کد خبر : 612251 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۱ - 01:48
پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران گروه اقتصاد: اقتصاد جهان با ریسک انرژی، تنش سیاسی، بحران مالی بانک‌ها و ... مواجه است. صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود در مورد تداوم تنش در خاورمیانه و تبعات آن برای رشد اقتصادی کشورهای منطقه هشدار داده است. گزیده این گزارش را درباره تأثیر تنش‌های سیاسی بر بازار جهان و خاورمیانه می‌خوانید.

تأثیر تنش در خاورمیانه بر اقتصاد
یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول گفت: اقتصادهای خاورمیانه و شمال آفریقا زیر سایه عدم اطمینان ناشی از تنش‌های جاری در منطقه روبه‌رو هستند. جهاد ازعور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، در مصاحبه‌ای در واشنگتن گفت: «ما در شرایطی هستیم که چشم‌انداز کلی در سایه تنش‌های نظامی و سیاسی فروافتاده است.» ازعور یکی از نامزدهای اخیر برای ریاست جمهوری آینده لبنان، افزود: «سایه عدم اطمینان در سمت ژئوپلیتیک یک موضوع مهم است.»
این اظهارنظر در حالی مطرح می‌شود که در مواجهه با درگیری‌های جاری در غزه و سودان و کاهش اخیر عرضه نفت توسط کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز رشد خود را برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) بار دیگر کاهش داده است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای خود که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد: صندوق اکنون انتظار رشد 2.7 درصدی MENA در سال جاری را دارد که 0.2 درصد کمتر از پیش‌بینی ژانویه است. صندوق بین‌المللی پول با اشاره به خطر سرریزهای منطقه‌ای بیشتر از جنگ جاری اسرائیل و غزه، گفت: خطرات رشد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا همچنان افزایش‌یافته است.

پیش‌بینی درباره اقتصاد ایران
صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال جاری را ۳.۳ درصد پیش‌بینی کرده و نرخ تورم مصرف‌کننده را نیز با ۴ واحد درصد به ۳۷.۵ درصد تنزل داده است. همچنین در این گزارش، نرخ بیکاری ایران با بهبود ۰.۱ واحد درصدی نسبت به گزارش سال قبل به ۸.۹ درصد کاهش پیداکرده است.

رشد اقتصاد اروپا و آمریکا
صندوق بین‌المللی پول، گرچه در گزارش خود رشد پیش‌بینی‌شده برای اقتصاد آمریکا را ۰.۶ درصد نسبت به ۲.۱ درصد قبلی افزایش داده اما درعین‌حال، برآورد خود از رشد اقتصاد منطقه یورو را با ۰.۱ درصد کاهش به ۰.۸ درصد کاهش داده و تخمین رشد آلمان و فرانسه را نیز هر کدام ۰.۳ درصد پایین آورده و به ترتیب ۰.۲ و ۰.۷ درصد اعلام کرده است.

تأثیر تنش سیاسی در بازار طلا
قیمت طلا از جهش بازماند؛ زیرا تقاضا برای طلا در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تا حدی فشار ناشی از بازدهی بالاتر خزانه‌داری آمریکا را جبران کرد. در معاملات بازارهای جهانی، بهای هر اونس طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید و هر اونس طلای آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳۹۹ دلار و ۶۰ سنت رسید.

احتمال افزایش قیمت نفت
قیمت نفت با وضعیت خوبی مواجه نیست زیرا تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به تقاضای جهان به دلیل ضعف اقتصادی چین و احتمال رشد ذخایر آمریکا، کاهش یافت. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، با ۵۶ سنت معادل ۰.۶۲ درصد کاهش، به ۸۹ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. گرچه قیمت‌ها در بازار نفت کاهشی شده؛ اما خبرها حاکی از این است که چین برای جبران افزایش اخیر قیمت جهانی نفت، قیمت خرده‌فروشی بنزین و دیزل را افزایش داده است.
یک خبر دیگر در بازار نفت حاکی از این است که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت هند در تلاش است محوله‌های نفتی که از آمریکا خریداری کرده است را دوباره به فروش برساند. تحلیلگران معتقدند این اقدام نشان می‌دهد که احتمالاً نفت بیشتری از سوی روسیه به این کشور آسیایی روانه شده و پالایشگاه هندی از خرید نفت آمریکا پشیمان شده است. (برگرفته از همشهری آنلاین)