هم از ۲۵% قرارداد دوره‌های قبل بود؛ لذا این‌طور نیست که فعالیت‌ها، مصادره به یک شخص شود. برقی سازی حمل‌ونقل عمومی هم از دهه ۷۰ حداقل با ۱۰۰ اتوبوس برقی با کابل بالا سر به سرانجام رسید که بیش از 30 سال اکنون با ۶۴ اتوبوس مشغول به کار است؛ لذا مشخص است که پیشینیان که زاکانی خود را از همه برتر می‌داند و خدمات خود را بهترین عنوان می‌کند؛ و مبتکرانه جمله قوی‌ترین دوره مدیریت شهری را به راحتی به زبان می‌راند، مجدانه بیشتر از آنچه او با این همه سروصدا به صورتی قول آن را می‌دهد، به سامان رسانده‌اند. بدون پشتوانه قدرت در چهارچوب قانون کارنامه قابل عرضه‌ای دارند.

نگاهی به ایستگاه‌هایی که در طول ۲ سال گذشته افتتاح شد، این امر را به خوبی نشان می‌دهد. طراحی و مناقصه و کلنگ خط ۶ و ۷ مترو در سال ۱۳۸۶ به زمین زده شد. چهار دستگاه TBM برای اجرای آن تأمین و ساخت آن در بخش سیویل به حدود ۹۵% رسید. میوه رسیده آن از درخت تناور خطوط ۶ و ۷ چیده و با فخرفروشی و بدون یادی از پیشینیان به رخ مردم کشیده شد.

قرارداد ۶۳۰ واگن که با تبلیغات کاذب آن را هزار و اندی مطرح می‌کنند، مصوبه‌ای از سال ۱۳۹۵ دارد. مراحل قانونی مناقصه در اوج تحریم‌ها و با مخالفت‌های بازرسی کل کشور برای تعیین برنده مناقصه به سختی به امضای قرارداد رسیده. تخصیص سهمیه فاینانس و تصویب در بانک مرکزی ایران و بیمه خلقی چین و ابلاغ به متصدیان دو طرف تا مرحله پیش‌پرداخت را پشت سر گذاشته، خوشبختانه در طول ۲ سال و نیم بخشی از پیش‌پرداخت داده شد. زحمات این حرکت بدوش وزارت کشور، معاونت عمرانی و سازمان شهرداری‌ها بوده و اصولاً ربطی به شهرداری تهران ندارد؛ و بازپرداخت هم به عهده دولت است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از جشن تکمیل خطوط ۷ چانه مترو خبر داده که سهم شهرداری فعلی نیم درصد هم نیست. البته خبری هم از شروع احداث ساخت خطوط ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ داده شد که جای تبریک دارد و اگر بودجه تأمین شود می‌تواند در ۱۵ سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد. آنچه هم‌اکنون بخشی از اعضای شورای شهر را عصبانی نموده تبلیغات بی‌حد و بعضاً بی‌پشتوانه و بدون نتیجه برای این دوره شورا با قول‌های پی‌درپی و بی‌خبر گذاشتن اعضا از واقعیت‌ هست. برای مثال پیش‌پرداخت ۶۳۰ واگن از ابتدای سال ۱۴۰۲ چند بار پرداخت‌شده اعلام شد؛ و از سهمیه فاینانس ۲۵% و ۵۰% تا ۱۰۰۰ واگن هم خبری نیست!

سال‌ها پیش در بازدیدی، فردی گفت شهید نداده‌ایم تا مدیران فخرفروشی کنند و آن هم نه برپایِ تخصص و تعهد و یا عملکرد قابل‌تقدیر، بلکه بر پایه اتصال به قدرت و خود را عاری از هرگونه پاسخ‌گویی دیدن.