کد خبر : 612214 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۹ - 03:00
نوشتار اختصاصی سردار حسین علایی برای ستاره صبح زوایای پیدا و پنهان حمله ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به چند پایگاه نظامی اسرائیل آشکار و با اعلان از قبل و بدون غافلگیری، موجب احیای قدرت بازدارندگی ایران شده است.

اسرائیل چند سالی بود که عادت کرده بود تا دست به ترور فرماندهان ایرانی چه در داخل خاک ایران و چه در سایر کشورها بزند. جمهوری اسلامی ایران هم در برابر اقدامات این رژیم خویشتنداری می‌کرد تا شاید اسرائیل رفتار خود را تغییر دهد. اسرائیل عدم پاسخ ایران را به عملیات‌های موساد، ضعف قدرت نظامی و عملیاتی ایران تلقی می‌کرد. از طرفی به رغم کشتارهایی که اسرائیل در نوار غزه و در فلسطین اشغالی و نیز در حمله به منافع ایران، انجام داده و می‌دهد، هیچگاه از سوی آمریکا و اروپا به عنوان مخل امنیت خاورمیانه معرفی نشده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران با هدف دفاع از جان ایرانیان و نیز بازداشتن اسرائیل از تداوم جنایاتش علیه ایرانیان و منافع ملی ایران واکنش مناسب نشان داد. به رغم آنکه ایران به شورای امنیت سازمان ملل متوسل شد تا از طریق قانونی مانع رفتارهای نظامی اسرائیل علیه اماکن دیپلماتیک شود، ولی دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه حتی از محکوم کردن اسرائیل در حمله به ساختمان سفارت ایران در دمشق خودداری کردند و مسیر دیپلماتیک را برای خاتمه بحرانی که اسرائیل پدیده آورده بود، مسدود کردند.

واکنش ایران
ایران به ناچار باید به اسرائیل نشان می‌داد که جنایاتش بدون پاسخ نخواهد ماند و حمایت نظامی آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی مانع واکنش نظامی ایران طبق اصل ۵۱ منشور ملل متحد دفاع مشروع خوانده می‌شود، مانع از عملیات بازدارنده ایران نخواهد شد.
از طرفی ایران اعلام کرده است که عملیات علیه پایگاه‌هایی که از آنها جنگنده‌های اسرائیلی برای حمله به ساختمان سفارت ایران در سوریه استفاده کرده‌اند، پاسخ به حمله نظامی اسرائیل علیه اماکن دیپلماتیک ایران و ترورهای صورت گرفته می‌باشد. بنابراین عملیات ایران خاتمه یافته است و اگر اسرائیل عملیات تازه انجام ندهد ادامه نخواهد یافت.
لذا چنانچه اسرائیل اقدام به حمله جدید نظامی علیه ایران کند و یا دست به ترورهای جدید بزند، در واقع به مفهوم طرح ریزی و اجرای یک عملیات دیگری است و اقدام جدیدی تلقی می‌شود و ارتباطی به پاسخ قبلی ایران ندارد. بنابراین چنین حمله‌ای و یا حملاتی، جدید محسوب می‌شوند که نیازمند به اقدام ایران برای پاسخ جدید است.
اسرائیل باید بداند که هر حمله‌ای از سوی ارتش اشغالگر و یا از سوی موساد با پاسخ متناسب ایران مواجه خواهد شد. نتانیاهو باید درک کند که راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» در برابر تهاجمات اسرائیل به «واکنش متقابل» تغییر یافته است.
بنابراین چنانچه آمریکا و اروپا مایل به افزایش تنش و تشنج در منطقه نیستند، باید جلوی حملات اسرائیل را بگیرند و اجازه ندهند که اسرائیل علاوه بر جنگ و کشتار در نوار غزه، جنگ جدیدی را در خاورمیانه به راه بیندازد، زیرا عوارض آن، منافع آنها و کشورهای عربی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

عملیات با هدف مهار بحران
به هر حال ایران با انجام عملیات نظامی ۲۶ فروردین ماه به دنبال مهار بحرانی بود که اسرائیل در حمله به ساختمان سفارت ایران و نیز مستشاران نظامی ایران به وجود آورد.
جمهوری اسلامی ایران با چنین پاسخی به جنایات اسرائیل، در واقع می‌خواهد از افزایش تنش توسط اسرائیل و گسترش جنگ به خاورمیانه جلوگیری کند و اسرائیل را وادار به تجدید نظر در حمله به منافع ایران و ترور ناجوانمردانه مستشاران ایرانیان کند.
باید توجه داشت که تاکنون هیچگاه اسرائیل به خاطر انجام جنایت نسل کشی و گرسنگی دادن به میلیونها انسان در نوار غزه، تحت فشار واقعی بین‌المللی قرار نگرفته است.

مخالفت آمریکا با آتش بس
اگر آمریکا با پیشنهادهای آتش بسی که در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده مخالفت نمی‌کرد و یا حتی فقط کمک‌های نظامی و پولی و حمایت سیاسی از کودک کشی اسرائیل نمی‌کرد، تاکنون آتش بس در جنگ غزه برقرار شده بود و خونریزی‌های روزانه توسط اسرائیل خاتمه می‌یافت.
کافی است که آمریکا در جنگ غزه اعلام بیطرفی کند، آنگاه نتانیاهو سقوط می‌کند و کشتار در فلسطین اشغالی خاتمه می‌یابد.

تلاش برای کشاندن ایران به جنگ
البته اسرائیل به دنبال درگیر کردن آمریکا با ایران بوده است و شاید حمله اخیر به بخش کنسولی سفارت ایران نیز در این راستا برنامه ریزی شده باشد، ولی به هر حال ایران نمی‌تواند برای همیشه دست روی دست بگذارد و شاهد تهاجم مرتب اسرائیل به منافع ملی ایران و ترور شهروندانش باشد و کاری انجام ندهد.

دفاع مشروع
آمریکا و اروپا می‌دانند که پاسخ ایران، طبق عرف جهانی و بر اساس حق دفاع از خود و مطابق با حقوق بین‌المللی بوده است، ولی معمولاً آنها به دنبال پیدا کردن بهانه برای افزایش فشارها بر ایران و گسترش تحریم‌ها هستند تا شاهد یک قدرت مستقل نوظهور در خاورمیانه نباشند.

عبور موشک‌های ایرانی از سد دفاعی
در مقابله با پهپادها و موشک‌های ایرانی که به سمت پایگاه‌های نظامی اسرائیل هدف گیری شده بود، علاوه بر تمامی قدرت دفاعی و هوایی و سپرهای موشکی اسرائیل، حدود ۱۲۰ جنگنده پیشرفته از انواع مختلف بویژه هواپیماهای F35 آمریکایی از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل و اردن به پرواز درآمدند و سد دفاعی در مقابل قدرت نظامی ایران ایجاد کردند، ولی به رغم حضور فرمانده سنتکام در اتاق عملیات اسرائیل، باز هم تعدادی از موشک‌های بالستیک به اهداف خود اصابت کردند.
این اتفاق به مفهوم کارآمدی توان نظامی ایران در برابر قدرتمندترین ارتش‌های جهانی است.
سر و صدا و تلاش‌های آمریکا و سه کشور اروپایی همراه با اسرائیل در جنایات آدم کشی نتانیاهو، نمی‌تواند فشار افکار عمومی جهانی را از روی اسرائیل بردارد.