کد خبر : 612215 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۹ - 02:59
دو نماینده مجلس : گرانی را مهار کنید! اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی بگوید قیمت‌ها حباب است و کاذب است، ما قبول نداریم و حرف‌هایی از این جنس به این معناست که ایشان مردم را خوب نمی‌شناسند و نمی‌دانند که مردم ما به خوبی حرف‌های ایشان را می‌فهمند و تجزیه و تحلیل می‌کنند.

گروه اجتماعی: افزایش قیمت‌ دلار و سکه قیمت کالاهای دیگر را تحت تأثیر قرار داده است. ادامه این وضعیت می‌تواند باعث نارضایتی شود. تیم اقتصادی دولت نتوانسته از پی تورم و گرانی برآید. معاون پارلمانی دولت به انتقاد نمایندگان واکنش نشان داد و نوشت: «طی روزهای گذشته و همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار که ناشی از افزایش بهای جهانی طلا و تحولات نظامی منطقه بود متأسفانه چند نفر از نمایندگان مجلس، اظهارنظرها و تحلیل‌های غیرکارشناسی و شتاب زده‌ای درباره وضعیت اقتصادی و نرخ ارز داشتند که چه بسا برخلاف خواست آنان می‌توانست بر التهاب بازار ارز بیانجامد.» در ادامه انتقاد دو نماینده مجلس درباره تأثیر گرانی بر زندگی مردم را می‌خوانید:

تأثیر اقتصاد بر زندگی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضای تیم اقتصادی دولت و مشاورین و معاون اقتصادی باید تغییر کنند، به نظر من این تحلیل‌ها و آمارهایی که می‌دهند غیرواقعی است، تیم اقتصادی دولت قدرت تحلیل مسائل اقتصادی و توان تصمیم‌گیری مناسب را ندارد و به همین خاطر دچار یک بحران فکری شده‌اند. جبار کوچکی نژاد در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص نابسامانی‌های ارزی و شرایط اقتصادی کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ و لزوم چاره‌اندیشی مسئولان اقتصادی دولت و پیگیری مجلس در این حوزه، گفت: در بحث مباحث اقتصادی معتقدم که این تلاطم بر زندگی، کار و معیشت مردم اثر می‌گذارد و از همین ابتدای سال دارد سفره مردم را با چالش و مسئله مواجه می‌کند و این در حالی است که مسئولان باید به‌طور جدی نسبت به این مسئله توجه و دقت داشته باشند. به دنبال این هستیم که دولت با جدیت پای کار حاضر شود و فکری به حال اقتصاد کند.

انتقاد از رئیس‌کل بانک مرکزی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی در رسانه ملی، اظهار داشت: آقای فرزین به صداوسیما آمد و با آن جملاتی که به کار گرفت برای ایشان متأسف شدم. اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی بگوید قیمت‌ها حباب است و کاذب است، ما قبول نداریم و حرف‌هایی از این جنس به این معناست که ایشان مردم را خوب نمی‌شناسند و نمی‌دانند که مردم ما به خوبی حرف‌های ایشان را می‌فهمند و تجزیه و تحلیل می‌کنند و می‌دانند که بانک مرکزی با اختیاراتی که دارد موظف است ثبات بازار را برقرار کند. مجلس در خصوص نوسانات ارزی، ارز دارویی و موارد مرتبط دیگر با ایشان صحبت خواهد کرد.


تیم اقتصادی دچار بحران فکری
کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: به اعتقاد من دولت در حوزه اقتصاد دچار یک مشکل اساسی است، تیم اقتصادی دولت قدرت تحلیل مسائل اقتصادی و توان تصمیم‌گیری مناسب را ندارد و به همین خاطر دچار یک بحران فکری شده‌اند. دولت باید یک خانه‌تکانی در تیم اقتصادی خودش انجام دهد و اگر این کار را انجام ندهد مجلس موظف است ورود کند و این مشکل را حل کند. در هفته‌های اخیر شاهد نوسانات شدید نرخ ارز بودیم، این تکانه‌ها یکتا دو ماه دیگر در حوزه اقتصاد ایران و معیشت مردم و اجناس وارداتی خود را نشان می‌دهد. کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضای تیم اقتصادی دولت و حتی مشاورین و معاون اقتصادی باید تغییر کنند، آقای محسن رضایی و سایر افرادی که در تیم هستند واقعاً توان این کار را ندارند و من فکر می‌کنم که علم کار را هم ندارند.

گوشت 700 هزارتومانی قابل‌انکار نیست
علیرضا بیگی نماینده تبریز در انتقاد از گرانی‌ها به خبر آنلاین گفت: قوه بر اساس قانون اساسی، قدرت خودش را از مردم گرفته است و بار مسئولیت آن موکل به اعتماد مجدد مردم به دولت است. دولت باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات خودش استفاده کند تا وقتی انتقاداتی از این دست صورت می‌گیرد، آن را حل کند و کارنامه موفقی از خودش بروز کند و تا روزی که به واسطه انتخابات، به مردم رجوع کند، با پیشانی سفید و کارنامه موفق در خانه مردم برود. دولت باید پیام لازم را از جامعه دریافت کند و بداند که شرایط امروز اقتصادی دچار مشکل شده است. بانک مرکزی درباره گرانی و اقلام پرمصرف مواد غذایی، به دولت گزارش می‌دهد، قیمت گوشت از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هم دارد رد می‌شود، زمان امید مردم برای خانه‌دار شدن به ۷۰ سال ‌رسیده این موارد قابل‌انکار نیست. وقتی گوش شنوایی برای شنیدن مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند باشد، برای آنکه دوباره با انتقال آن مشکل مواجه نشوند، شنونده درصدد حل و رفع آن برآمده و درصدد چاره‌جویی برمی‌آید.

تحمیل هزینه دولت به زندگی مردم
بیگی افزود: نگرش دولت به اقتصاد واقعی نیست. طبیعتاً منابع و امکانات ما در مسیری صرف می‌شود که مشکلات مردم را حل کند. در حال حاضر، دولت در خصوص افزایش درآمد مردم از خودش مقاومت نشان می‌دهد و بهانه‌اش این است که تورم بالا خواهد رفت؛ درحالی‌که دولت متوجه نیست که کمر مردم زیر بار گرانی‌ها خم‌شده و افزایش حقوق صورت پذیرفته در مقایسه با نرخ تورم چیزی به حساب نمی‌آید. دخل‌وخرج آنان به هم نمی‌خواند. دولت منابع و مصارف خود را در بودجه به‌گونه‌ای تراز می‌کند که با تحمیل هزینه به زندگی مردم، قیمت ارز نیمایی یا ارز ترجیحی افزایش بدهد و منابع خودش زیاد شود. این‌که در زندگی مردم چه رخ خواهد داد برای دولت اهمیت ندارد.

افزایش مالیات، کاهش درآمد
سهم مالیات در بودجه ۵۰درصد افزایش‌یافته است. این را باید از مردم وصول کرد و در افزایش قیمت کالا و خدمات خودش را نشان می‌دهد. این مسئله حتماً درگذران زندگی مردم تأثیر می‌گذارد، درآمد آنان زیاد نشده اما قیمت‌ها افزایش پیداکرده است.