کد خبر : 612222 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۹ - 03:13
ستاره صبح گزارش می دهد: احتمال ماجراجویی اسرائیل گروه بین الملل:اسرائیل اعلام کرد که در واکنش به حمله تلافی جویانه ایران به مواضع این کشور حمله خواهد کرد.این در حالی است که پیشتر نتانیاهو در گفتگوی تلفنی با بایدن گفته بود که واکنشی به اقدام ایران انجام نخواهد داد. در همین حال برخی رسانه های اسرائیلی مدعی شده اند، اسرائیل حمله محدود و بدون تلفات مهم علیه ایران را در نظر دارد.جزئیات بیشتر را در ادامه می خوانید:

باقری از «همدلی» ارتش با سپاه در حمله به اسرائیل قدردانی کرد
محمد باقری، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ایران در پیامی کتبی از «همدلی» ارتش با سپاه در حله نظامی به خاک اسرائیل قدردانی کرد. این نخستین بار است که از نقش ارتش در این عملیات سخن گفته می‌شود. باقری در پیام خود، عملیات علیه اسرائیل را « مصداق همدلی و هم‌افزایی ارتش با سپاه» خوانده است.

نتانیاهو به درخواست تلفن نخست‌وزیر بریتانیا پاسخ نداد
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از پاسخ به درخواست ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا که قرار بود انجام شود، خودداری کرد.سوناک علناً اعلام کرده که تلفنی با نتانیاهو تماس می‌گیرد، اما چنین تماسی هنوز برقرار نشده است.سوناک همبستگی خود را با اسرائیل در میانه تنش با ایران اعلام کرده، اما همچنین از نتانیاهو خواسته که در واکنش به حمله اخیر ایران خویشتنداری نشان دهد.

تحریم های جدید اتحادیه اروپا
پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در پی حمله این کشور به خاک به اسرائیل گفت: «نشست اضطراری وزاری خارجه اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و طرح تحریم ایران مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت. هنوز تصمیم رسمی گرفته نشده و بعد از بحث و بررسی این موضوع در جریان نشست در نهایت تصمیم قطعی احتمالا در نشست هفته آینده در لوکزامبورگ اتخاذ خواهد شد.»

افزایش گشت‌زنی‌های هوایی اردن
ارتش اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد که گشت‌‌زنی‌های هوایی خود را برای جلوگیری از نفوذ هوایی و دفاع از آسمان این کشور پادشاهی تشدید کرده است.
امان تاکید کرد: «این اقدام در تأیید موضع قاطع اردن مبنی بر عدم اجازه استفاده از حریم هوایی‌ کشور توسط هر کسی و برای هر هدفی، صورت می‌گیرد، زیرا چنین استفاده‌ای بالقوه سبب نقض حاکمیت و تهدید امنیت کشور و شهروندان اردنی می‌شود.»

تلاش اسرائیل برای تحریم سپاه
یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل گفت با رهبری یک «حمله دیپلماتیک» در کنار پاسخ نظامی به حمله ایران، از ۳۲ کشور خواسته است تا سپاه پاسداران را گروه تروریستی بنامند.
او نوشت: « نامه‌ای به ۳۲ کشور ارسال کرده و در گفت‌وگو با ده‌ها وزیر خارجه و شخصیت‌ برجسته در سراسر جهان خواستار اعمال تحریم‌ها علیه پروژه موشکی ایران و اعلام سازمان تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان راهی برای مهار و تضعیف ایران شدم.»

همکاری دفاعی
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از برخی مقامات اطلاعاتی نوشت مشارکت مسکو و تهران برای تقویت توانایی‌های هر دو کشور رو به افزایش است. این روزنامه با یادآوری این که در ماه گذشته، یک شرکت اسلحه‌سازی روسی یک هیئت ۱۷ نفره از ایرانی را به یک تور وی‌آی‌پی برای خرید از کارخانه‌اش دعوت کرده بود می‌نویسد از بازدیدکنندگان با ناهار و نمایش‌های فرهنگی پذیرایی شده و در روز پایانی، آنها از کارخانه‌ای بازدید کردند که محصولات مورد علاقه تهران، یعنی سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته برای سرنگونی هواپیما تولید می‌کند.

