کد خبر : 612195 تاریخ : ۱۴۰۳/۱/۲۸ - 03:35
ستاره صبح آخرین تحولات منطقه را بررسی می‌کند: منطقه به کدام سو می‌رود؟ اسرائیل در ادامه حملات خود به مواضع ایران در سوریه و نیز نیروهای نزدیک به آن طی سال های گذشته،روز 13 فروردین در اقدامی بی سابقه به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد و محمدرضا زاهدی یکی از فرماندهان قدس سپاه در سوریه،معاونش و پنج تن دیگر را به شهادت رساند.

ایران در اقدامی تلافی جویانه بامداد 26 فروردین با یک حمله بزرگ و بی سابقه صدها پهپاد و موشک را به سمت اسرائیل شلیک کرد و قدرت و توان موشکی خود را در عمل به دنیا و کشورهای منطقه نشان داد. یک روزنامه اسرائیلی نوشت: اسرائیل برای مقابله با موشک های ایران در یک شب بیش از یک میلیارد دلار هزینه کرده است. پس از این رویداد کابینه جنگ اسرائیل دو بار تشکیل جلسه داد و گزینه های حمله را بررسی کرد.البته جزئیات این جلسه منتشر نشده، اما نشریه تایمز اسرائیل شب گذشته در تارنمای خود نوشت: کابینه جنگ تصمیم به پاسخ گرفته، اما درباره زمان و مکان آن اختلاف نظر وجود دارد. همچنین رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفته به حمله ایران پاسخ خواهیم داد. با وجود اینکه آمریکا و کشورهای غربی و کشورهای عربی مخالف گسترش جنگ هستند، اما نتانیاهو چون بقای خودش را در جنگ می‌بیند به نظر می‌رسد دست به اقدام بزند تا پای ایران و آمریکا را به جنگ بکشاند. متأسفانه خاورمیانه اکنون مثل دیگ بخار شده که هر لحظه امکان ترکیدن آن وجود دارد.به عقیده تحلیلگران منطقه در شرایط آرامش قبل از طوفان به سر می‌برد.ایران به آمریکا پیام داده که هر اقدام اسرائیل را پاسخ خواهد داد. بهتر است ایران در این شرایط با آمریکا وارد گفت‌وگو مستقیم شود تا از سطح تنش در منطقه کاسته و نتانیاهو زیر فشار افکار عمومی دنیا و داخل اسرائیل سقوط کند.

واکنش ها:


اسرائیل حماقت کند تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: بدیهی است در صورت هر حماقتی از جانیان اسرائیلی در تقابل با این رزمندگی قهرمانانه، دومین وعده صادق رهبر عظیم و فرزانه که تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد محقق می‌گردد.
در بخشی از پیام علم الهدی آمده است:داغ های طاقت فرسایی که در مدت ۱۹۰ روز بر دل‌های مجروح ستم دیدگان غزه سنگینی می‌کرد با تماشای موشک‌ها و پهبادهای نورانی در آسمان فلسطین اشغالی تشفی پیدا کرد.ما به تقلید از امام بزرگوار بر دست و بازوی این رزمندگان مقتدر بوسه میزنیم و بر این بوسه افتخار می‌کنیم.بدیهی است در صورت هر حماقتی از جانیان اسرائیلی در تقابل با این رزمندگی قهرمانانه، دومین وعده صادق رهبر عظیم و فرزانه که تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد محقق میگردد.

دبیرکل سازمان ملل:من خواستار توقف فوری این خصومت‌ها هستم
دبیرکل سازمان ملل گفت: از همه طرف‌ها می‌خواهم که حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند تا از هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به درگیری‌های نظامی بزرگ در چندین جبهه در خاورمیانه شود، اجتناب کنند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: «من از خطر بسیار واقعی تشدید تنش ویرانگر در سطح منطقه به شدت نگران هستم. از همه طرف‌ها می‌خواهم که حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند تا از هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به درگیری‌های نظامی بزرگ در چندین جبهه در خاورمیانه شود، اجتناب کنند.»
دبیرکل سازمان ملل گفت: «من بارها تاکید کرده‌ام که نه منطقه و نه جهان نمی‌توانند جنگ دیگری را تحمل کنند.»گوترش همچنین گفت: «من تشدید شدید تنش ناشی از حمله گسترده جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل را به شدت محکوم می‌کنم. من خواستار توقف فوری این خصومت‌ها هستم.»

نخست‌وزیر انگلیس:هیچ کس نمی‌خواهد شاهد خونریزی بیشتر باشد
ریشی سوناک با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر شد، بدون اشاره به جنگ افروزی رژیم‌ صهیونیستی در منطقه، تشدید تنش، برهم زدن صلح و ثبات آن و تجاوزگری وحشیانه این رژیم علیه کنسولگری ایران در دمشق ادعا کرد: من حمله بی ملاحظه ایران علیه اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنم. ایران بار دیگر نشان داد که قصد دارد در حیاط خلوت خود آشوب به‌پا کند.
وی با بیان این ادعا که «بریتانیا به دفاع از امنیت اسرائیل و همه شرکای منطقه‌ای خود از جمله اردن و عراق ادامه خواهد داد» افزود: «ما در کنار متحدانمان، فوراً برای تثبیت وضعیت و جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها کار می‌کنیم. »
نخست‌وزیر انگلیس بدون اشاره به جنایات آشکار رژیم صهیونیستی در غزه ادعا کرد: هیچ کس نمی‌خواهد شاهد خونریزی بیشتری باشد.

مکرون:پاریس به همراه شرکای خود برای کاهش تنش‌ها اقدام می‌کند
رئیس‌جمهوری فرانسه با اشاره به حمله تلافی‌جویانه ایران علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، این حملات را به شدت محکوم و اعلام کرد که پاریس به همراه شرکای خود برای کاهش تنش‌ها اقدام می‌کند.وی در این پیام بار دیگر دیدگاه‌های خود مبنی بر همبستگی با صهیونیست‌ها و دلبستگی فرانسه به امنیت [رژیم] اسرائیل، شرکای پاریس و ثبات منطقه‌ای را تکرار کرد.رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین خواهان خویشتنداری [بین تهران و تل‌آویو] شد.