پیام اسرائیل به کشورهای عربی: حمله ما به ایران منطقه را برای شما ناامن نمی‌کند
شبکه تلویزیونی «کان ۱۱» اسرائیل اوایل با استناد به برخی گزارش‌ها، اعلام کرد که اسرائیل پیام‌هایی را به کشورهای عربی در سراسر خاورمیانه ارسال کرده و گفته است که به حمله موشکی و پهپادی ایران به گونه‌ای پاسخ نخواهد داد که این امنیت کشورها یا دولت‌های آنها را به خطر بیندازد. برخی کشورهای عربی خاورمیانه از جمله اردن به طور مستقیم یا غیرمستقیم از اسرائیل در برابر حملات اخیر ایران حمایت کردند، گرچه همه این کشورها می‌گویند نگران امنیت منطقه هستند.

عضو ارشد لیکود: اگر اسرائیل پاسخ ندهد، ایران فکر می‌کند می‌تواند هر هفته حمله کند
یولی ادلشتاین، رئیس کمیته امور خارجه و دفاع لیکود، حزب حاکم اسرائیل گفت: «نمی‌توانیم چون موفق شدیم از خودمان (در برابر حمله ایران) دفاع کنیم، وانمود کنیم واقعاً هیچ اتفاقی نیفتاده است».در شرایطی که کابینه جنگ اسرائیل چگونگی حمله تلافی‌جویانه علیه ایران را در دست بررسی دارد، ادلشتاین ضمن تأکید بر این که واکنش به حمله ایران محقق خواهد شد، به روزنامه جروزالم پست گفت که اسرائیل باید برای جلوگیری از عادی سازی حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل واکنش نشان دهد.

چین: ایران می‌تواند بحران را به خوبی مدیریت کند
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود بار دیگر حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را «نقض جدی قوانین بین‌المللی» خوانده و آن را محکوم کرد. او با این حال تهران را به «خویشتنداری» در برابر اسرائیل فراخواند. خبرگزاری شینهوا با اعلام این خبر گزارش داد حسین امیرعبداللهیان به همتای چینی خود گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد «در ارائه پاسخ لازم به حمله اسرائیل کوتاهی کرده است» و ایران حق دارد در پاسخ به نقض حاکمیتش از خود دفاع کند. با این حال، امیرعبداللهیان اطمینان داد که ایران «تمایل به خویشتنداری» داشته و هیچ قصدی برای کمک به تشدید بیشتر تنش‌ها ندارد. او خاطرنشان کرد که وضعیت منطقه در حال حاضر «بسیار حساس» است.

رسانه‌های آمریکایی: حمله «محدود» به نیروهای مقاومت یا تأسیسات ایران بدون تلفات مد نظر اسرائیل است
برخی رسانه‌های آمریکایی در اخبار و تحلیل‌های خود نوشتند که اسرائیل احتمالا به انجام حمله علیه نیروهای مقاومت در منطقه بسنده خواهد کرد. چهار مقام آمریکایی به شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز گفتند که بر پایه برآورد آنها، حمله احتمالی اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران «محدود» و منحصر به منافع یا نیروهای تحت پشتیبانی ایران در خارج از این کشور و احتمالا در سوریه خواهد بود. آنها گفته‌اند که حمله اسرائیل علیه مقامات ارشد ایرانی محتمل نیست. سی‌ان‌ان نوشت گرچه تصمیم کابینه جنگ اسرائیل درباره پاسخ نظامی به ایران هنوز مشخص نیست، اما اسرائیل احتمالا حمله به تأسیسات کلیدی ایران را در نظر دارد به گونه‌ای که این عملیات منجر به تلفات نشود.